• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4756 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۹ مهر

مناظره و مساله آراي خاموش

جهانبخش ايزدي

اولين مناظره ميان كانديداهاي رياست‌جمهوري در امريكا بامداد چهارشنبه به وقت تهران برگزار مي‌شود و گمانه‌زني‌هاي زيادي درباره عملكرد كانديداها در اين مناظره و اثرات اين مناظرات بر افكار عمومي مطرح شده است. در سياست نمي‌توان با قطعيت از موضوعي سخن گفت و پيش‌بيني‌ها صرفا بر اساس موضوعات و سناريوها مطرح مي‌شوند. با اين وصف در اين دوره از انتخابات امريكا چند موضوع وجود دارند كه احتمال مي‌رود بر نتايج انتخابات اثرگذاري داشته باشند.يكي از اين موضوعات راي‌گيري پستي است كه جمهوريخواهان و به ويژه شخص رييس‌جمهور اصرار دارند، زمينه‌ساز تقلبي گسترده خواهد شد و بايد اين روش رأي‌گيري به ‌طور كلي كنار گذاشته شود. نكته دوم، مساله مشاركت در انتخابات است؛ يك حزب تلاش دارد تا مشاركت در انتخابات افزايش يابد و حزب رقيب فكر مي‌كند هرچه مشاركت پايين‌تر باشد، راحت‌تر مي‌تواند در انتخابات به پيروزي برسد. دموكرات‌ها معتقدند با افزايش مشاركت فضاي سياسي به نفع آنها تغيير مي‌كند اما جمهوريخواهان مي‌دانند در راستاي كاهش مشاركت تلاش كنند. موضوع اثرگذار سوم، ساز و كارهاي حل اختلاف در انتخابات هستند. در حال حاضر اگر «امي كني برت» قاضي معرفي شده از سوي دونالد ترامپ، تاييد مجلس سنا را به دست آورد، به چالش كشيده شدن انتخابات و عدم پذيرش نتايج اعلام شده از سوي كانديداها به معني آن خواهد بود كه ديوان عالي و اكثريت محافظه‌كار آن به نفع جمهوريخواهان راي خواهند داد. به همين دليل است كه دموكرات‌ها تلاش زيادي دارند تا اين اتفاق نيفتد؛ چرا كه اگر ديوان عالي نتواند اختلاف را حل كند، كار به مجلس نمايندگان مي‌كشد و در اين مجلس اكثريت با دموكرات‌هاست. از ديگر موارد تاثيرگذار در انتخابات مي‌توان به ويروس كرونا اشاره كرد و بايد در ارزيابي پيش‌بيني‌ها مي‌تواند تاثيرگذار باشد. فارغ از اين عوامل، تيم ترامپ انگيزه زيادي براي حفظ قدرت دارد و در اين مسير از هيچ تلاشي فروگذار نخواهد كرد. مي‌توان انتظار داشت اقداماتي نظير شبهه‌افكني در انتخابات و طولاني كردن فرآيندها از سوي اين جريان صورت بگيرد. بايد توجه داشت مجمع انتخاب‌كنندگان نيز اهرم موثري است، چرا كه اين مجمع‌ها گاهي تابع وعده و وعيدهاي سياسي و اقتصادي هستند و بنابراين راي مستقيم مردم - آن گونه كه در ديگر انتخابات‌ها موثر است -  اينجا موضوعيت ندارد.

به ‌طور ويژه اگر بخواهيم درباره مناظرات انتخاباتي و اثرات آن تحليل داشته باشيم، بايد توجه كرد كه در طول اين مناظرات هر كانديدا مي‌تواند برگ‌هاي برنده‌اي داشته باشد و با بهره بردن از برنامه‌هايي كه براي حل مشكلات جامعه ارايه مي‌كند، تغييراتي در نظرات راي‌دهندگان امريكايي و آراي خاموش ايجاد كند اما اين تغييرات گسترده نخواهد بود و نمي‌تواند آراي راي‌دهندگان را به ‌طور ويژه تحت تاثير قرار دهد.
هم جو بايدن و هم ترامپ سن بالايي دارند، اما كارزار انتخاباتي جمهوريخواهان تلاش دارد بايدن را متهم به اختلال حواس كند و بگويد او از مواد نيروزا يا مواد مخدر استفاده مي‌كند. هر كدام از طرفين برتري‌هايي نسبت به يكديگر دارند و عواملي مثل بيان، انسجام ذهني و آمادگي جسماني موثر است اما اصلي‌ترين عامل تاثيرگذار منطق مورد استفاده است كه تا چه ميزان بتواند شهروندان امريكايي را قانع كند روي آنها اثر بگذارد. اينكه عنوان مي‌شود بايدن بيش از 20 مناظره در طول عمرش داشته يا ترامپ سابقه اجراي تلويزيوني دارد، نمي‌تواند معيار دقيقي براي برتري باشد چرا كه هر مناظره مخاطب خاص خود را دارد و اجراي خاص خود را مي‌طلبد.
در فضاي انتخاباتي امريكا، در بسياري از ايالت‌ها راي‌دهندگان تصميم خود را گرفته‌اند و تنها تعدادي محدود از ايالت‌ها كه ايالت‌هايي سرخابي يا ميدان نبرد خوانده مي‌شوند، باقي مانده‌اند كه نتيجه نهايي در آنها مشخص نيست. كانديداها تلاش دارند تا نظر مردم اين ايالت‌ها را به خود جلب كنند و تجربه سال 2016 نشان داد كه دموكرات‌ها در آن زمان توجه كافي به اين ايالت‌ها نداشته‌اند. در حال حاضر ترامپ تمركز خود را روي اين ايالت‌هاي شناور و الكترال كالج‌ها گذاشته و تلاش دارد از اين طريق به پيروزي برسد. به نظر مي‌رسد در حال حاضر نتيجه رقابت در اين ايالت‌ها مشخص نيست اما نتيجه نظرسنجي‌ها از برتري دموكرات‌ها در اين مناطق مي‌گويد. بايد صبر كرد و ديد كارزار ترامپ تا چه اندازه مي‌تواند در جلب نظر مردم اين مناطق مي‌تواند موثر باشد و دموكرات‌ها چه طرح‌هايي براي تقويت وضعيت خود در اين مناطق دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون