• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4749 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱ مهر

جوان‌ترين قهرمان توردوفرانس بعد از سال 1904 معرفي شد

تاج‌گذاري تادج در خيابان‌هاي شانزه ‌ليزه

بهرام سرگوسرايي

 

تادج پوگاكار اسلونيايي پيروزي خود در رقابت‌هاي توردوفرانس ۲۰۲۰ را به عنوان دومين جوان قهرمان تاريخ اين رشته به ثبت رساند. همچنين سم بنت ايرلندي نيز در بخش امتيازي توانست مقام نخست را كسب كند. پوگاكار ۲۱ساله روز شنبه توانست در تايم تريل انفرادي با عملكردي خيره‌كننده بالاخره پيراهن طلايي را از هموطنش پريموز روگليچ بگيرد و براي نخستين ‌بار در تور امسال زردپوش شود. با توجه به اينكه او در مرحله نهايي كه روز يكشنبه و در خيابان‌هاي شانزه‌ ليزه پاريس برگزار شد به چالش كشيده نشد، پوگاكار به راحتي عنوان قهرماني را تصاحب كرد. 
در دور بيست‌ويكم و پاياني رقابت‌هاي توردوفرانس ۲۰۲۰ سم بنت توانست جلوتر از مدس پدرسن كه قهرماني جهان را در كارنامه دارد از خط پايان عبور كند. او با اين پيروزي در رده‌بندي امتيازي اول و تبديل به دومين ايرلندي تاريخ شد كه صاحب پيراهن سبز توردوفرانس مي‌شود. شان كلي در بين سال‌هاي ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۹ موفق به كسب ۴ پيروزي در اين تور شده بود. 
روگليچ ۳۰ ساله پس از ۱۳ مرحله نگه داشتن پيراهن طلايي در نهايت ۵۹ ثانيه عقب افتاد و رده دوم را به دست آورد. در حالي كه ريچي پورت ۳۵ ساله و استراليايي براي نخستين بار در زندگي‌اش موفق شد در يك گراند تور روي سكو برود. او ۳ دقيقه و ۳۰ ثانيه از پوگاكار عقب بود. در توردوفرانس 2019 نيز جولين آلافيليپ فرانسوي 11 دور صاحب پيراهن طلايي بود اما در دو مرحله آخر آن را به اگان برنال واگذار كرد.
پوگاكار در حالي كه والدينش نظاره‌گر قهرماني او بودند، پرچم اسلوني را بر دوش خود انداخت و گفت: «اين باورنكردني است. اينجا در پاريس بالاي سكوها ايستادند. هرگز فكر نمي‌كردم كه اينجا باشم. اين يك ماجراجويي شگفت‌انگيز 3 هفته‌اي بود. من بايد از همه كساني كه در آماده‌سازي شركت داشتند، تشكر كنم همچنين از اعضاي تيم و خانواده‌ام نيز ممنونم.»

پوگاكار و 3 پيراهن رنگارنگ 
پوگاكار اولين برنده اهل اسلووني تاريخ توردوفرانس است و نخستين قهرمان از زمان لورن فيگنون در سال ۱۹۸۳ به حساب مي‌آيد كه در مجموع ۳ بار قهرمان مراحل مختلف شده است. او همچنين پيراهن‌هاي شطرنجي به عنوان پادشاه كوهستان و پيراهن سفيد به عنوان بهترين جوان را نيز به دست آورد. ادي مركس افسانه‌اي كه 5 عنوان قهرماني تور فرانسه در كارنامه‌اش ديده مي‌شود تنها دوچرخه‌سواري است كه در يك تور 3 پيراهن كسب كرده است. مركس در تور ۱۹۶۹ سه پيراهن زرد، سبز و شطرنجي را به دست آورد. 
پوگاكار كه ديروز (دوشنبه) ۲۲ ساله شد، جوان‌ترين قهرمان تور از زماني است كه هنري كورنت فرانسوي در ۱۹سالگي پس از رد صلاحيت 4 نفر نخست توانست عنوان قهرماني را در سال ۱۹۰۴ به دست آورد. همچنين اين نخستين پيروزي يكي از اعضاي تيم امارات به حساب مي‌آيد. 

كامبك  به سبك تادج
دوچرخه‌سوار جوان اهل اسلووني تا قبل از تور فرانسه براي طرفداران دوچرخه‌سواري ناآشنا بود. اما او در همان دوره نوجواني استعداد خود را نشان داده بود. او برنده مسابقات Tour de l’Avenir در سال ۲۰۱۸ شد. يك مسابقه معتبر زير ۲۳ سال كه برندگان آن مرتبا در سال‌هاي بعد برنده گرند تور شدند. 
او پس از حرفه‌اي شدن در سال ۲۰۱۹ برنده تور كاليفرنيا شد و به عنوان جوان‌ترين فاتح يك مرحله تور جهاني شناخته شد قبل از اينكه 3 دور در رقابت‌هاي تور دوچرخه‌سواري ووئلتا اسپانيا برنده شود. در ووئلتاي پارسال روگليچ قهرمان شد.
با اين حال كسي روي پوگاكار براي به چالش كشيدن ورزشكاران محبوب اين رشته نظير روگليچ و اگان برنال قهرمان سال ۲۰۱۹ مسابقات حساب نمي‌كرد. مخصوصا اينكه تيم پوگاكار يعني امارات نسبت به تيم‌هايي نظير جامبو ويستا و Ineos Grenadiers ضعيف‌تر بود. تيم او بعد از كنار گذاشتن فابيو آرو و داويد فورمولو، برنده سابق ووئلتا ضعيف شد. به اين معني كه پوگاكار فقط داويد دلاكروز را براي حمايت از خودش در كوهستان داشت و اغلب منزوي بود. با اين حال او با يك نمايش شجاعانه توانست اين را پشت سر بگذارد و از همه رقباي خود پيشي بگيرد. 
تادج در مرحله 7 و در گردنه‌هاي كوهستان يك دقيقه از پريموز عقب افتاد اما فردايش جبران كرد و به حريف نزديك شد. او در مراحل ۹ و ۱۵ موفق شد جلوتر از روگليچ از خط پايان عبور كند. برنال در مرحله ۱۵ شكست سنگيني خورد و از گردونه رقابت اين دو هموطن خارج شد. روگليچ در طول مسابقه بيشتر مورد حمايت ركابزنان تيم آل استار بود. ركابزناني نظير تام دومولين برنده سابق جيرود ايتاليا  سپ كوس و ووت ون‌آئرت كه با فاصله از پوگاكار به شكل ماهرانه‌اي او را تعقيب مي‌كردند تا او بتواند در مرحله ۱۷ ضربه نهايي را بزند و فاصله‌اش را با روگليچ كم كند. اما او نتوانست در ساير مراحل كوهستان كه تخصص داشت، فاصله را بيشتر كاهش دهد و مجبور شد اين كار را در مرحله بيستم و در رقابت تايم‌تريل مقابل روگليچ كه مدال نقره تايم‌تريل جهان را دارد انجام دهد. گرچه اين كار بسيار سخت به نظر مي‌رسيد اما روگليچ در بدترين روز ممكن بدترين عملكرد خود را به نمايش گذاشت و پوگاكار بهترين روز خود را براي پيروزي در يكي از حيرت‌انگيزترين مراحل تور رقم زد. 

بنت به سلطه سبز ساگان پايان  داد
دوچرخه‌سوار تيم كوئيك استپ فلورز با نام سم بنت ۲۹ ساله اولين ايرلندي‌اي است كه پيراهن سبز تور را از زمان درخشش «كلي بزرگ» در سال ۱۹۸۹ به دست آورد. بنت اولين تور بزرگ خود را در سال ۲۰۱۶ تجربه كرد. او كه هم‌تيمي پيتر ساگان بود در پايان سال گذشته در انتقاد به توجه بيش از حد به هم‌تيمي‌اش و عدم تمركز روي سايرين تيم را ترك كرد و به كوئيك پيوست. ساگان از زمان حضور در اولين تور خود در سال ۲۰۱۲ غير از يك بار كه به دليل تصادف با مارك كاونديش در سال ۲۰۱۷ رد صلاحيت شد، هميشه در رده‌بندي امتيازي پيشتاز بوده است.  دوچرخه‌سوار اسلواك گرچه تا مرحله ۹ پيشتاز بخش امتيازي بود، عقب افتاد تا ثابت شود حتي پيتر ساگان هم اگر در اوج آمادگي نباشد جايگاهش را از دست مي‌دهد. البته خود ساگان در مرحله چهارم پيراهن سبز را از بنت گرفته بود اما در مرحله دهم مجبور شد آن را پس بدهد. 
ساگان در مرحله چهاردهم سعي كرد فاصله امتيازي را با حريف كم كند اما بنت در مراحل آخر فوق‌العاده عمل كرد و ساگان را با استفاده از سرعت عالي خود شكست داد. بنت بعد از مسابقه آخر كه با قهرماني او همراه بود، گفت:«من هرگز فكر نمي‌كردم هيچ‌ وقت بتوانم در اين مرحله پيروز شوم. انجام آن كار با رنگ سبز البته معناي خاص‌تري برايم داشت.» اين دوچرخه‌سوار ايرلندي كه در نهايت ۳۸۰ امتياز در مقابل ۲۸۴ امتياز ساگان به دست آورده بود، افزود: «اين احساس بسيار حيرت‌انگيز است. من فقط نمي‌توانم به اندازه كافي از همه تشكر كنم. تمام رنج‌هايي كه در كوهستان وجود داشت. ارزش اين چيزها همان تلاشي است كه سال‌ها براي ساختن چنين حرفه‌اي صرف شده است. رسيدن به اينجا خيلي طول كشيد.» 

جزييات توردوفرانس ۲۰۲۰ 
در پايان صدوهفتمين دوره رقابت‌هاي توردوفرانس ۲۰۲۰ كه از ۲۹ آگوست شروع شده بود، تادج پوگاكار از تيم امارات با زمان كلي ۸۷ ساعت و ۲۰ دقيقه و ۵ ثانيه اول شد. بعد از او پريموز روگليچ از تيم جامبو ويستا با ۵۹ ثانيه اختلاف نسبت به تادج دوم شد و ريچي پورته با ۳ دقيقه و ۳۰ ثانيه اختلاف سوم شد. در بخش امتيازي همان‌طوركه گفته شده سم بنت با ۳۸۰ امتياز اول شد و پيتر ساگان و متئو ترنتين ايتاليايي دوم و سوم شدند. در بخش كوهستان تادج پوگاكار با ۸۲ امتياز صاحب پيراهن شطرنجي يا همان سلطان كوهستان شد. بعد از او ريچارد كاراپاز و پريموز روگليچ دوم و سوم شدند. در بخش زير ۲۳ ساله‌ها بعد از تادج كه عنوان قهرماني كلي مسابقات را به دست آورد، انريك مس اسپانايي و والنتين مادواس دوم و سوم شدند و در نهايت در رده‌بندي تيمي توردوفرانس ۲۰۲۰ مويستار با زمان كلي ۲۶۲ ساعت و ۱۴ دقيقه و ۵۸ ثانيه قهرمان شد. بعد از اين تيم، جامبو ويستا با ۱۸ دقيقه و ۳۱ ثانيه نسبت به تيم اول، نايب ‌قهرمان شد و در رده سوم هم تيم بحرين- مك‌لارن با اختلاف ۵۷ دقيقه و ۱۰ ثانيه‌اي سوم شد. 
در جدول رده‌بندي بيشترين پيروزي در مسابقات امسال، تادج پوگاكار با 3 پيروزي در 21 مرحله بهترين عملكرد را به ثبت رساند. بعد از او ووت فن‌آئرت از بلژيك، كالب اوانز استراليايي، سم بنت ايرلندي و سورن اندرسون دانماركي هر كدام با دو برد در جايگاه دوم قرار گرفتند. الكساندر كريستوف نروژي، جوليان آلافيليپ فرانسوي، پريموز روگليچ اسلونيايي، الكسي لوتشنكوي قزاق، نانس پيترس فرانسوي، مارك هيرشي سوييسي، دانيل مارتينز كلمبيايي، لنارد كامناي آلماني و ميشل كوياتكفسكي لهستاني ديگر برندگان 21 مرحله رقابت‌هاي توردوفرانس 2020 بودند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون