• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4744 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۶ شهريور

وزارت بهداشت اعلام كرد

واكسن آنفلوآنزا از هفته اول مهر توزيع مي‌شود

اولويت دريافت با گروه‌هاي پرخطر است

گروه اجتماعي


5 روز ديگر فصل پاييز آغاز مي‌شود؛ فصلي كه امسال و برخلاف هر سال، فصل زيبايي‌ها و جولان گردش در هواي باطراوت پاييزي نيست، بلكه امسال، خطر همزماني شيوع آنفلوآنزاي فصلي و كرونا، مردم را بيشتر از گذشته تهديد مي‌كند و بنابراين اگر تا امروز و ظرف هفته‌هاي گذشته، تعدادي از جمعيت، توصيه وزارت بهداشت به خانه‌نشيني و خودداري از ترددهاي غيرضروري را جدي نمي‌گرفتند و اوقات بيكاري خود را با حضور بي‌دليل در مراكز خريد و پارك‌ها و سفرهاي بين استاني سپري مي‌كردند و جمله كليدي ورد زبان‌شان اين بود كه «كرونا تمام شده» و بنابراين، خاطره استفاده از ماسك و رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي در مراكز پرتجمع و مسقف همچون مترو و اتوبوس و رستوران‌ها و مراكز خريد را همچون يك يادگاري، كنار گذاشته بودند، حالا بايد آگاه باشند كه خطر همه‌‌گيري آنفلوآنزا به مراتب بيشتر و جدي‌تر از خطر شيوع كروناست، چراكه ابتلاي آنفلوآنزا بسيار سهل‌تر و مرگ آن هم بسيار بيشتر است. اما آنچه نگراني بيشتري بايد ايجاد كند، همزماني شيوع اين دو ويروس كشنده در فصول سرد سال است و به خصوص، همچنان پايتخت از بابت آمار ابتلا و بستري كوويد 19 كانون خطر است و با وجود آنكه چند روزي است كه استان تهران از وضعيت قرمز خارج شده، اما همچنان شيوع كرونا در شهر تهران نگران‌كننده است چنانكه به گفته معاون وزارت بهداشت، ظرف هفته گذشته، آمار بيماران كرونايي در تهران از 900 نفر به 1800 نفر رسيده و دوبرابر شده است. 

توزيع واكسن؛ هفته اول مهرماه 
قرار است واكسن آنفلوآنزاي فصلي كه مردم آن را با نام «تامي فلو» مي‌شناسند، اما ممكن است با نام‌هاي تجاري ديگري هم به داروخانه‌ها برسد، از هفته اول مهر ماه وارد داروخانه‌هاي كشور شود چون بهترين و اثرگذارترين موعد تزريق اين واكسن كه 40 الي 60 درصد خاصيت مصون‌سازي دارد، ابتداي مهر ماه تا نيمه آبان ماه است. ديروز سخنگوي وزارت بهداشت، در توضيح جزييات توزيع اين داروي پيشگيرانه گفت: «تعداد ۲.۵ ميليون دوز واكسن آنفلوآنزا براي گروه‌هاي پرخطر در اختيار معاونت بهداشت قرار مي‌گيرد تا براي مادران باردار، سالمندان، زندانيان، كادر بهداشت و درمان، بيماران خاص و زمينه‌اي و نيروهاي مسلح به صورت رايگان تزريق شود. بيماران خاص و زمينه‌اي و زنان باردار بايد واكسن آنفلوآنزا را از مراكز بهداشت دريافت كرده و تزريق كنند. حدود ۵۰ هزار نفر از افراد بالاي ۶۵ سال هم كه در مراكز بهداشت ثبت‌نام شده‌اند، اين واكسن را به صورت رايگان از مراكز بهداشت دريافت مي‌كنند و ۴.۵ ميليون نفر ديگر از افراد بالاي ۶۵ سال هم واكسن آنفلوآنزا را از داروخانه‌هاي سراسر كشور با ارايه كارت ملي دريافت خواهند كرد. در مجموع، 16 ميليون دوز واكسن‌ در داروخانه‌ها توزيع مي‌شود كه هر فرد با ارايه كارت ملي و ثبت كد ملي مي‌تواند فقط يك واكسن آنفلوآنزا دريافت كند و هر واكسن، حدود ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان قيمت دارد و در صورت نياز به مقدار بيش از اين، با قيمت غيريارانه‌اي و ارز آزاد وارد كشور خواهد شد.»

آنفلوآنزا و كرونا را با هم اشتباه  نگيريد 
با وجود آنكه ويروس كرونا و آنفلوآنزاي فصلي از خانواده بزرگ ويروس‌هاي سرماخوردگي هستند و برخي علايم مشابه هم در هر دو بيماري قابل مشاهده است، اما متخصصان عفوني تاكيد دارند كه برخي علايم، از ويژگي‌هاي مجزاي هر بيماري است و اشتباه در تشخيص بيماري مي‌تواند عواقب جبران‌ناپذيري داشته باشد. 
از چند روز گذشته، متخصصان عفوني در گفت‌وگوهاي رسانه‌اي درباره علايم اختصاصي هر يك از اين بيماري‌هاي ويروسي توضيح داده‌اند و از جمله كه ديروز فرشيد عابدي، متخصص عفوني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: «تب در آنفلوآنزا بسيار بالاست اما در كرونا به بالاي ۳۹ درجه نمي‌رسد، در آنفلوآنزا بيمار دچار لرز ناگهاني مي‌شود اما در كرونا، بيمار به دليل تب و ضعف عمومي بدن احساس سرما مي‌كند، علاوه بر اين، دردهاي عضلاني و استخواني در آنفلوآنزا تشديد مي‌شود اما در كرونا درد عضلاني و استخواني ميزان و شدت كمتري دارد. علايم درگيري دستگاه تنفسي فوقاني در آنفلوآنزا كمتر از كروناست و بيمار، آب ريزش و گلو درد كمتري را حس مي‌كند، در حالي كه سردرد در كرونا، متفاوت از سردردهاي سينوزيتي در آنفلوآنزاست. در آنفلوآنزا و كرونا، سرفه خشك، دفع خلط، درد قفسه صدري، درد در هنگام تنفس ديده مي‌شود اما درگيري سيستم گوارشي در آنفلوآنزا كمتر است در حالي كه در كرونا، بيشتر به شكل دل درد، اسهال و تهوع ديده مي‌شود.» 
آنچه شرايط امسال را با سال‌هاي پيش متفاوت مي‌كند و لزوم توجه به پروتكل‌هاي بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا به عفونت ويروسي كرونا و آنفلوآنزا را افزايش مي‌دهد، توجه به شرايط دشوار اقتصادي كشور است. سال گذشته در همين ايام، شرايط اقتصادي دولت به دليل امكان فروش نفت در حدي بود كه واردات، با وجود چالش جدي گشايش اعتبار براي وارد‌كنندگان دارو، ميسر بود. حالا، مشكل واردات دارو، با بي‌پولي دولت تشديد شده چنانكه چند روز قبل، رييس سازمان غذا و دارو در جلسه‌اي كه به رياست وزير بهداشت و با حضور نمايندگان صنعت دارو برگزار شد، به صراحت خبر داد كه مقدار محدودي واكسن آنفلوآنزا خريداري و وارد كشور شده اما با وجود آنكه اين تعداد، ناكافي است، جبران كسري دارو، مشروط به تامين ارز توسط بانك مركزي است كه پس از اين اظهارات، مديركل دارو و مواد تحت كنترل سازمان غذا و دارو اعلام كرد ۷۵ ميليون يورو ارز براي واردات واكسن اختصاص يافته اما اخيرا، نايب‌رييس انجمن داروسازان استان تهران، در يك برنامه راديويي خبر داد كه «ظرف سال‌هاي ۹۴ تا ۹۸ دو ميليون دوز واكسن وارد كشور و توزيع شد و فقط در سال ۹۸ به دليل دو مرحله‌اي بودن شيوع آنفلوآنزا، تمام دوزهاي وارداتي مصرف شد. بر اساس اطلاعات سازمان غذا و دارو، در سال جاري ۱۶ ميليون دوز واكسن آنفلوآنزا به كشور وارد شده كه متعلق به دو برند غربي و دو برند آسيايي معتبر است و نيمي از اين واكسن‌ها وارد كشور شده و در حال توزيع است و نيمي ديگر در مهرماه توزيع مي‌شود كه گروه‌هاي پرخطر، با ثبت‌نام در سامانه‌هاي مربوط و ارايه كد و كارت ملي قادر به دريافت رايگان يا يارانه‌اي اين واكسن خواهند بود. قرار است در فاز سوم و پس از اين هم، ۱۱ ميليون دوز واكسن وارد كشور ‌شود كه افراد عادي با ارايه كارت ملي و با قيمت آزاد، اين دارو را تهيه خواهند كرد. به‌طور كلي، يا بايد ۶۰ درصد جمعيت كشور واكسن دريافت كنند كه ايمني بسيار خوبي ايجاد مي‌شود يا با توجه به بضاعت كشور، حدود ۵۰ ميليون واكسن بايد تزريق شود كه عددي بسيار بزرگ است و با توجه به مشكلات ارزي و تحريم دارو، مسائل خاصي براي كشور ايجاد مي‌شود و در مجموع، امسال همه ما بايد با توجه به شرايط خاص كشور، مراعات بيشتري داشته باشيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون