• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4743 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۵ شهريور

درباره تغيير لوگوي گوگل در اين روزها

تري فاكس، پاي مصنوعي و ماراتن اميد

اگر روز يكشنبه به سايت گوگل سر زده باشيد حتما متوجه تغيير لوگوي اين موتور جست‌وجو شديد. در صفحه اصلي سايت گوگل يك نقاشي به چشم مي‌خورد كه در آن جواني با يك پاي مصنوعي در حال حركت كنار دريا و تپه‌هاي سرسبز است در حالي كه خورشيد با قدرت مي‌تابد؛ يك تصوير شاد و اميدواركننده. درست مثل مرد جواني كه در تصوير ديده مي‌شود، درست مثل ‌تري فاكس. 
شايد خيلي از كاربران اينترنت وقتي با تصوير فوق در صفحه گوگل مواجه شوند آن را به عنوان يك نقاشي ساده در‌نظر بگيرند و از كنارش عبور كنند اما واقعيت اين است كه مرد داخل تصوير يكي از تاثيرگذارترين و الهام‌بخش‌ترين ورزشكاران كشور كانادا و جهان به حساب مي‌آيد. ‌تري فاكسي كه در ۲۳ سالگي به خاطر ابتلا به سرطان از دنيا رفت، اما راهي كه آغاز كرده همچنان با قدرت ادامه دارد.  داستان زندگي ‌تري از آن دسته داستان‌هاي دراماتيكي است كه هر كسي را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد. داستان پسر ۱۷ ساله‌ عشق بسكتبالي كه در سال ۱۹۷۶ بعد از يك تصادف ساده فهميد به سرطان استخوان استئوساركوما دچار است و به همين خاطر مجبور شد پايش را قطع كند و به شيمي‌درماني بپردازد. ‌تري در مدت زمان شيمي‌درماني با درد و رنج بيماران سرطاني آشنا شد و تصميم گرفت براي آنها كاري بكند. ‌تري با پاي مصنوعي در سال ۱۹۷۹ در دوي ماراتن ۱۷ مايلي پرنس جرج شركت كرد و در پايان مسابقه اشك همه تماشاچيان را درآورد.‌ تري با اينكه آخر بود و 10 دقيقه از نفر آخر فاصله داشت به هر شكلي كه بود از خط پايان عبور كرد و تشويق و تحسين حاضران را به دست آورد.  آوريل ۱۹۸۰‌ تري تصميم گرفت مسيري ۸۰۰۰ كيلومتري بين ايالت‌هاي كانادا را طي و در اين مسير از مردم كانادا براي حمايت از بيماران سرطاني كمك جمع كند. او به هر ترتيبي كه بود اجازه اين كار را پيدا و مسيرش را از اقيانوس اطلس آغاز كرد و در حالي كه در هفته‌هاي اول كمك نه چندان قابل‌توجهي جمع كرده بود در ادامه با جلب شدن نظر مردم به اين حركت فوق‌العاده او نه تنها به چهره‌اي بين‌المللي تبديل شد، بلكه توانست ميليون‌ها دلار براي كمك به بيماران سرطاني جمع كند. 
در حالي كه داستان ‌تري به زيباترين شكل ممكن پيش مي‌رفت و مردم در همه ايالت‌ها براي ديدن او صف مي‌كشيدند و افراد سرشناس از اقصا ‌نقاط دنيا برايش چك مي‌فرستادند، بار ديگر سرطان سراغ او آمد و اين آخرين چيزي بود كه توانست ‌تري را متوقف كند. او در يك سپتامبر ۱۹۸۰ با چشماني اشكبار در كنفرانسي خبري بيماري‌اش را رسانه‌اي كرد و مجبور شد مسيرش را پس از طي ۵۳۷۳ كيلومتر متوقف كند در حالي كه تا آن لحظه ۱،۷ ميليون دلار جمع‌آوري كرده بود. گرچه ‌تري به بيمارستان منتقل شده بود كمك‌ها همچنان مي‌رسيد به نحوي كه رقم تا ۲۳ ميليون دلار بالا رفت. از سراسر دنيا افراد مختلفي براي‌ تري نامه مي‌نوشتند. تعداد نامه‌هاي دريافتي او به ‌حدي زياد بود كه تنها نوشتن نام او روي پاكت نامه به ‌جاي آدرس كامل كفايت مي‌كرد. در سپتامبر سال ۱۹۸۰ نام ‌تري فاكس در فهرست مشاهير ورزشي كانادا ثبت شد و او ورزشكار سال لقب گرفت. تري فاكس نماد استقامت كه ماراتن اميد را پايه‌گذاري كرد در ۲۸ ژوئن ۱۹۸۱ به كما رفت و ديگر بيدار نشد. مراسم تدفين او در تلويزيون ملي نشان داده شد. فاكس در كانادا به شخصيتي ماندگار تبديل و در سال ۱۹۹۹ به عنوان بزرگ‌ترين قهرمان كشور شناخته شد. نام فاكس در كانادا روي يك كوه گذاشته و سكه و تمبر يادبود با تصوير او ضرب شده و به چاپ رسيده است. در سال ۲۰۰۸ او شخصيت مهم تاريخ كانادا لقب گرفت. اين عنوان به افرادي تعلق مي‌گيرد كه نقش بسيار مهمي در تاريخ كشور ايفا كرده‌اند.
هر ساله در ماه سپتامبر مسابقه دوي ماراتن اميد با ياد و خاطره‌ تري فاكس برگزار مي‌شود و عوايدش به مركز سرطان ونكوور كه به نام ‌تري ثبت شده اختصاص مي‌يابد. گفته مي‌شود حركت ‌تري از لحظه‌اي كه پايش را از اقيانوس بيرون كشيد و دويدن را آغاز كرد تاكنون 
۶۵۰ ميليون دلار درآمد داشته است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون