• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4744 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۶ شهريور

در پايان رقابت‌هاي شطرنج فيشر

عليرضا قهرمان‌ها را برد ولي آخر شد

عليرضا فيروزجا نابغه شطرنج كشورمان در رقابت‌هاي شطرنج آنلاين جام فيشر در بين ۱۰ شطرنج‌باز برتر حال حاضر جهان در رده آخر ايستاد و ۷۵۰۰ دلار جايزه نقدي دريافت كرد. در اين رقابت‌ها كه مجموع جوايزش ۱۵۰ هزار دلار بود، در پايان ۹ دور مسابقه مگنوس كارلسن و هيكارو ناكامورا با امتياز مشابه ۶ در رده‌هاي اول و دوم ايستادند و به‌طور مشترك به مقام قهرماني رسيدند. 
فيروزجا بعد از اينكه در سه دور اول با دو باخت مقابل كاسپاروف و دومنيگ پرز و يك تساوي مقابل اسويدلر روس ۰.۵ امتيازي شد در دورهاي بعد تنها توانست دو امتياز ديگر به دست آورد و در پايان مسابقات مجموع امتيازاتش را به عدد ۲.۵ برساند. فيروزجا در هفت مسابقه بعدي خود ابتدا به مصاف لوون آرونيان استاد بزرگ ارمني شطرنج و قهرمان سابق جهان رفت و با مهره سياه بازي را واگذار كرد. عليرضا در بازي بعد توانست ماكسيم وشيه لاگرو استاد بزرگ فرانسوي با ريتينگ ۲۸۶۰ را شكست دهد و به نخستين بردش در مسابقات دست پيدا كند. اين شطرنج باز ايراني در سه بازي بعدي خود متحمل سه شكست متوالي شد. فيروزجا در بازي ششم مقابل مگنوس كارلسن شكست خورد و در بازي هفتم بازي را به فابيو كاروانا واگذار كرد و در بازي هشتم مقابل ناكامورا تن به شكست داد. عليرضا در بازي آخر سو ويسلي امريكايي با ريتينگ ۲۷۴۱ را از پيش رو برداشت تا لااقل با برد رقابت‌ها را به پايان رسانده باشد. نكته جالب اينكه عليرضا شطرنج‌بازاني را در اين رقابت‌ها مغلوب كرد كه سابقه قهرماني در رقابت‌هاي فيشر را داشتند.
فيروزجا كه يك سال است زير پرچم فيده در مسابقات بين‌المللي شركت مي‌كند و در همه رقابت‌هاي معتبر آنلاين پاي ثابت به حساب مي‌آيد در پايان مسابقات جام فيشر با ۲.۵ امتياز دهم شد و ريتينگش با ۸ واحد نزول به عدد ۲۷۰۳ رسيد. اما بعد از كارلسن و ناكامورا كه اول و دوم شدند، آرونيان با ۵.۵ امتياز سوم شد. فابيو كاروانا با همين امتياز در رتبه چهارم قرار گرفت و ويسلي سو با ۵ امتياز پنجم شد. ماكسيم وشيه كه مقابل فيروزجا شكست خورد چهار امتياز به دست آورد. جالب است كه او هر دو رقيبي كه توانستد عليرضا را شكست دهند از پيش رو برداشته بود. يعني آرونيان و دومنيگ پرز كه با ۴ امتياز هفتم شد. اما‌گري كاسپاروف اسطوره دنياي شطرنج در اين مسابقات با ۳.۵ امتياز به مقامي بهتر از هشتمي نرسيد. كاسپاروف در اين رقابت‌ها تنها يك برد به دست آورد كه آن هم مقابل فيروزجا بود. البته در همان مسابقه هم به اعتقاد كارشناسان عليرضا مي‌توانست برنده بازي باشد ولي با زرنگي كاسپاروف شكست خورد. كاسپاروف در مسابقات آنلاين فيشر سه شكست مقابل اسويدلر و كاروانا و ناكامورا متحمل شد. رتبه نهم مسابقات هم به پيتر اسويدلر روس رسيد كه با ۳ امتياز بالاتر از فيروزجا قرار گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون