• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4743 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۵ شهريور

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي:

نگران حضور كودكان بهزيستي در مدارس و انتقال ويروس به مراكز نگهداري هستيم

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور گفت: يكي از نگراني‌هاي ما حضور كودكان بهزيستي در مدارس است، اميدواريم پروتكل‌ها در مدارس رعايت شود.

«حبيب‌الله مسعودي‌فريد»، معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور در گفت‌وگو با ايلنا درباره ميزان فرزندخواندگي در شرايط كرونا گفت: راه‌اندازي سامانه فرزندخواندگي از يك الي دو سال قبل در دستور كار بود و با حضور دكتر قبادي‌دانا سرعت بيشتري گرفت و توانستيم ارديبهشت امسال از اين سامانه رونمايي كنيم. اين سامانه شرايط را براي افرادي كه قصد دارند، براي فرزندخواندگي اقدام كنند، راحت‌تر كرده است، چراكه مي‌توانند بسياري از داده‌هايي كه براي فرزندخواندگي نياز است، در اين سامانه بارگذاري كنند و نياز به حضور فيزيكي آنها در مراكز بهزيستي نيست.

 

پاسخ به خانواده‌هاي متقاضي فرزندآوري

اين مقام مسوول در سازمان بهزيستي همچنين افزود: طبق قانون ما بايد در مدت زمان دوماه مشخص كنيم كه آيا خانواده شرايط فرزندپذيري را دارد يا خير؟ وقتي پس از اين دو ماه وضعيت خانواده مشخص شد، خانواده‌اي كه شرايط فرزندپذيري را دارد براي انجام مراحل بعدي به قوه قضاييه معرفي مي‌شود و بعد از آنكه قوه قضاييه اين خانواده را تاييد كرد، خانواده براي انجام مراحل بعدي مي‌تواند اقدام كند.

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور با اشاره به ويژگي‌هاي اين سامانه تصريح كرد: در اين سامانه خوشبختانه مشخص شده كه خانواده متقاضي فرزندپذيري تمايل به چه كودك و در چه سني را دارد و حتي مشخص شده است كه چنانچه كودك مورد نظر خانواده وجود نداشت، آيا خانواده تمايل به پذيرش فرزندي در سن ديگر يا پذيرش كودك معلول را دارد يا خير.

 

آمار نوزادان در نوبت فرزندخواندگي

بسيار كم است

فريد با بيان اينكه بسياري از خانواده‌ها تمايل به پذيرش نوزاد ندارند از همين‌رو آمار نوزادان در نوبت فرزندخواندگي بسيار كم است، خاطرنشان كرد: ممكن است، خانواده‌اي كه متقاضي نوزاد است، چند سال در صف انتظار باقي بماند، اما اگر در سامانه مشخص كرده باشد كه تمايل به پذيرش فرزندي غير از سن نوزاد را نيز دارد سريع‌تر مي‌تواند فرزندي را به سرپرستي قبول كند. از ارديبهشت ماه تا پايان مردادماه نيز حدود دو هزار نفر در سامانه فرزندخواندگي براي پذيرش فرزند ثبت‌نام كرده‌اند. البته غير از اين تعداد نيز سه هزار نفر پيش از ايجاد اين سامانه براي پذيرش فرزند در بهزيستي پرونده داشته‌اند. يكي از ويژگي‌هاي اين سامانه اين است كه ما مي‌توانيم تمامي فرزنداني كه شرايط فرزندخواندگي را دارند، در سراسر كشور مورد پايش قرار دهيم و مانند گذشته لازم نيست، حتما خانواده‌اي كه براي فرزندخواندگي اقدام مي‌كنند كودكي از همان شهر را به سرپرستي بگيرند، بلكه مي‌توانند از ديگر نقاط كشور نيز فرزندخوانده بپذيرند.

 

نگهداري۱۵۰۰ كودك زير سه سال و شيرخوار در شيرخوارگاه‌ها

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور با بيان اينكه ۶۷۰ مركز شبانه‌روزي نگهداري كودكان در كشور وجود دارد كه حدود ۶۳۰ مركز توسط بخش غيرخصوصي اداره مي‌شود، تصريح كرد: در سال گذشته حدود هزار و 700 كودك به فرزندخواندگي سپرده شدند و در حال حاضر اين روند البته كندتر در حال انجام است. يكي از اولويت‌هاي اصلي ما در فرزندخواندگي اين است كه كودك به‌طور كامل به يك خانواده سپرده شود.

فريد با بيان اينكه در حال حاضر حدود ۱۰ هزار كودك از صفر تا ۱۸ سال در مراكز شبانه‌روزي نگهداري مي‌شوند، ادامه داد: از اين تعداد حدود ۱۵۰۰ كودك زير سه سال و شيرخوار هستند كه در حدود ۳۳ شيرخوارگاه نگهداري مي‌شوند. به‌طور متوسط غير از شيرخوارگاه در ساير مراكز نگهداري كودكان بيش از سه سال به‌طور متوسط ۱۲ كودك نگهداري مي‌شوند و ما تلاش مي‌كنيم اين تعداد را به كمتر از ۱۰ نفر كاهش دهيم و اين فرزندان را به فرآيند فرزندخواندگي وارد كنيم.

او با بيان اينكه در سال‌هاي ابتداي انقلاب ۱۲ تا ۱۶ هزار كودك در مراكز بهزيستي به صورت اردوگاهي نگهداري مي‌شدند، در حالي كه جمعيت كشور ۳۵ ميليون نفر بود، ادامه داد: در حال حاضر با بيش از ۸۰ ميليون جمعيت حدود ۱۰ هزار كودك در مراكز شبه‌خانواده و شبانه‌روزي بهزيستي نگهداري مي‌شوند، چراكه اقدامات زيادي براي فرزندخواندگي انجام شده است. ۱۶ هزار كودك نيز در خانواده‌هاي جايگزين هستند و همان‌طور كه گفتم در سال گذشته نيز هزار و 700 كودك را به فرزندخواندگي سپرديم كه حدود ۱۴۰ كودك از اين كودكان به دختران مجرد بالاي سي سال سپرده شده‌اند و همچنين حدود ۱۷۰ كودك داراي معلوليت نيز به فرزندخواندگي سپرده شده‌اند و اين نشان‌دهنده اين است كه با وجود توسعه روش‌هاي نوين ناباروري اما اقبال مردم به فرزندخواندگي نيز بيشتر شده است.

او در پاسخ به اين سوال كه آيا آماري از كودكان رها شده داريد؟ گفت: طي چندين سال گذشته آمار كودكان رها شده در خيابان در حال كاهش است و عمده كودكاني كه وارد مراكز نگهداري كودكان بي‌سرپرست يا بدون سرپرست موثر مي‌شوند، كساني هستند كه پدر يا مادر شناخته شده دارند و حدود ۸۷ درصد كودكاني كه در مراكز شبانه‌روزي ما هستند، پدر و مادر شناخته شده دارند، اما عمدتا اين كودكان به دليل بدسرپرستي كه مي‌تواند دلايل مختلفي از جمله كودك‌آزاري، اعتياد والدين، زنداني بودن والدين و ... باشد يا فرد ديگري در اقوام توانايي نگهداري كودك را نداشتند، در مراكز ما نگهداري مي‌شوند.

اين مقام مسوول در سازمان بهزيستي همچنين تاكيد كرد: در مراكز شبه خانواده موارد ابتلا به كرونا داشتيم، اما خوشبختانه هيچ مورد فوتي از كرونا در اين مراكز نداشتيم. به تمامي مراكز اعلام كرده بوديم چنانچه كودكي به كرونا مبتلا شد، او را از ديگر كودكان جدا كرده و در صورت نياز به بيمارستان اعزام كنند و بعضا هم كودكاني كه به مراكز درماني اعزام شده بودند، درمان آنها انجام شده بود و به مركز بازگشتند و با مربيان جداگانه دوران قرنطينه را سپري كردند.

فريد همچنين با اشاره به بازگشايي مدارس گفت: يكي از نگراني‌هاي ما حضور كودكان بهزيستي در مدارس است، اميدواريم پروتكل‌ها در مدارس رعايت شود، البته به مراكز هم اعلام كرده‌ايم كه تمهيدات بيشتري در نظر بگيرند تا ويروس وارد مراكز نشود. در پويش ايران همدل با كمك بنياد مستضعفان تلاش كرديم براي دانش‌آموزان تحت پوشش بهزيستي لوازم مورد نياز براي آموزش مجازي را تهيه كنيم، البته باز هم در اين زمينه سازمان نياز به كمك دارد و اميدواريم با كمك خيران بتوانيم عدالت آموزشي را براي همه كودكان در اين شرايط ايجاد كنيم و دانش‌آموزان از آموزش جدا نشده و دچار محروميت تحصيلي نشوند.


در مراكز شبه‌خانواده مـوارد ابــتلا به كرونا داشتيم، اما خوشبختانه هيچ مورد فوتي از كرونا در اين مراكز نداشتيم. به تمامي مراكز اعلام كرده بوديم چنانچه كودكي به كرونا مبتلا شد، او را از ديگر كودكان جدا كرده و در صورت نياز به بيمارستان اعزام كنند و بعضا هم كودكاني كه به مراكز درماني اعزام شده بودند، درمان آنها انجام شده بود و به مركز بازگشتند و با مربيان جداگانه دوران قرنطينه را سپري كردند. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون