• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4749 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱ مهر

با تدوين سند كاهش خطرپذيري بلايا در سطح محلات

آسيب‌پذيري ۳۵۴ محله تهران در برابر سيل و زلزله مشخص شد

رييس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران از تدوين سند كاهش خطرپذيري بلايا در سطح محلات شهر تهران خبر داد.
رضا كرمي محمدي با اشاره به وضعيت شهرتهران در برابر حوادث و مخاطرات طبيعي اظهاركرد: احتمال وقوع بسياري از حوادث طبيعي نظير سيل، زلزله، فرونشست زمين و... در سطح شهر تهران وجود دارد كه در اين ميان يك‌سري از حوادث نظير زلزله به دليل گستردگي كه دارند تمام شهر را تحت تاثير قرار داده و برخي ديگر نيز مناطقي از شهر را متاثر خواهند كرد. اما آنچه مشخص است اين  كه با توجه به گستردگي شهر تهران و ديگر مولفه‌ها  ميزان خسارت هر يك از حوادث در بخش‌ها و محلات مختلف تهران يكسان نبوده و هر منطقه و محله آسيب‌پذيري و مقاومت متفاوتي در برابر هريك از انواع مخاطرات دارد.
به گزارش ايسنا اين مقام مسوول در شهرداري تهران همچنين افزود: در همين راستا نيز پروژه‌اي را در سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران آغاز كرديم تا با استفاده از آن بتوانيم ميزان خطرپذيري شهرتهران را به شكل جزيي و در سطح محله شناسايي و مشخص كنيم.
كرمي محمدي با بيان اينكه اين پروژه با هدف ارزيابي ريسك محلات شهري در مقياس بلوك‌هاي مركز آمار ايران يا همان محله تعريف شده است، گفت: در اين روش به جاي ارزيابي ريسك مطلق، مقادير مولفه‌هاي مربوط به ريسك بين بلوك‌هاي مختلف يك محله مقايسه شده و مقادير ريسك به‌طور نسبي در هر محله برآورد مي‌شود.
رييس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران ادامه داد: پروژه شامل چهار مرحله دفتري و ميداني است كه بخش دفتري آن در سازمان و بخش ميداني يا مرحله چهارم به صورت جلسات دفتري و بازديدهاي ميداني با حضور مسوولان محلي انجام شده است.
وي افزود: بر اين اساس در مرحله اول مخاطرات محلات شهر تهران با تمركز بر سه مخاطره مهم تهران يعني زلزله، سيل و زمين لغزش شناسايي و نقشه آنها براي بلوك‌هاي جمعيتي تهيه شده است. در مرحله دوم وضعيت آسيب‌پذيري بلوك‌هاي جمعيتي محلات در پنج گروه آسيب‌پذيري جمعيتي، اجتماعي – اقتصادي، دسترسي، زيرساخت و زيرساخت لرزه‌اي شناسايي و با وزن‌هاي مختلف محاسبه شده است. در اين پنج گروه جمعا ۳۸ شاخص مختلف كه اطلاعات آنها در سطح بلوك‌هاي جمعيتي در دسترس است مورد استفاده قرار گرفته است.
كرمي محمدي با بيان اينكه در مرحله سوم با تلفيق لايه‌هاي مختلف اطلاعات سطح محلات، ميزان خطر استخراج شده و بلوك‌ها بر اساس ميزان خطر آنها به بلوك‌هاي با خطر بسيار بالا، بالا، متوسط، كم و بسيار كم تقسيم‌بندي شده‌اند، گفت: در مرحله چهارم و نهايي، به منظور تدوين سند نهايي به صورت مردم محور با همكاري سازمان‌هاي مردم نهاد فعال در حوزه مديريت بحران و نيز نهادهاي اجرايي در سطح منطقه، برگزاري نشست‌هاي همفكري و مشاركتي با ذي‌‍‌نفعان محلي اقدام شده است.
وي افزود: در اين جلسات اطلاعات احصا شده در مرحله دفتري، اعتبارسنجي شده و برنامه‌هاي كاهش خطرپذيري بلوك‌هاي پر خطر به صورت مشاركتي با اعضاي محله، براي تمامي ۳۵۴ محله شهر تهران تدوين شده است. كرمي محمدي درباره فايده اين پروژه نيز گفت: اين نتايج به كارشناسان، مديران و مسوولان كمك مي‌كند تا با توجه به محدوديت امكانات و اعتبارات، در مورد فعاليت‌ها و اقدامات ضروري براي كاهش ريسك در محله تصميم‌گيري كنند. در حال حاضر و پس از نهايي شدن برنامه‌ها، گزارش‌هاي نهايي به شهرداري‌هاي مناطق ۲۲گانه شهر تهران ابلاغ شده و پيگيري اجرايي شدن آنها در در دستور كار شهرداران قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون