• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4763 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۹ مهر

مناظره معاون اول‌ها در سايه طرح احتمال لغو مناظره دوم برگزار شد

كسل‌كننده اما تاثيرگذار

محمدحسين لطف‌الهي| كانديداهاي معاون اولي ايالات متحده در حالي چهارشنبه شب به وقت محلي روبروي يكديگر قرار گرفتند كه هنوز مشخص نيست دومين مناظره ميان نامزدهاي رياست‌جمهوري در موعد مقرر برگزار شود و از همين رو در فرصت كوتاه باقي مانده تا زمان برگزاري انتخابات اين مناظره اهميت بسيار زيادي در راستاي اثرگذاري بر آراي مردد دارد. سن بالاي دونالد ترامپ و جو بايدن نيز مزيد بر علت شده كه مايك پنس و كامالا هريس به عنوان جايگزين بالقوه رييس‌جمهور شناخته شوند و راي‌دهندگان امريكايي با اين نگاه عملكرد آنها در مناظره را زير نظر داشته باشند.  ميزبان تك مناظره ميان مايك پنس، معاون اول دونالد ترامپ و كامالا هريس، سناتور دموكرات ايالت كاليفرنيا دانشگاه ايالتي يوتا بود. مناظره معاون اول‌ها را مي‌توان متمدنانه و متفاوت از مناظره 29 سپتامبر دانست كه طي آن دو طرف كوشيدند با آرامش كار خود را پيش ببرند و از جدال لفظي مستقيم پرهيز كنند. امي والتر، سردبير نشريه كوك در توصيف مناظره كانديداهاي معاون اولي ايالات متحده در توييتر مي‌نويسد: تمام پاسخ‌هاي پنس را به سوالات مجري و حملات رقيب را مي‌توان در چهار كلمه «محور سوال، محور سوال، سوخت فسيلي و توافق جديد سبز» خلاصه كرد در حالي كه استراتژي كامالا هريس باعث شده بود او به ‌طور خاص مناظره را به سويي ببرد كه پاسخ‌هايش مبتني بر «محور سوال، محور سوال، ترامپ و ترامپ» باشد. مناظره چهارشنبه شب با موضوع مهم‌ترين چالش اين روزهاي ايالات متحده آغاز شد: «ويروس كرونا.» كامالا هريس با بيان اينكه امريكا با بدترين و بي‌كفايت‌ترين دولت در تاريخ خود روبروست، مرگ بيش از 215 هزار شهروند امريكايي و ابتلاي بيش از 7 ميليون نفر از آنها به بيماري كوويد 19 را به عنوان دلايل خود مطرح كرد و خطاب به شهروندان امريكايي گفت كه از اوايل ژانويه سال جاري دونالد ترامپ و مايك پنس از خطرناك بودن ويروس كرونا آگاه بودند اما حاضر نشدند اين اطلاعات را با مردم امريكا به اشتراك بگذارند تا آنها نيز بتوانند از جان خود محافظت كنند. مايك پنس در پاسخ به اين اظهارات، از تلاش ترامپ براي حفاظت از مردم امريكا سخن گفت و مدعي شد دونالد ترامپ از زمان آگاه شدن از خطرات ويروس كرونا تلاش كرد تا با فراهم كردن دارو و تجهيزات مورد نياز از مردم ايالات متحده محافظت كند. او همچنين با زير سوال بردن عملكرد باراك اوباما و جو بايدن در مقابله با بيماري همه‌گير آنفلوآنزاي خوكي ادعا كرد كه اگر در شرايط كنوني جو بايدن عهده‌دار مسووليت بود بيش از دو ميليون امريكايي جان خود را از دست مي‌دادند. نيويورك‌تايمز در گزارش صحت‌سنجي صحبت‌هاي كانديداهاي معاون اولي امريكا اين بخش از سخنان مايك پنس را «غلط» و «گمراه كننده» ارزيابي كرده و نوشته است كه اقدامات دونالد ترامپ در راستاي كم‌خطر جلوه دادن ويروس كرونا و ارايه توصيه‌هاي غيرعلمي به شهروندان را نمي‌توان نوعي محافظت از مردم تلقي كرد. به نوشته اين روزنامه دونالد ترامپ همچنان پس از ابتلا به ويروس كرونا و بستري شدن در بيمارستان و بازگشت به كاخ سفيد در حال ارايه اطلاعاتي غلط به مردم درباره اين بيماري است و تلاش دارد خطر اين ويروس را كم جلوه دهد در حالي كه كارشناسان دقيقا بر عكس او سخن مي‌گويند. دو طرف در ادامه بر سر مسائل زيادي از جمله آزادي‌هاي فردي، سقط جنين، محيط زيست، اقتصاد و سياست خارجي به بحث و تبادل نظر پرداختند و در مجموع مناظره معاون اول‌ها را تبديل به مناظره‌اي منطقي و برنامه محور كردند كه مجري نيز به خوبي توانست از پس كنترل شرايط برآيد.

 چه كسي پيروز شد؟
كارشناسان تحليل‌هاي متفاوت و متناقضي را درباره فرد پيروز در مناظره معاون اول‌ها مطرح كردند. برخي به ستايش از آرامش و خونسردي مايك پنس پرداختند و برخي ديگر هوش و نكته‌سنجي كامالا هريس را شايسته تقدير دانستند.  ژوزف ديون، ستون‌نويس ارشد واشنگتن‌پست در اين باره مي‌نويسد: مهم نيست كه مناظره چهارشنبه شب تا چه اندازه براي هريس سخت بود و او چه كار سختي براي پاسخ دادن به حملات خونسردانه و دروغ‌هاي مايك پنس درباره برنامه دموكرات‌ها داشت؛ هريس توانست در اين شرايط حملات را به سوي دونالد ترامپ و ناكارآمدي‌هاي دولتش بازگرداند. پنس تلاش داشت تا محوريت اين مناظره را شخصيت حقيقي بايدن و هريس قرار دهد و با استفاده از برخي نكات منفي در كارنامه اين دو در نهايت پيروز باشد اما هريس هوشمندانه از اين موقعيت فرار كرد و در مقابل با چرخاندن بحث به سوي كارنامه دولت ترامپ، معاون او را در موضع ضعف قرار داد. اليسا روزنبرگ، تحليلگر سياست داخلي امريكا نيز معتقد است «حملات هوشمندانه» هريس توانسته بود پنس را كه با نيت حمله آمده بود در موضع دفاع قرار دهد. او با اشاره به جمله هريس خطاب به پنس كه در شبكه‌هاي اجتماعي با استقبال روبرو شد، نوشت: «آقاي معاون اول من دارم صحبت مي‌كنم»؛ اين جمله هيجان‌انگيز‌ترين جمله مناظره‌اي بود كه هيچ نسبتي با اولين مناظره رياست‌جمهوري نداشت. مناظره معاون اول‌ها «كسل‌كننده» اما «لازم» بود و فرصتي را فراهم كرد تا كانديداهاي معاون اولي درباره برنامه‌ها با يكديگر بحث كنند. اشلي پاركر، خبرنگار كاخ سفيد روزنامه واشنگتن‌پست نيز اصلي‌ترين موضوع مناظره معاون اول‌ها را نه پاسخ‌هاي پنس و هريس بلكه سوال‌هايي دانست كه آن دو حاضر نشدند پاسخ دهند. در مناظره چهارشنبه شب مايك پنس حاضر نشد از بحث بيمه درماني و طرح دولت ترامپ براي اين مهم چيزي بگويد و كامالا هريس نيز ترجيح داد در مقابل سوال مجري پيرامون احتمال افزايش تعداد قضات ديوان عالي از سوي دموكرات‌‌ها سكوت پيشه كرده و بحث را به سوي ديگري منحرف كند.

نظرسنجي‌ها و پيروزي كامالا هريس
نگاهي به نظرسنجي‌هايي كه پس از تنها مناظره كانديداهاي معاون اولي صورت گرفت نشان مي‌دهد از نگاه شهروندان امريكايي اين كامالا هريس بود كه عملكرد بهتري نسبت به رقيب خود داشت. بر اساس نظرسنجي موسسه ايپسوس، 59 درصد از شركت‌كنندگان عملكرد مايك پنس را خوب و 38 درصد عملكرد او را بسيار بد توصيف كردند در حالي كه 69 درصد از عملكرد هريس تمجيد كرده و تنها 28 درصد عملكرد او را در مناظره ضعيف دانستند. شركت‌كنندگان در نظرسنجي ايپسوس همچنين در مقايسه سياست‌هايي كه از سوي دو كانديدا اعلام شد، نشان دادند كه همراهي بيشتري با سياست‌هاي دموكرات‌ها و هريس دارند و بيش از 52 درصد آنها سياست‌هاي تبيين شده از سوي مايك پنس را سياست‌هايي بسيار بد خواندند. در مقابل 61 درصد اعلام كردند كه با سياست‌هاي كامالا هريس احساس همدلي بيشتري دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون