• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4743 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۵ شهريور

چگونه حامي مد پايدار باشيم؟

سحر موسوي

سال‌هاست كه افرادي پيشرو در زمينه مد پايدار، سراسر دنيا مشغول فعاليت هستند، اما پاندمي كوويد ۱۹ به عنوان يك هشدار همگاني، توجه درصد بيشتري از افراد را به محيط‌زيست جلب كرده است، آگاهي‌رساني در زمينه پوشاك و نقش آسيب‌رسان آن به محيط‌زيست افزايش يافته است و حال با اطلاعات و حساسيت بيشتر مي‌خواهيم نقش هر يك از افراد را در جايگاه مصرف‌كننده و توليد‌كننده براي تقويت مد ‌پايدار بررسي كنيم.

مد پايدار چيست؟

قبل از هر چيز لازم است در مورد مد پايدار، ماهيت و رسالت آن صحبت كنيم. مد پايدار با فلسفه طراحي بر پايه مباني زيست‌محيطي، اقتصادي و بازرگاني به وجود‌ آمده و در پي ايجاد سيستمي مسوولانه در طراحي و توليد، در برابر محيط‌زيست است. سيستمي كه به روش توليد سازگار با محيط‌زيست در همه مراحل چرخه توليد مانند مواد اوليه، دوخت، رنگرز، چاپ و بسته‌بندي تاكيد دارد تا آسيب كمتري به محيط‌زيست وارد شود و منابع كمتري به هدر روند.

۷ اصل مد پايدار

با درنظر داشتن ۷ اصل مد پايدار، امكان پياده‌سازي آن را در سبك زندگي خود پيدا خواهيد كرد.

۱. توليد سفارشي برمبناي تقاضا

بخش زيادي از آلوده‌سازي صنعت پوشاك مربوط به توليدات مازاد و محصولات بدون استفاده هستند كه با توليد سفارشي مي‌توان جلوي آن را گرفت و با فرهنگ مدسريع به مخالفت پرداخت.

۲. سبز و پاك

در مد پايدار، لازم است باتوجه به كليه مراحل توليد اعم از كشت و پرورش مواد اوليه، رنگرزي و بسته‌بندي توجه داشت و براي به حداقل رساندن آلودگي در هر مرحله تلاش كرد و راهكار پيشنهاد داد.

۳. كيفيت بالا توليد و طراحي بدون محدوديت زماني

همه ما ممكن است كيف يا كفشي از پدر و مادر خود داشته باشيم كه هنوز هم سالم و قابل استفاده هستند و در كنار آن كيف و كفشي داشته باشيم كه با وجود اينكه اخيرا تهيه شده‌اند به مشكل برخورده‌اند و باعث ايجاد نياز مجدد ما به خريد شده‌اند. كيفيت پايين، نياز به خريد و توليد زباله را افزايش مي‌دهد. در كنار آن استفاده از كالاهايي با طراحي بدون محدوديت زماني امكان استفاده طولاني‌مدت‌ را ايجاد مي‌كنند.

۴. توليد عادلانه و اخلاقي

لباس‌هاي ارزان، به بهاي به‌كارگيري ناعادلانه كودكان و افراد جهان سوم تنها در ازاي خوراك يا دستمزد بسيار ناچيز توليد مي‌شوند كه براي رسيدن به مد پايدار نيازمند حساسيت به اين مساله و تقويت پرسشگري در مورد شيوه‌هاي توليد محصول هستيم.

۵. تعمير، بازطراحي و بازيافت

بسياري از لباس‌ها تنها به دليل ايجاد مشكلات جزيي قابل تعمير به دور ريخته مي‌شوند كه اگر طراحي شوند يا با بازطراحي، محصول جديدي از آنها توليد شود، درصد بالايي از دورريز پوشاك كاهش پيدا خواهد كرد و علاوه بر آن لباس‌هاي دور ريختني هم با بازيافت امكان برگشت به چرخه توليد به عنوان مواد اوليه را دارند.

۶. اجاره، قرض و مبادله

عمر لباس‌هاي ما چقدر است؟ در مورد لباس‌هاي خاص، اين عمر چقدر كاهش پيدا مي‌كنند؟ چه بسيار لباس‌هاي خاصي كه با وجود هزينه‌هاي بالا، تنها يك‌بار پوشيده مي‌شوند و بدون استفاده در كمد لباس‌ باقي مي‌مانند.

۷. دست دوم و با‌ارزش

كالاي با كيفيت و ارزشمند اگر استفاده هم شود به جاي كهنه تبديل به Vintage و عتيقه مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون