• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4765 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۱ مهر

همزمان با افزايش ۳۰درصدي دستمزد كاركنان صداوسيما، وضعيت استخدامي ۶۰۰ خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خطر است

يك بام و دو هوا در ساختمان شيشه‌اي

گروه  سياسي

«افزايش حقوق 30‌درصدي كاركنان صداوسيما»؛ اين تيتر خبري است كه روز گذشته در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد و واكنش‌هاي بسياري را برانگيخت؛ واكنشي‌هايي كه عموما با انتقاد از اين سازمان همراه بود و كاربران و ناظران را با اين سوال مواجه كرد كه چطور ممكن است از چپ و راست سياست ايران، همه و همه از نوع مواجهه سازمان صداوسيما با مسائل و معضلات روز جامعه ايران مخالف باشند ولي همزمان امكاناتي به اين نهاد تزريق شود. نهادي كه اگر اين چند ماه كرونايي را لحاظ نكنيم، هميشه انتقادهايي تند و تيز به دولت روا داشته و سياست‌هاي گروهي خاص را پي مي‌گيرد و به رويكردي جناحي متهم است؛ اما حالا حقوق كاركنان «ويژه‌اش» را افزايش مي‌دهد. 
آن‌هم در حالي كه شيوع كرونا در ايران و تحريم‌هاي ايالات‌متحده عليه ايرانيان، اقتصاد كشور را تحت شديدترين فشار ممكن قرار داده و رييس‌جمهوري و ديگر مقام‌ها وضع كنوني كشور را با «وضعيت جنگي» مقايسه مي‌كنند. در شرايطي كه وزارت بهداشت و درمان كشور كه در صف اول مبارزه با كوويد۱۹ با مشكلات مالي جدي دست و پنجه نرم مي‌كند، كادر درمان با چندين ‌ماه حقوق معوقه، جان‌شان را كف دست گرفته و با ويروس كرونا مي‌جنگند و حتي وزير بهداشت در اقدامي نمادين و اعتراض‌گونه از «روزه سكوت» به‌خاطر كمبود منابع مالي مي‌گويد، صداوسيما از افزايش 30‌درصدي حقوق كاركنانش، آن‌هم درحالي خبر داده كه سازمان برنامه و بودجه با صداوسيما «توافق» كرده تا حقوق اين كاركنان افزايش يابد اما همزمان برخي خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به اين سازمان از وضع استخدامي خود نگرانند. 
ماجرا روز گذشته و با يك توييت يك خبرنگار آغاز شد. خبرنگاري كه نامه رييس سازمان صدا و سيما به معاون منابع مالي و سرمايه انساني صداوسيماي جمهوري اسلامي را منتشر كرد و از اين خبر داد كه علي‌عسكري خطاب به شهرياري نوشته پيرو «تلاش‌هاي فراوان» و «پيگيري‌هاي گسترده» ماه‌هاي گذشته كه نهايتا با «توافق با سازمان برنامه و بودجه» مواجه شده، حقوق «همكاران خدوم و فداكار» رسانه ملي از يكم مهر ماه به ميزان «۳۰‌درصد» افزايش پيدا مي‌كند. علي‌عسكري در اين نامه به «شرايط خاص اقتصادي» موجود در كشور هم اشاره كرده و اين اقدام را در راستاي «ارتقاي معيشت» همكاران اين سازمان توصيف كرده است. انتشار اين نامه اما در روزهايي كه پيرو نحوه انعكاس اخبار درگذشت اسطوره آواز ايراني در اين رسانه، با واكنش‌هاي فراواني مواجه شد، كاربران فضاي مجازي را بار ديگر متوجه ساختمان شيشه‌اي جام‌جم كرد و اين سوال مطرح شد كه چه‌ چيز باعث شده در اين وضعيت اقتصادي، چنين افزايش حقوقي براي كارمندان صداوسيما در‌نظر گرفته شود، آن‌هم درحالي كه اين رسانه حداقل در مقايسه با VODها (پلتفرم‌هاي پخش آنلاين فيلم و سريال از جمله نماوا و فيليمو) و نه حتي شبكه‌هاي ماهواره‌اي، عملكردي اگر نگوييم غيرقابل قبول، دست‌كم نه چندان قابل دفاع دارد. 
اما اين تنها خبر بحث‌انگيز روز گذشته اين سازمان پرحاشيه نبود. در مقابل افزايش حقوق ۳۰‌درصدي كاركنان صداوسيما، ديروز همچنين خبر آمد كه كارفرماي جديد تصميم گرفته قرارداد «۶۰۰ خبرنگار» خبرگزاري باشگاه خبرنگاران وابسته به صداوسيما را به‌حالت «پيمانكاري» تبديل كند. آن‌طور كه ايلنا گزارش داده، «شماري از خبرنگاران باشگاه خبرنگاران كه هركدام به‌صورت ميانگين 
۱۰ تا ۱۵سال سابقه كار دارند، در تماس با خبرنگار ايلنا، از اعمال فشار كارفرماي جديد خود براي امضاي قرارداد موقت كار خبر مي‌دهند.» بنا بر اين گزارش، تعداد اين خبرنگاران به حدود ۶۰۰ نفر مي‌رسد و از ۱۰ تا 15 سال پيش به اميد استخدام در صداوسيما همه شرايط سخت كار در باشگاه خبرنگاران جوان را با حداقل حقوق و بدون دريافت بيمه پذيرفته‌ بودند اما ظاهرا به اين خبرنگاران كه سال‌ها «بدون قرارداد استخدام» در اين خبرگزاري مشغول به كار بوده‌اند، تا پايان مهر ماه فرصت داده شده كه قرارداد ۱۴ تا ۱۵ بندي را كه كارفرماي جديد به آنها ارايه داده، امضا كنند و در غير اين‌صورت عطاي ادامه همكاري و دريافت مطالبات معوقه‌شان را به لقايش ببخشند. خبرنگاراني كه پيش از اين حقوق ماهانه خود را از صداوسيما دريافت مي‌كرده‌اند و حالا علت مخالفت خود را با امضاي قرار‌داد جديد، «نبود امنيت شغلي» عنوان كرده و گفته‌اند كه مي‌دانند كه در قرارداد پيمانكاري هيچ ضمانتي براي استمرار رابطه كاري و دريافت مزاياي انگيزشي وجود ندارد. به‌گفته اين خبرنگاران، آنها با روزي ۸ تا ۱۲ ساعت كار مداوم و سخت از حداقل‌هاي مزدي محروم هستند و مسوولان صداوسيما هم به مشكلات‌شان كه درنتيجه حضور پيمانكار جديد ممكن است ايجاد ‌شود، اعتنايي نمي‌كنند. 
برخورد دوگانه مديريت سازمان صداوسيما مقابل كاركنان رسمي در بخش اصلي اين سازمان و خبرنگاران باشگاه خبرنگاران كه ۴۰۰ نفرشان از تهران و ديگر استان‌ها مشغول كارند، موضوعي قابل‌تامل است. حالا چنان‌كه پيداست روساي سازمان صدا و سيما تصميم گرفته‌اند همزمان با ارتقاي معيشت كاركنان صدا و سيما، با افزايش ۳۰‌درصدي حقوق‌هاي‌شان، مقابل خبرنگاران باشگاه خبرنگاران از خود سلب مسووليت كرده و به سرنوشت شغلي آنها توجهي نكنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون