• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4760 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۴ مهر

تغييرات جديد در جريان اصلاح ساختار شهرداري دردسرساز شد

موج‌هاي قاليبافي در شهرداري تهران

نورا حسيني

 

روز گذشته شهردار تهران 9 حكم زد، 7 شهردار منطقه تغيير كرد، يكي از معاونت‌هايي كه قرار است در جريان اصلاح ساختار شهرداري حذف شود به يكي از شهرداران كنار گذاشته شده رسيد و معاون توديع شده نيز حكم شهردار تهران در امور مناطق را گرفت. 
هنوز احكام شهردار تهران براي شهرداران مناطق ۲، ۳، ۵، ۱۰، ۱۴، ۱۷ و ۲۱ همچنين سرپرست معاونت هماهنگي امور مناطق شهرداري تهران صادر نشده بود كه نامه‌اي از سوي يكي از اعضاي شوراي شهر در صحن مي‌چرخيد. در اين نامه از هيات رييسه شوراي شهر تهران درخواست شده بود تغييرات جديد در جلسه هم‌انديشي روز سه‌شنبه بررسي شود و صدور احكام تا آن روز متوقف شود. 
برخي از اعضا موافق اين پيشنهاد بودند و برخي مخالف و ترجيح دادند نامه را امضا نكنند، موافقان معتقد بودند وقتي شهردار تهران هر موضوعي كوچكي را در جلسات هم‌انديشي مطرح مي‌كند چرا چنين تغييرات گسترده‌اي بدون اطلاع و نظرخواهي از آنها انجام شده است. 
هر چند تغييرات گسترده حناچي يادآور تغييرات و جابه‌جايي‌هاي محمدباقر قاليباف در شهرداري تهران بود، جابه‌جايي‌ها كه گاهي 5 صبح نهايي مي‌شد و در جلسه توديع و معارفه گروهي در ساعت 6 صبح اجرايي مي‌شد. تصميم براي برخي از اين تغييرات به سال گذشته مي‌رسد و به نظر مي‌رسد اين بار حناچي با استفاده از روش قاليباف براي فرار از فشارها و توصيه‌ها جلسه شوراي شهر به پايان نرسيده احكام شهرداران جديد را امضا كرده است. 
براساس حكم شهردار تهران، حسن رحماني به عنوان شهردار منطقه ۲، احمد تواهن به عنوان شهردار منطقه ۳، محمود كلهري به عنوان شهردار منطقه ۵، مجيد رباطي به عنوان شهردار منطقه ۱۰، كامبيز مصطفي‌پور به عنوان شهردار منطقه ۱۴، داود لطفي به عنوان شهردار منطقه ۱۷، رضا رجب‌زاده به عنوان شهردار منطقه ۲۱ و مصطفي سليمي به عنوان سرپرست معاونت هماهنگي امور مناطق شهردار تهران منصوب شدندو شاپور رستمي معاون كنار گذشته امور مناطق هم به عنوان مشاور شهردار در امور مناطق حكم گرفت. 
محسن هاشمي رييس شوراي شهر تهران درباره انتصاب مديران جديد در شهرداري به خبرنگاران مي‌گويد: اينگونه نيست كه اعضاي شورا از روند انتصابات بي‌خبر باشند، روند كار اين است كه اگر آقاي شهردار بخواهند تغييراتي در سطح مديران ارشد و در حد معاونت‌هاي اصلي ايجاد كند 24 ساعت قبل به من اعلام مي‌كند، و من نيز اعضاي شورا را در جريان خواهم گذاشت تا موارد مد نظرشان را اعلام كنند. البته مي‌دانيد كه قانونا شورا نمي‌تواند در انتصابات دخالت كند ولي اعضا مي‌توانند نظرات خود را اعلام كنند.
او ادامه مي‌دهد: آقاي حناچي روز گذشته(شنبه) به من اين مساله را اعلام كرد و من نيز موضوع را به اعضاي شورا اطلاع دادم. اما در نهايت تصميم‌گير نهايي در مورد انتصابات شخص شهردار است. اعضاي شوراي شهر تهران هم مي‌توانند حضوري، واتس‌آپي، تلگرامي و تلفني نظرات خود را به اطلاع شهردار برسانند.  روز گذشته وضعيت بحراني كرونا در تهران در صحن شوراي شهر تهران مورد بررسي قرار گرفت و برخي از اعضاي شوراي شهر تهران درخواست تعطيلي دو هفته‌اي شهر تهران را مطرح كردند. هاشمي با اشاه به اينكه بايد تعطيلي دو هفته‌اي به صورت كامل براي تهران در نظر بگيريم كه مي‌تواند بسيار موثر باشد و زنجيره را كامل از بين ببرد، مي‌گويد: ‌معمولا مي‌گويند تعطيلات يك هفته‌اي در كرونا تاثيرگذار نيست چراكه كرونا معمولا دو هفته است و قرنطينه دو هفته است.
هاشمي ادامه مي‌دهد: من متوجه نشدم چرا آقاي زالي درخواست يك هفته تعطيلي داشته‌اند و حالا كه اين درخواست را داشته‌اند، بهتر است دو هفته‌اي كنند تا ان‌شاءلله مشكل عميق‌تر حل شود.ناهيد خداكرمي، رييس كميته محيط زيست شوراي شهر يكي ديگر از اعضاي شوراي شهر تهران بود كه به دستورالعمل تعطيلي يك هفته‌اي تهران اعتراض داشت. 
او با بيان اينكه آيا با تعطيلي يك هفته‌اي تهران مي‌توان اپيدمي را كنترل كرد كه پاسخ به اين سوال خير است، مي‌گويد: بيولوژيست‌ها بر اين باورند كه تعطيلي يك هفته‌اي تنها باعث يك فراز و فرود در اپيدمي مي‌شود و اثربخش نخواهد بود و شاهد پيك ديگري مي‌شويم.
به گفته خداكرمي، اگر محدوديت‌ها براي دو هفته اعمال نشود بهتر است كه بيهوده امور شهر متوقف نشود و همان ايمني كلي پيش برود. اگر وضعيت قرمز است كه هست و ديروز شاهد مرگ ۱۳۶ تهراني بوديم به جاي يك هفته بايد دو هفته با مقدمات تعطيل شود. اين تصميمات روزمره و بدون پيش‌بيني سودي ندارد. بايد رسانه هم به كمك ستاد تهران بيايد. اگر مسافرت‌ها محدود نشود مجددا حركت ويروس از تهران به نقاط پاك كشور اتفاق مي‌افتد. ضمن اينكه به شهرداري پيشنهاد مي‌كنيم محدوديت كاري كارمنداني كه مي‌توانند دوركاري كنند را لحاظ كنند. بايد توجه كنيم احياي اقتصاد اولويت اصلي است اما جان مردم در درجه اول اولويت قرار دارد و از استانداري درخواست مي‌كنيم تعطيلي دو هفته‌اي را در دستور كار قرار دهند.آمار خداكرمي چند ساعتي بعد توسط استاندار تهران مورد اعتراض قرار مي‌گيرد. 
انوشيروان محسني‌بند‌پي در اين رابطه توضيح مي‌دهد: فوتي‌هاي قطعي اين بيماري نبودند در كل استان تهران در روز گذشته 68 نفر فوتي قطعي كوويد 19 داشته‌ايم.
اما يكي از موضوعات پر حاشيه شوراي شهر تهران درخواست دوباره شهرداري براي افزايش قيمت بليت مترو و كرايه خطوط اتوبوس‌راني و ميني‌بوس‌راني بود.  معاون حمل و نقل و ترافيك شهردار تهران درباره اين درخواست به اعضاي شوراي شهر تهران مي‌گويد: ‌هزينه‌ها در حوزه اتوبوس‌راني و شركت بهره‌برداري ماهيانه ۴۰ ميليارد تومان كاهش درآمد دارد و از طرف ديگر تعداد مسافران كاهش يافت و خريد قطعات و ضد عفوني نيز هزينه را از بودجه شوراي شهر بيشتر كرده است. قيمت بعضي از قطعات ۸۰ درصد گران‌تر شده است. به هيچ عنوان اين بودجه كفاف نمي‌دهد. اين افزايش قيمت بار مالي سنگيني براي شهروندان نيست اما كمك بزرگي براي اتوبوس‌راني است.
 علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر به عنوان مخالف اين افزايش مي‌گويد: افزايش قيمت‌ها اولين راه‌حلي است كه به ذهن هر دستگاه تصميم‌گيري مي‌رسد كه جبران هزينه كند. اگر اين لايحه به فوريت برود اين معني را دارد كه ما اين راه‌حل را در نظر گرفتيم اما اگر عادي به كميسيون برود اين فرصت در اختيار خواهد بود كه به راه‌حل‌هاي ديگري غير از اينكه بار اين هزينه بر دوش مردم باشد، فكر شود.
حجت نظري يكي ديگر از مخالفان اين لايحه و فوريت آن مي‌گويد: اينكه بخواهيم در شرايطي كه نمي‌توانيم هزينه‌ها را تامين كنيم دست در جيب مردم كنيم، اتفاق خوبي نيست نمي‌توانيم با افزايش هزينه‌هاي مردم و افزايش قيمت بليت هزينه‌هاي خودمان را كاهش و درآمد را افزايش دهيم. با توجه به تغيير ساعت كاري ترافيك با افزايش قيمت كاري خواهيد كرد كه مردم بيشتر از ماشين شخصي استفاده كنند چون صرفه بيشتري خواهد داشت. اين افزايش قيمت منجر به افزايش ترافيك خواهد شد.
محمد عليخاني، رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران درباره اينكه چرا در وضعيت اقتصادي چنين پيشنهادي از سوي شهرداري مطرح و در شورا بررسي مي‌شود به «اعتماد» مي‌گويد: اين لايحه يك فوريت است و در كميسيون بررسي مي‌شود. ما با افزايش قيمت بليت موافق نيستيم. 
 به گفته او وضعيت مترو و اتوبوس بحراني است و دولت به وظايف خود عمل نكرده و درصدي كه افزايش پيدا مي‌كند خيلي زياد است. با اين تغيير كلا ۳۰ ميليارد به درآمد مترو اضافه مي‌شود و ۲۵ ميليارد به درآمد اتوبوس‌راني كه در مجموعه ۵۰ تا ۶۰ ميليارد است و بايد در كميسيون راهكارهاي ديگري پيدا كنيم. آخرين آمار استفاده از اتوبوس يك سوم يعني ۶۰۰ هزار نفر بوده و مترو هم در روز زير يك ميليون مسافر دارد. وضعيت بحراني است و بايد درباره آن چاره‌انديشي شود.
او ادامه مي‌دهد: ‌قرار نيست كميسيون پيشنهاد شهرداري را تصويب كند و راهكار ما افزايش قيمت‌ها نيست.  در ادامه صحن شوراي شهر تهران، با راي اعضاي شوراي شهر تهران، شهرداري ملزم به استفاده از نتايج مطالعات عارضه‌سنجي ترافيك قبل از صدور پروانه براي ساختمان‌هاي با نرخ سفرسازي بالا شد.
در جريان اين طرح محسن هاشمي در اين باره گفت: در مورد بعضي از طرح‌ها جمله قشنگي مي‌گوييم ولي وقتي ورود پيدا مي‌كنيم با حواشي زياد همراه مي‌شود. در اين مورد تنها مي‌خواهيم بگوييم طرح‌هاي بزرگ مقياس بايد طرح‌هاي مطالعاتي داشته باشند. اين موضوع را به 10 ماده و ۲۰ تبصره تبديل كنيم و بعد به دست كارشناسان بيفتد و فساد توليد شود. طرح زيباست و بايد طرح‌هاي بزرگ مقياس مطالعات داشته باشند. طرح بزرگ مقياس طرحي است كه ۲۰ درصد بيشتر از طرح‌هاي عادي باشد.
مجيد فراهاني، رييس كميته بودجه و نظارت مالي شوراي شهر تهران هم در جريان بررسي اين لايحه توضيح مي‌دهد: يكي از مشكلات اساسي در ترافيك تهران احداث مجتمع تجاري در برخي فضاهاست. احداث اين مجتمع‌ها مشكلات جدي حمل و نقل و ترافيكي در شهر ايجاد كرده كه نمونه بارز آن مگامال كوروش در ستاري و مگامال ديگري در انتهاي شهيد باكري است.
فراهاني مي‌گويد: وجود چنين مگامال‌هايي به خاطر بحث‌هاي درآمدي است كه در گذشته وجود داشته و اين مشكلات را ايجاد كرده است. به نظر مي‌رسد امروزه حق عامه مردم ضايع مي‌شود.
به گفته او شهرداري تهران هزاران ميليارد هزينه براي ساخت روگذر و زيرگذر و... مي‌دهد اما يك مگامال نابهنجار دركنار آن، همه زحمات را هدر مي‌دهد.
 روز گذشته دو عضو شوراي شهر تهران هم به روز تهران اشاره كردند. احمد مسجدجامعي درباره شأن انتخاب روز تهران سوالاتي مطرح كرده‌اند، توضيح داد: درباره انتخاب روز تهران مناسبت‌هاي ديگري هم در نظر گرفته شده بود. به عنوان مثال در زمان آقا محمدخان قاجار كه تهران به عنوان پايتخت انتخاب شد نوروز بود كه انتخاب آن، روز تهران را تحت‌الشعاع قرار مي‌داد. علاوه بر آن روز ورود امام خميني(ره) به ايران مطرح شد كه اين خود يك مناسبت ويژه است، بنابراين بعد از تحقيق‌هاي انجام شده به اين نتيجه رسيديم كه بهترين مناسبت در بين تمام مناسبت‌هاي پيشنهادي همان روزي است كه تهران در قانون اساسي مشروطيت به عنوان پايتخت انتخاب شد.
عضو شوراي شهر تهران با يادآوري اين نكته كه شهرداري براي بسياري از نهادها، خانه ايجاد كرده است اما براي مجموعه افرادي كه در حوزه تهران فعاليت دارند جايي درنظر نگرفته است، تاكيد كرد: محل تعامل و ديدار افرادي كه درباره تهران فعاليت دارند، مديران شهري و افرادي كه نمايندگان مردم تهران و محلات تهران هستند، خانه تهران است. در واقع جمع بين مديران، سرمايه‌گذاران، نمايندگان مردم و نظريه‌پردازان، خانه تهران را تشكيل مي‌دهد. خوشبختانه اين موضوع امسال تحقق پيدا كرد، ديروز هم تيتري مشاهده كردم كه نوشته بود، تهران آلزايمر ندارد واقعا اهالي تهران يكديگر را مي‌شناسند. اين موضوعاتي بود كه در اين سال‌ها مطرح بود.محمدجواد حق‌شناس، هم در نطق پيش از دستور خود با اشاره به اينكه مي‌توان روز و هفته تهران را فرصتي طلايي براي برندسازي، جهاني‌سازي و رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و تزريق نشاط و سر زندگي در جامعه قرار داد، مي‌گويد: اگر امروز يك نظرسنجي در مورد روز و هفته تهران از مردم شهر انجام شود، خواهيم ديد كه طي چند سال گذشته در گراميداشت روز تهران، توجه چنداني به مشاركت و همراهي اهالي تهران نشده و برنامه‌ها رخنه چنداني در دل مردم نداشته است. لذا لازم است قواي سه‌گانه به اهميت موضوع توجه داشته باشند.
به گفته او تهران خانه ماست. نياز به نگهداشت، زيباسازي، رونق و توسعه دارد. اين شهر امروز و آينده بايد سمبل پيشرفت و آباداني و پيشرو در منطقه و جهان و مايه افتخار هر ايراني باشد. لازم است دولت و مجلس سهم و نقش خود در قبال تهران به عنوان پايتخت را ايفا كنند.


    محسن هاشمي: اينگونه نيست كه اعضاي شورا از روند انتصابات بي‌خبر باشند، روند كار اين است كه اگر آقاي شهردار بخواهند تغييراتي در سطح مديران ارشد و در حد معاونت‌هاي اصلي ايجاد كند 24 ساعت قبل به من اعلام مي‌كند، و من نيز اعضاي شورا را در جريان خواهم گذاشت تا موارد مد نظرشان را اعلام كنند. البته مي‌دانيد كه قانونا شورا نمي‌تواند در انتصابات دخالت كند ولي اعضا مي‌توانند نظرات خود را اعلام كنند.
   محمدجواد حق‌شناس : اگر امروز يك نظرسنجي در مورد روز و هفته تهران از مردم شهر انجام شود، خواهيم ديد كه طي چند سال گذشته در گراميداشت روز تهران، توجه چنداني به مشاركت و همراهي اهالي تهران نشده و برنامه‌ها رخنه چنداني در دل مردم نداشته است.
   علي اعطا: افزايش قيمت‌ها اولين راه‌حلي است كه به ذهن هر دستگاه تصميم‌گيري مي‌رسد كه جبران هزينه كند. اگر اين لايحه به فوريت برود اين معني را دارد كه ما اين راه‌حل را در نظر گرفتيم اما اگر عادي به كميسيون برود اين فرصت در اختيار خواهد بود كه به راه‌حل‌هاي ديگري غير از اينكه بار اين هزينه بر دوش مردم باشد، فكر شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون