• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4765 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۱ مهر

عذرخواهي بي‌سابقه كيم از هم‌وطنانش

كره شمالي از يكي از بزرگ‌ترين موشك‌هاي بالستيك جهان رونمايي كرد

شهاب شهسواري

شنبه شب كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي با برگزاري يك رژه نظامي بزرگ، بار ديگر توجه جهانيان را به خود جلب كرد. مراسم جشن سالگرد تاسيس حزب كمونيست كارگران كره شمالي، به آوردگاهي بدل شد كه كيم توانايي نظامي كشورش را نمايش بدهد، در مقابل دوربين‌هاي تلويزيوني از تمامي مردم كشورش به خاطر گرفتاري‌هاي اقتصادي و مادي عذرخواهي كند، مانند يك فرد عادي احساساتي شود و جلوي هزاران شركت‌كننده در مراسم جشن و رژه نظامي، اشك بريزد.  كيم كه روزگاري از سوي رييس‌جمهور امريكا، اصلي‌ترين دشمن كشورش مرد موشكي توصيف شده‌ بود و بعدها نزديك‌ترين «عشق» دونالد ترامپ در ميان رهبران دنيا لقب گرفت، حالا بعد از سه سال رويكرد مسالمت‌جويانه، باز هم به دوران قبل و نشان دادن قابليت‌هاي نظامي‌اش براي گرفتن امتياز از غرب بازگشته است. به نوشته روزنامه وال‌استريت‌ژورنال، كيم جونگ اون با نمايش سلاح‌هاي بزرگ‌تر و قدرتمندتر مايل است تا در مذاكره احتمالي با امريكا بتواند امتيازهاي بزرگ‌تري براي كنار گذاشتن يا رها كردن برنامه نظامي‌اش به دست بياورد. حالا 24 روز مانده به انتخابات رياست‌جمهوري در امريكا، كيم جونگ اون پيام واضحي براي ترامپ يا جانشين احتمالي‌اش بايدن فرستاده است كه براي مذاكره معنادار در آينده، بايد آماده دادن امتيازها بيشتري به كره شمالي باشند.

نه‌تنها نمرده است بلكه ...
كيم كه از ابتداي شيوع بيماري كرونا به روايت رسانه‌ها تاكنون دست‌كم دوبار مرده‌ بود و آنقدر وضعيت سلامتي بدي داشت كه قرار بود تمام اختياراتش را به خواهرش واگذار كند، در اين مراسم هم مانند هميشه شاهد رژه سلاح‌ها در برابر جمعيت بزرگي بود كه در ميدان اصلي شهر پيونگ‌يانگ براي تحسين و تشويق تجهيزات و توانايي‌هاي نظامي كره شمالي جمع شده‌ بودند. رژه نظامي شنبه ‌شب به مناسبت هفتاد و پنجمين سالگرد تاسيس حزب كمونيست كارگران كره شمالي برگزار شد و در تصاوير منتشر شده از آن تعدادي از سلاح‌هاي جديد مشاهده مي‌شوند كه تاكنون به نمايش گذاشته ‌نشده‌ بودند. از جمله اين سلاح‌ها يك موشك قاره‌پيماي عظيم به نام هيولا بود كه به باور رسانه‌ها در صورت عملياتي شدن مي‌تواند يكي از بزرگ‌ترين موشك‌هاي بالستيك جهان باشد. در اين مراسم همچنين از تجهيزات ديگري رونمايي شد كه تاكنون كسي از وجود آنها در زرادخانه تسليحاتي كيم جونگ اون خبر نداشت. كشنده‌اي كه موشك بالستيك جديد كره شمالي را حمل مي‌كرد هم يكي از نكات قابل توجه اين رژه بود، چراكه به اعتقاد كارشناسان اين كشنده موشك، نمونه خارجي ندارد و قطعا توسط خود كره شمالي توليد شده است.

قدرت‌نمايي كيم براي واشنگتن
در اين مراسم همچنين موشك‌هاي بالستيكي كه پيش از اين كره شمالي با موفقيت آزمايش كرده است نيز به نمايش گذاشته ‌شد، از جمله اين سلاح‌ها موشك بالستيك هواسونگ-15 بود كه بلندبردترين موشك بالستيك ساخته‌ شده توسط كره شمالي محسوب مي‌شود. اما هيولا، موشكي كه بر گرده يك كشنده يازده محوره قرار گرفته ‌بود، ستاره نمايش نظامي شنبه شب كيم بود. او از يك سال پيش وعده داده ‌بود كه از يك سلاح استراتژيك جديد رونمايي خواهد كرد، البته هنوز هيچ نشانه‌اي مبني بر عملياتي بودن اين موشك جديد وجود ندارد. كره شمالي بر اساس وعده‌اي كه رهبر اين كشور به رييس‌جمهور امريكا داده، سه سال است كه از آزمايش‌هاي هسته‌اي و موشك‌هاي قاره‌پيما خودداري كرده و بدون پرتاب آزمايشي، كره شمالي نمي‌تواند به ناظران اثبات كند كه اين موشك بزرگ و جديد، قابليت عملياتي، تهاجمي و بازدارندگي دارد. كيم در سخنراني‌اش در اين مراسم بدون اينكه به مذاكرات به بن‌بست رسيده كره شمالي با ايالات متحده امريكا اشاره كند، تاكيد كرد كه كشورش به تقويت توانايي دفاعي و افزايش بازدارندگي دفاعي‌اش ادامه خواهد داد. كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي با اين مراسم نشان داد كه نه‌تنها دو سال و نيم بعد از اولين ديدارش با رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا، كوچك‌ترين تغييري در استراتژي اتمي كره شمالي ايجاد نشده، بلكه اين كشور با تجهيزاتي به‌روزتر و قدرتمندتر از قبل از ديدار با ترامپ است و توانايي هدف گرفتن خاك ايالات متحده امريكا را دارد. نكته‌اي كه دقيقا بر خلاف ادعاهاي رييس‌جمهور امريكا بعد از ديدارهايش با رهبر كره شمالي است كه گفته ‌بود: «كره شمالي ديگر يك تهديد هسته‌اي براي امريكا نيست.» يك مقام ارشد وزارت خارجه امريكا كه رسانه‌ها را در مورد اين رويداد توجيه كرده است اين اقدام كره شمالي را «نااميدكننده» توصيف مي‌كند و از اينكه كره شمالي به جاي رونق اقتصادي همچنان به سلاح‌هاي نظامي تكيه مي‌كند، ابراز تاسف كرده است. رهبر كره شمالي در سخنراني‌اش تلاش كرد تا چندان تهديدآميز در مورد امريكا سخن نگويد، اما قاطعانه بر توانايي كشورش در دفاع از خود در مقابل تهاجم هر قدرت خارجي تاكيد كرد. در مراسم رژه نظامي، علاوه بر بسياري از سلاح‌هاي متعارف توليد كره شمالي كه بارها در رژه‌هاي گذشته به نمايش گذاشته ‌شده ‌بودند، سلاح‌هاي كاملا جديد از جمله يك نمونه تانك، يك نمونه موشك ضدتانك و يك نمونه پرتاب‌كننده نارنجك‌هاي دودزا، به نمايش گذاشته ‌شدند كه به نظر مي‌رسد از توليدات جديد صنايع نظامي كره شمالي باشند. همچنين سامانه متحرك پدافند هوايي كه در اين مراسم نمايش داده ‌شد، هر چند شباهت‌هايي با سامانه ضدهوايي تور روسيه دارد، اما به نظر مي‌رسيد كه سامانه‌اي جديد از توليدات بومي كره شمالي باشد. كيم جونگ اون، رهبر قدرتمند كره شمالي در اقدامي بي‌سابقه هنگام سخنراني‌اش در مورد مشكلات اقتصادي و برآورده نشدن وعده‌هاي اقتصادي‌اش به مردم كره شمالي، اشك ريخت و از مردم عذرخواهي كرد. كيم با اشاره به تحريم‌ها، توفان‌ها و بلاياي طبيعي و همچنين شيوع بيماري كرونا، اين مسائل را عمده دلايل ناتواني‌اش در عملي كردن وعده‌هاي اقتصادي توصيف كرد. او گفت: «شرم زده‌ام كه نتوانستم پاسخ درخوري به اعتماد راسخ شما بدهم. تلاش‌ها و تعهد من كافي نبود تا بتوانم مردم را از شرايط سخت زندگي نجات دهم.»

موشك چند سر
به نوشته رويترز، برخي كارشناسان نظامي معتقدند كه موشك جديد كره شمالي به اين دليل تا اين اندازه بزرگ طراحي شده است كه بتواند چندين سر جنگي را براي نشانه‌گيري اهداف متعدد با يك موشك حمل كند. چنين موشك‌هايي كه به MIRV يا سيستم حامل كلاهك‌هاي موشكي با قابليت هدف‌گيري پرشمار مستقل، ناميده مي‌شود، علاوه بر اينكه اجازه مي‌دهد تا با يك شليك چندين هدف مورد حمله قرار گيرند، در عين حال رهگيري و انهدام كلاهك‌هاي جنگي در مرحله فرود را بسيار مشكل‌تر مي‌كند.  ماركوس گارلائوسكاس، افسر اطلاعاتي پيشين امريكايي با اشاره به اينكه نمايش اين موشك جديد هر نوع ترديد در مورد توانايي كره شمالي در هدف قرار دادن سرزمين امريكا را از ميان بر مي‌دارد، اين سوال را مطرح مي‌كند كه «موشك هواسونگ 15 كه پيش‌تر با موفقيت آزمايش شده ‌بود هم توانايي رسيدن به خاك امريكا را داشت و هم مي‌توانست يك كلاهك هسته‌اي با حجم بسيار بزرگ را حمل كند، سوال اينجاست كه موشك جديد كره شمالي قرار است چه چيزي را حمل كند؟» كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي كه درست در لحظه نيمه‌شب بر بالكن مشرف بر ميدان مركزي پيونگ‌يانگ ظاهر شد، در بخش‌هاي مختلف سخنراني‌اش احساساتي شد. او با چشمان اشك‌بار از نيروهاي نظامي كره شمالي كه در بلاياي طبيعي و شيوع بيماري كرونا، به كمك مردم آمده‌اند قدرداني كرد. او همچنين بار ديگر تاكيد كرد كه به دليل اين تلاش‌ها حتي يك شهروند كره شمالي هم به بيماري كرونا مبتلا نشده است، ادعايي كه به نوشته رويترز دولت‌هاي امريكا و كره جنوبي نسبت به آن ابراز ترديد كرده‌اند. كيم همچنين در سخنانش ابراز اميدواري كرد كه بعد از فروكش كردن بحران كرونا، كره شمالي و جنوبي با يكديگر متحد شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون