• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4757 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۰ مهر

قدرداني از تلاش‌هاي تئاتري داود دانشور در تئاترشهر

عمري در سكوت

گروه هنر و ادبيات

مديريت و كاركنان مجموعه تئاترشهر با همراهي گروه اجرايي نمايش «بيداري» از داود دانشور مترجم و كارگردان اين اثر نمايشي قدرداني كردند. به گزارش «اعتماد» به نقل از روابط عمومي مجموعه تئاترشهر، طي مراسم مختصري كه سه‌شنبه شب هشتم مهر ماه از سوي مديريت مجموعه تئاترشهر و همراهي گروه اجرايي نمايش «بيداري» بعد از پايان اجراي اين اثر نمايشي در تالار قشقايي تدارك ديده شده بود، از داود دانشور مترجم و كارگردان پيشكسوت تئاتر كشورمان قدرداني به عمل آمد.

منصور براهيمي پژوهشگر، مترجم و از همراهان قديمي داود دانشور در سال‌هاي اخير با اشاره به سابقه همكاري خود با اين كارگردان و مترجم تئاتر گفت: بسيار خوشحالم كه طي اين چند دهه افتخار همراهي با استاد دانشور را داشتم و بايد بگويم من در اين مدت همكار اين مرد شريف تئاتر نبودم، بلكه صادقانه «شاگردي» او را كردم.
او افزود: اعتراف مي‌كنم در اين چندين سالي كه با داود دانشور همراه بودم از او همواره در دانشگاه و عرصه‌هاي مختلف تئاتر ياد گرفتم و امروز بسيار خوشحالم كه در روزهاي پاياني اجراي نمايش «بيداري» در تالار قشقايي همراه با گروه اجرايي نمايش شاهد برگزاري اين آيين قدرداني هستيم كه قطعا كفايت بزرگي و فعاليت‌هاي ثمربخش و بي‌ادعاي او در تئاتر را نيست.
فرزانه نشاط‌خواه يكي از بازيگران نمايش «بيداري» هم در اين برنامه ضمن قرائت متني درباره داود دانشور گفت: سابقه همكاري من با جناب دانشور به نمايش «در انتظار گودو» بازمي‌گردد. آن زمان كه در صحنه شاهد حضور هنرمندي بودم كه به اعتقاد من در آن دوران يكي از بهترين بازيگران بود.
اين بازيگر تاكيد كرد: به‌ طور حتم اخلاق بسيار نيكو و مهربانانه اين مرد محجوب و بي‌ادعاي تئاتر كشورمان كه طي اين سال‌ها در عرصه تئاتر فعاليت داشته و دارد از ياد و خاطره ما نخواهد رفت. داود دانشور داراي ويژگي‌هاي اخلاقي و علمي فراواني است كه به اعتقاد من تئاتر ايران بايد بيشتر از اينها قدردان زحمات اين هنرمند ارزنده باشد.
علي‌اكبر عليزاد كارگردان، مترجم و مدرس تئاتر نيز در اين مراسم تصريح كرد: ‌اي كاش شرايطي فراهم شود كه هنرمنداني چون داود دانشور در فاصله‌هاي زماني نزديك‌تري شرايط اجراي آثار نمايشي را داشته باشند، چراكه به نظرم فاصله هفت ساله از اجراي نمايش «بيداري» در تالار قشقايي تئاترشهر تا نمايش قبل فاصله زيادي است.
شهرام كرمي، نويسنده و كارگردان تئاتر نيز در اين مراسم با قدرداني از مديريت و كاركنان مجموعه تئاترشهر در برگزاري آيين قدرداني از داود دانشور اظهار كرد: من هميشه از اين موضوع كه بعد از پايان اجراي يك اثر نمايشي بيايم روي صحنه و درباره آن نمايش و مسائل ديگر صحبت كنم دوري مي‌كنم، چراكه ترجيح مي‌دهم بعد از پايان اجرا همراه با متن، كارگرداني و نوع اجرا به اثر نمايشي فكر كنم كه قطعا برايم دربرگيرنده تجربه موثرتري خواهد بود. اما امشب در كنار هم قدردان هنرمندي هستيم كه به ‌طور قطع يكي از نيكان تئاتر است و نمي‌توان بي‌تفاوت از خدمات او به هنر نمايش عبور كرد.
مدير سابق اداره كل هنرهاي نمايشي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود گفت: يادم مي‌آيد همراه با يكي از دوستان تصميم گرفتيم كه از استاد دانشور در مراسمي بدون اطلاع او قدرداني كنيم اما در نيمه‌هاي برنامه بود كه متوجه شديم اين مرد بي‌ادعا و محجوب تئاتر بدون اطلاع ما برنامه را ترك كرده و چون مي‌دانسته چنين برنامه‌اي براي او درنظر گرفتيم از مراسم خارج شده است. جالب اينكه ما هم مجبور شديم با حضور در منزل اين هنرمند مراسم قدرداني را برگزار كنيم. اينها را گفتم كه به اين موضوع تاكيد كنم كه داود دانشور در اين سال‌ها هيچ‌وقت در فكر معروف كردن نام خود نبوده است. او هنرمندي است كه در عرصه‌هاي ترجمه، كارگرداني و بازيگري يكي از محبوب‌ترين‌ها و محجوب‌ترين‌ها بوده و تا امروز هم بي‌ادعا در عرصه تئاتر به فعاليت خود ادامه مي‌دهد كه اميدوارم از اين پس هم شاهد هنرنمايي او در صحنه‌هاي تئاتر باشيم.
داود دانشور مترجم و كارگردان نمايش «بيداري» نيز در بخش پاياني اين مراسم از مديريت تئاترشهر و گروه اجرايي نمايش براي برگزاري مراسم قدرداني كرد و گفت: واقعا غافلگير شدم و اصلا انتظار نداشتم كه قرار است چنين برنامه‌اي براي بنده برگزار شود. واقعا مرا غافلگير كرديد اما از تك‌تك شما عزيزان بابت اين لطف و مهرباني قدرداني مي‌كنم.
پس از صحبت‌هاي دانشور از سوي ابراهيم گله‌دارزاده، رييس مجموعه تئاترشهر لوح قدرداني و هديه فرهنگي به رسم يادبود از سوي مديريت و كاركنان مجموعه تئاترشهر به داود دانشور اهدا شد.
جمشيد جهانزاده بازيگر پيشكسوت تئاتر، سينما و تلويزيون، شهرام زرگر نويسنده، مترجم و مدرس دانشگاه، علي‌اكبر عليزاد نويسنده، مترجم، كارگردان و مدرس تئاتر، نويد جهانزاده بازيگر تئاتر، شهرام كرمي نويسنده، كارگردان و مدير فرهنگي هنري منطقه 5 تهران، ابراهيم گله‌دارزاده رييس مجموعه تئاترشهر و حسن جودكي معاون اجرايي اين مجموعه ازجمله افرادي بودند كه در مراسم قدرداني از داود دانشور حضور داشتند. نمايش «بيداري» نوشته ژوليان گارنر، ترجمه و كارگرداني داود دانشور و بازي (به ترتيب حروف الفبا) رضا امامي، گيلدا حميدي، افشين زارعي و فرزانه نشاط‌خواه تا روز جمعه يازدهم مهر ماه ساعت30‌‌‌ :‌19 در تالار قشقايي مجموعه تئاترشهر روي صحنه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون