• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4765 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۱ مهر

رضا خندان از آخرين وضعيت نسرين ستوده به «اعتماد» مي‌گويد

جدال با بيماري قلبي، در انتظار آزادي

نسرين ستوده، وكيل دادگستري كه مشغول گذراندن حكم «۱۲ سال حبس» خود در زندان اوين است، بيستم مردادماه با انتشار نامه‌اي ضمن درخواست آزادي زندانيان سياسي در اعتراض به شرايط اين زندانيان، دست به اعتصاب غذا زد. اقدامي در اعتراض به شرايط زندانيان سياسي كه او آن را «ناعادلانه» مي‌خواند و در نتيجه ۴۶ روز دست از اعتصاب نكشيد تا راهي بيمارستان شد. 
ستوده ۲۹ شهريورماه و در چهلمين روز اعتصاب غذايش به ‌دليل آنچه از جانب همسرش ضعف شديد جسمي، تپش قلب و تنگي نفس اعلام شد، به بيمارستان منتقل و در سي‌سي‌يو بستري شد و ۵ روز بعد، دوباره به زندان بازگشت و ۲ روز بعد هم بالاخره دست از اعتصاب كشيد. رضا خندان، همسر ستوده حالا و ۱۵ روز بعد از پايان اعتصاب همسرش در گفت‌وگويي با «اعتماد» وضعيت او را چنين شرح مي‌دهد: «از نظر جسمي وزن او تا حدودي بهتر شده. ضعف عمومي‌اش كمي بهتر شده اما مشكلات تنفسي همچنان ادامه دارد و همين تنگي‌ نفس علت اعزام او به بيمارستان بود و دكترها مي‌گويند ناشي از بيماري قلبي است.» به ‌گفته همسر نسرين ستوده، در بيمارستان كميسيون پزشكي براي او تشكيل شده و يك متخصص قلب گفته كه ستوده بايد به سرعت تحت آنژيوگرافي قرار گيرد، اما از آنجا كه دسترسي خانواده به او ممكن نبوده و حتي امكان ملاقات و تماس تلفني هم وجود نداشته، ترجيح مي‌دهند اين تصميم سخت درباره عمل آنژيوگرافي را به زمان ديگري موكول كنند.
رضا خندان كه تاكيد دارد اين تصميم ناشي از شرايط جسماني ستوده است، گفته كه در شرايط عادي آنژيوگرافي كار دشواري نيست اما از آنجا كه نسرين وضعيت جسماني خوبي ندارد، ممكن است مشكلاتي برايش ايجاد كند و به همين دليل ترجيح مي‌دهيم اين تصميم را با مشورت يك پزشك معتمد بگيريم. به‌ گفته همسر نسرين ستوده از اعزام او به بيمارستان و مرخصي استعلاجي‌اش جلوگيري شده و پاسخي به درخواست‌ها دريافت نشده است. رضا خندان اما از اقداماتي به «اعتماد» گفته كه براي آزادي نسرين ستوده انجام شده است: «وكيل او براي اعمال قانون كاهش مجازات حبس تعزيري اقدام كرده اما هنوز بررسي نشده و نتيجه‌اي نداده است.» رضا خندان معتقد است وقتي اين قانون تصويب شده، بايد به ‌صورت معمول پرونده‌ها دوباره بررسي شوند اما با اين وجود وكلاي نسرين درخواست داده‌اند و خود او هم حدود يك ماه پيش از اعتصاب غذا، طي نامه‌هايي جداگانه به رييس قوه قضاييه، دادستان تهران و دادستان كل‌ كشور مواردي را خواسته بود كه يكي از آنها اجراي قانون كاهش مجازات حبس تعزيري بود. بر اساس توضيحات همسر نسرين ستوده، اين وكيل دادگستري در حبس، علاوه بر اجراي قانون كاهش مجازات حبس تعزيري، درخواست كرده بود كه به وضعيت انسداد حساب‌هاي بانكي‌اش نيز رسيدگي و به سرعت نسبت به رفع ‌انسداد اقدام شود. 
رضا خندان همچنين با بيان اينكه نسرين ستوده در اعتراض به بازداشت دخترشان ۸ هفته است كه ملاقات‌هايش را قطع كرده، گفت: «ما همچنان فقط گهگاهي تماس تلفني محدود داريم و از آنجايي كه پرونده دخترم هنوز در وضعيت قبلي است، نسرين همچنان با ما ملاقات نمي‌كند.» او با بيان اينكه در پرونده دخترمان اگر هم اقدامي از آن طرف انجام شده باشد، به ما اطلاعي نداده‌اند، خبر داد كه تصميم‌ گرفته‌اند بابت تنشي كه در سالن ملاقات پيش آمد و خلافي كه ماموران صورت دادند و بعد شكايت كردند، در هفته آينده از آن ماموران متخلف شكايت ثبت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون