• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4743 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۵ شهريور

40 درصد از مردم هيچ پس‌اندازي ندارند

نظرسنجي ايسپا نشان مي‌دهد حدود 40 درصد مردم هيچ پس‌اندازي ندارند و در برابر تكانه‌هاي قيمتي مانند افزايش ناگهاني مواد غذايي و اجاره‌بها و... به ‌شدت آسيب‌پذير هستند. شرايط براي اين خانواده‌ها زماني سخت‌تر مي‌شود كه يكي از اعضاي خانواده به بيماري مبتلا شود. در اين صورت هزينه‌هاي درمان را نيز بايد به مخارج خانوار افزود. شمار خانوارهايي كه پس‌انداز ندارند در نظرسنجي اخير مرداد ايسپا نسبت به خرداد سال گذشته افزايش 5 درصدي داشته است. اين در حالي است كه بر اساس گزارش مركز آمار نرخ تورم نقطه‌اي در مرداد ماه سال جاري به عدد 30.4 درصد رسيده و افزايش هزينه‌ها همچنين كاهش حجم پس انداز دور از ذهن نبوده است. 
به گزارش روابط عمومي مركز افكارسنجي دانشجويان ايران(ايسپا)از خرداد سال گذشته تا كنون نرخ ارز جهشي حدود 96 درصدي داشته و از 13 هزار و 200 تومان به بيش از 26 هزار تومان رسيده است. همين امر مي‌تواند بر ميزان مصرف و پس انداز خانواده‌ها تاثير بگذارد. اما نكته ديگر در نظر سنجي مركز افكارسنجي دانشجويان ايران بازارهايي كه افراد براي سرمايه‌گذاري انتخاب مي‌كنند، است. با توجه به نوسانات نرخ ارز و ممنوعيت‌ها و بعضا محدوديت در خريد ارز، اولين بازار جذاب براي افراد زمين و مسكن است. به گونه‌اي كه 17 درصد افراد گفته‌اند پس‌انداز خود را در بازار زمين و مسكن سرمايه‌گذاري مي‌كنند. رتبه بعدي براي سرمايه‌گذاري را اشتغالزايي و كارآفريني با سهم 16.5 درصد به خود اختصاص داده است. با وجود اينكه بورس از ابتداي سال جاري تاكنون سودهاي چند صد درصدي به سهامدارانش داده و تعداد كدهاي صادره براي حضور در بازار سرمايه نيز به 50 ميليون نفر رسيده، اما سومين مكاني است كه افراد سرمايه‌هاي خود را به آن وارد مي‌كنند. در اين راستا 9.2 درصد پاسخگويان گفته‌اند در بورس سرمايه‌گذاري مي‌كنند و 8.1 درصد پس‌انداز خود را در بانك پس‌انداز مي‌كنند. 
خريد سكه و طلا نيز تنها مقصد سرمايه‌گذاري 5.8 درصد پاسخگويان بود. با وجود اينكه نرخ دلار در دو هفته اخير پس از استراحتي يك ماهه كانال 23 هزار تومان را رد كرد و در حال حاضر نيز در كانال 26 هزار تومان قرار دارد، گويا آنقدرها نيز براي پاسخگويان به نظرسنجي جذاب نيست. چرا كه تنها 1.6 درصد گفته‌اند با پس اندازشان دلار و ارز مي‌خرند. نكته قابل توجه در مقايسه مديريت پس‌انداز كل جمعيت در مرداد 1399 با خرداد 1398 كاهش قابل توجه ميزان تمايل به پس‌انداز در بانك و افزايش تمايل به سرمايه‌گذاري در بازار بورس است. در خرداد 98، 24.8 درصد مردم گفته‌اند ترجيح مي‌دهند پس‌اندازشان را در بانك‌ها سپرده‌گذاري كنند. اين ميزان در مرداد 1399 با حجم قابل توجه كاهش، به 8.1 درصد رسيده است. در مقابل سرمايه‌گذاري مردم در بورس رشد داشته و از 1.5 درصد در خرداد 98 به 9.2 درصد در مرداد 99 رسيده است. هر چند با توجه به ريزش‌هاي اخير و تصميم دولت مبني بر انتقال حدود 10 هزار ميليارد تومان از صندوق توسعه ملي به صندوق سپرده، ممكن است رقم سرمايه‌گذاري افراد در بورس براي فصل پاييز كمي تغيير كند. يكي ديگر از نكاتي كه اين نظرسنجي داشت، افزايش رغبت افراد به اشتغالزايي و كارآفريني بود. بر اين اساس اشتغالزايي و كارآفريني با رشد 5.9 درصدي نسبت به خرداد 98 مواجه بوده است. تمايل به سرمايه‌گذاري در طلا و سكه نيز در مقايسه با سال گذشته حدود 4 درصد كاهش داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون