• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4763 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۹ مهر

آخرين رييس جمهور

نوشته فرهاد والي

هتل رستوران آركتيك به مجلل‌ترين هتل ناحيه كلندايك تبديل شد. اين مكان 24 ساعته باز بود و انواع غذاها و سرويس‌ها را به مشتريان ارايه مي‌كرد. پليس فدرال كانادا هم در آن زمان تا جايي كه اين كارها بي‌سروصدا انجام مي‌شد واكنشي نشان نمي‌داد. در سال 1900 راه‌آهن وايت‌ پس (گذرگاه سفيد) شهر ‌بن‌نت را از رونق انداخت. فِرِدريك ترامپ به شهر وايت‌هورس رفت و هتل و رستوران ديگري به نام وايت‌‌‌هورس با زحمت فراوان تاسيس كرد. وي موفق شد در ماه ژوئن همان سال درها را به روي مشتريان باز كند. رستوران جديد كه مجهز به دو اجاق فولادي بود روزانه سه هزار وعده غذاي گرم آماده مي‌كرد و فضاي كافي براي قمار و تن‌فروشي داشت. در همان سال‌ها دولت كانادا قصد خود را براي مبارزه با قمار، فحشا و الكل اعلام كرد. اين سياست براي مبارزه با بهره‌كشي از كارگران جنسي و مشكلات ناشي از ميگساري و قمار، تدوين شده بود. با فشارهاي محلي اجراي اين موضوع كمي به تاخير افتاد و فِرِدريك ترامپ در اين فاصله سهمش را در رستوران‌هاي آركتيك و وايت‌هورس فروخت و يوكان را ترك كرد. بلير مي‌نويسد: بار ديگر فِرِدريك ترامپ در شرايطي كه بسياري بازنده مي‌شدند، برنده بيرون آمد.  در سال 1901 فِرِدريك ترامپ ديگر يك مرد متمول بود. او به زادگاهش در باواريا بازگشت و بلافاصله بعد از ملاقات اليزابت كرايست به او پيشنهاد ازدواج داد. فِرِدريك و اليزابت به‌رغم مخالفت مادر فِرِدريك، در 26 اوت 1902 ازدواج كردند و به نيويورك آمدند. به دليل افسردگي و غم دوري كه اليزابت دچار آن شده بود، آنها مجبور شدند به آلمان برگردند و در آنجا فِرِدريك همه سرمايه عمرش كه چيزي حدود هشتاد هزار مارك بود را در بانك گذاشت؛ سرمايه‌اي كه حدود پانصد هزار دلار كنوني مي‌شد. بلافاصله بعد از ورود فِرِدريك به آلمان مقامات باواريا مدعي شدند كه فِرِدريك به خاطر فرار از خدمت سربازي از آلمان رفته است و در نهايت در فوريه 1905 به او دستور داده شد كه خاك آلمان را در مدت هشت هفته ترك كند. او همراه با خانواده‌اش در ژوئن 1905 به نيويورك بازگشتند و در خانه‌اي در برانكس مستقر شدند. «فِرِد ترامپ» روز 11 اكتبر همان سال در برانكس متولد شد.  در سال 1908 فِرِدريك يك ساختمان در خيابان جاماييكاي نيويورك خريد و دو سال بعد به آنجا نقل مكان كرد و قسمت‌هاي ديگر آن را اجاره داد. او همچنان به عنوان مدير هتل مداليون در خيابان ششم مشغول به كار بود. فِرِدريك قصد خريد املاك بيشتري داشت اما به خاطر جو ضدآلماني دوره جنگ اول سعي كرد زياد جلوي چشم‌ها نباشد. روز 29 ماه مه 1918 وقتي با پسرش فِرِد در حال پياده‌روي بود به‌شدت احساس مريضي كرد و به خانه برگشت. فرداي آن روز مرده بود. فِرِدريك ترامپ به دليل آنفلوآنزاي اسپانيايي، يك بيماري همه‌گير كه در آن سال‌ها ميليون‌ها كشته گرفت، درگذشت. سال‌ها بعد دونالد ترامپ در يك سخنراني، در ميان بهت و ناباوري جمع خبرنگاران، در مورد بيماري كرونا گفت كه تا به حال نمي‌دانسته آنفلوآنزا يك بيماري كشنده است. گويي به كلي فراموش كرده بود علت مرگ پدر بزرگش آنفلوآنزا بوده است. موضوعي كه موجب خنده برخي شبكه‌هاي تلويزيوني امريكا شد. 

فِرِد ترامپ: خسيس، بي‌رحم، پركار
فِرِد كرايست ترامپ مردي خودساخته، مقتصد، بي‌رحم و پركار بود، هنگام فوت پدرش هنوز سيزده سالش نشده بود. مردي كه عكسش پشت‌ سر دونالد ترامپ در دفتر رييس‌جمهور ايالات متحده هر روز ديده مي‌شود. اگرچه پدرش در هنگام مرگ فقير نبود اما خانواده ترامپ با خانواده‌هاي متمول آن روز نيويورك فاصله زيادي داشتند. در يك دوره تاريخي برخي روزنامه‌ها به او لقب هنري فورد در زمينه صنعت املاك داده بودند. چنين لقبي براي او افتخار بزرگي بود چرا كه هنري فورد در آن سال‌ها به عنوان مخترع خط توليد، پدر صنعت مدرن اتومبيل‌سازي جهان و يك قهرمان ملي امريكا بود. فورد مثل استيو جابز، موسس شركت اپل يا بيل گيتس، موسس مايكروسافت امروز بود. فِرِد ترامپ با ارايه روش‌هاي بسيار خلاقانه در نحوه ساخت مسكن و استفاده از تسهيلات و وام‌هاي دوره جنگ جهاني دوم در طول عمرش موفق شد تنها در نيويورك 27 هزار آپارتمان بسازد. او روش‌هايي را به‌ كار گرفت كه صنعت ساخت مسكن براي طبقه متوسط را در ايالات متحده مدرن كرد. فِرِد مي‌توانست از طريق دوستي و مراوده با سياست‌مداران محلي در سياست‌گذاري‌هاي مربوط به مسكن به نفع خودش موثر باشد. او مانند پدرش براي دسترسي به اهدافش از هر روشي استفاده مي‌كرد. فِرِد شخص بسيار خسيسي هم بود. دونالد ترامپ در مورد پدرش در سخنراني تبليغاتي 2016 در جمع انجمن ملي پيمانكاران ساختماني گفت:  پدرم مي‌رفت و خاك‌اره‌ها را بر‌مي‌داشت و در آن ميخ‌‌هاي استفاده نشده را پيدا مي‌كرد، ميخ‌هاي اضافه، آنها را بر‌مي‌داشت، خرده‌آهن‌ها را بر‌مي‌داشت، هر چيزي كه مي‌توانست دوباره استفاده كند يا بفروشد را برمي‌داشت.

هنري فورد مسكن‌سازي
فِرِد كرايست ترامپ (Fred Christ Trump) در روز 11 اكتبر 1905 در شهر نيويورك متولد شد. مادرش اليزابت كرايست ترامپ بود و به همين دليل بر اساس يك سنت آلماني اسم دوم او كرايست است كه در حقيقت نام خانوادگي مادر اوست. پيش از فِرِد، خواهرش اليزابت در سال 1904 و بعد از او برادرش جان جي ترامپ در سال 1907 متولد شدند. هر سه كودك با زبان آلماني بزرگ شدند. در سال 1908 خانواده ترامپ از برانكس به كويينز نقل مكان كردند. فِرِد از سن ده سالگي مشغول به كار شد و براي يك قصابي پادويي مي‌كرد. پدرش را در سال 1918 به علت ابتلا به آنفلوآنزاي اسپانيايي از دست داد. پس از فوت پدرش، اليزابت به شغل رسيدگي به املاك فِرِدريك ترامپ ادامه داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون