• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4765 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۱ مهر

آخرين رييس جمهور

نوشته فرهاد والي

فِرِد از سال 1918 تا 1923 به دبيرستان ريچموندهيل كويينز رفت و همزمان در كارهاي مختلف كارگري و پادويي مي‌كرد. در آن سال‌ها به شغل ساخت مسكن علاقه‌مند شد و كلاس‌هاي نجاري، لوله‌كشي، برق‌كاري، سنگ‌تراشي و نقشه‌خواني و ديگر رشته‌هاي مربوط به ساخت و ساز مسكن را گذراند. بعد از فارغ‌التحصيلي از دبيرستان، به عنوان يك لوله‌كش تمام وقت در يك شركت ساختماني مشغول به كار شد. او همزمان تحصيلاتش را در موسسه پرات (Pratt Institute) ادامه داد. در سال 1928 اولين پروژه ساختماني‌اش را با وام 800 دلاري كه از مادرش گرفته بود به اتمام رسانيد. 
در سال 1925 نزديك به 10 سال بعد از فوت پدرش اليزابت مادرش شركت «اي ترامپ و پسر» را تاسيس كرد. فِرِد در آن شركت مشغول به كار ساخت و فروش مسكن شد. او در سال‌هاي 1925 و 1926 بيش از 20 خانه ساخت و توانست با پيش‌فروش خانه‌ها پروژه‌هاي بعدي را شروع كند. در سال 1927 فِرِد به سن قانوني براي مديريت شركت رسيد و از آن پس اين شركت با رشد مداوم به يك مجموعه بزرگ تبديل شد. مشخصا فِرِد توانست با ساخت خانه‌هاي ويلايي در كويينز، پادگان نزديك به بنادر نظامي شرق ايالات متحده براي نيروي دريايي و ساخت آپارتمان در نيويورك به يك غول مسكن تبديل شود. 
در آن روزها انجمن‌هاي فراواني در ايالات متحده به‌طور آشكار براي حفظ برتري نژاد سفيد يا نژاد اروپاي غربي كوشش مي‌كردند. مهم‌ترين آنها كوكلاكس‌كلن‌ها (Ku Klux Klan ياKKK) بودند. كلن‌ها به‌طور مداوم در تظاهرات يا مراسم‌ ويژه ظاهر مي‌شدند. آنها با پوشيدن ملحفه سفيدي كه جاي چشمش را سوراخ كرده بودند و روي سرشان مي‌انداختند، چهره خود را پنهان مي‌كردند. افرادي كه مثل روح‌هاي كارتوني با ملحفه سفيدي كه به شكل كلاه بوقي شده بود در خيابان‌ها آشكارا شعارهاي نژادپرستانه مي‌دادند. در برخي مراسم هم سوار بر اسب‌هايي كه روي آنها هم ملحفه سفيد انداخته بودند، ظاهر مي‌شدند. كلن‌ها در آن روزگار آنقدر پرطرفدار و مقتدر بودند كه حتي براي رژه در مراسم تحليف روساي جمهور هم با آن پوشش مسخره حضور داشتند. 
واشنگتن‌پست اسنادي منتشر كرده كه نشان مي‌دهد فِرِد ترامپ عضو فعال كوكلاكس‌كلن‌ها بوده. پدر دونالد ترامپ روز 31 ماه مه 1927 در مراسم يادبود شهداي جنگ كه هر سال در ماه مه برگزار مي‌شود در تظاهرات كلن‌ها كه به خشونت كشيده شده بود توسط پليس دستگير و همان روز به قيد وديعه آزاد شده است. واشنگتن‌پست در مقاله 29 فوريه 2016 يك مطلب از نيويورك‌تايمز مربوط به درگيري كلن‌ها در ماه مه 1927 منتشر كرد. نيويورك‌تايمز در آن سال خبر دستگيري و پرداخت وديعه 500 دلاري توسط شخصي به نام فِرِد ترامپ ساكن شماره 175-24 خيابان دوونشاير نيويورك داد. اسناد سرشماري همان سال‌ها نشان مي‌دهد كه فِرِد ترامپ در همان آدرس ساكن بوده است. دليل دستگيري ترامپ در آن روز مشخص نيست، اما در اخبار منتشر شده مربوط به درگيري‌ها توسط كلن‌ها آمده كه نيروهاي پليس كاتوليك به شهروندان اصيل پروتستان حمله‌ور شدند و آزادي‌هاي اجتماعي و مدني آنها را سلب كردند. كلن‌ها فقط افراد سفيدپوست پروتستان را كه اصالتا از كشورهاي شمال اروپاي غربي مانند بريتانيا، آلمان، سوئد، اتريش و غيره آمده بودند را برتر مي‌دانستند و به ديگر افراد اروپايي مانند اسلاوها يا ايتاليايي‌ها و كاتوليك‌ها به ديده تحقير مي‌نگريستند. در واقع درگيري آن روز بين افراد كلن و فاشيست‌هاي ايتاليايي اتفاق افتاده بود كه منجر به زخمي شدن دو نفر به ضرب گلوله و چاقو شده بود. اين درگيري با دخالت پليس نيويورك و دستگيري عاملان خاتمه پيدا كرد. اسناد دادگاه و حضور و دفاعيات فِرِد ترامپ تاكنون در دسترس نيست. كلن‌ها در آن روزگار نفوذ زيادي در سيستم قضايي ايالات متحده داشتند و هيچ بعيد نيست كه پرونده فِرِد ترامپ بعد از مدتي بدون پيگرد مختومه اعلام شده باشد. بعدها خواهيم گفت كه چگونه لاشه نيمه‌جان كوكلاكس‌كلن‌ها در زمان رياست‌جمهوري دونالد ترامپ جاني تازه يافت. 
 دونالد ترامپ در واكنش به اين مقالات به ديلي‌ميل گفت: او هرگز دستگير نشده. او اصلا كاري به اين نداشته. اين اتفاق نيفتاده است. اين مزخرف است. هرگز پيش نيامده. او هرگز دستگير نشده، محكوم يا متهم نشده. كاملا دروغ است، داستان مسخره‌اي است. اصلا او آنجا نبوده. اين اتفاق نيفتاده. هرگز پيش نيامده. 
فِرِد ترامپ به سرعت به پيمودن مسير ترقي خود با شيوه‌هاي خلاقانه مي‌افزود. در سال 1933 يك سوپرماركت مدرن به نام ماركت ترامپ در كويينز نيويورك كه كاملا از طرح يك سوپرماركت موفق ديگر در لانگ ‌آيلند (Long Island) به نام سوپرماركت كينگ كولن كپي و تاسيس كرده بود، سود بسياري به دست آورد، چراكه كينگ كولن مجبور شد ظرف كمتر از شش ماه به ترامپ پيشنهاد خريد ماركت ترامپ را با قيمتي فوق‌العاده بدهد. زمان زيادي از اعلام برنامه ارايه يارانه براي ساخت و ارايه مسكن توسط روزولت رييس‌جمهور وقت در سال 1934 نگذشته بود كه فِرِد ترامپ موفق شد وام‌هاي زيادي براي ساخت و توليد مسكن دريافت كند. در آغاز 1936 شركت ترامپ بيش از چهارصد كارگر داشت كه خانه‌هاي ارزان‌قيمت بين 3000 تا 6250 دلار مي‌ساختند. در سال 1938 بود كه روزنامه بروكلين به او لقب «هنري فورد صنعت مسكن» داد. 
سيندرلاي اسكاتلندي
اواسط دهه 1930 فِرِد در يك مهماني رقص با خانمي به نام ماري ان مك‌لويد (Marry Anne MacLeod) ملاقات كرد. ماري يك مهاجر اهل اسكاتلند بود. او در 10 ماه مه 1912 در شهر تانگ واقع در شمال اسكاتلند متولد شد. ماري دهمين و جوان‌ترين فرزند خانواده بود. پدرش مالكولم و مادرش ماري هر دو اسكاتلندي ساكن تانگ بودند. پدر او علاوه بر ماهيگيري، خرده كشاورز هم بود و سواد زيادي نداشت. برخي از برادران و خواهران بزرگ‌ترش پيش از او به دليل فقر در اسكاتلند به كانادا و امريكا مهاجرت كرده بودند. ماري در ماه مه 1930 براي اولين بار به ايالات متحده آمد و در بندر نيويورك قدم نهاد. تمام دارايي‌اش بيش از 50 دلار نبود. او مدتي در لانگ آيلند پيش خواهرش كريستينا ماند و براي امرار معاش به خدمتكاري و پرستاري كودكان براي افراد متمول مشغول بود. 
ريچارد كوك پروفسور انگليسي دانشگاه پنسيلوانيا كه متخصص اسكاتلند است، مي‌نويسد: ماري مك‌لويد از طبقات بسيار پايين اسكاتلند بود. در آن روزگار افراد مرفه و طبقه متوسط اسكاتلند علاقه‌اي به مهاجرت امريكا نداشتند. از ديد آنها ايالات متحده يك منطقه دورافتاده و فاقد امكانات شهري بود. او هم مانند فِرِدريك از نسل مهاجراني بود كه بر اثر فقر اروپا با جيب خالي به ايالات متحده آمده بودند. بخت به نوعي با او يار بود، چراكه همان شب بعد از اولين ملاقات، فِرِد به مادرش اليزابت گفت كه فكر مي‌كنم همسر آينده‌ام را پيدا كرده‌ام. فِرِد و ماري روز 11 ماه مه 1930 يك روز بعد از تولد 18 سالگي ماري در كليسايي در خيابان مديسون ازدواج كردند. جشن عروسي آنها در هتل كارلايل منهتن با حضور 25 مهمان برگزار شد و براي ماه عسل به آتلانتيك‌سيتي رفتند. او به سرعت به زندگي اشرافي خو گرفت و زماني كه دونالد متولد شد، چندين خدمتكار مرد و زن داشت. در آن سال‌ها بارها گزارش مي‌شد كه ماري با اتومبيل‌هاي مجللي مثل رولزرويس در اماكن اشرافي نيويورك ديده ‌شده است. رولزرويس شخصي او پلاكي با حروف اختصاري اسمش داشت، «‌ام‌ام‌تي، ماري مك‌لويد ترامپ». علاقه به زندگي مجلل و اشرافي ماري به نوعي در فرزندش دونالد نهادينه شد. همچنين به نظر مي‌رسد كه زماني كه ماري با فِرِد ازدواج كرد ويزاي اقامت دايم يا كارت سبز نداشت. او از نوع مهاجراني بود كه دونالد تمام دوره رياست‌جمهوريش را صرف اخراج آنها كرده است. يك روستايي مهاجر كه سواد و ثروتي نداشت و به دنبال ساختن يك زندگي جديد به ايالات متحده با ويزاي موقت آمده است. 
ماري زمان زيادي با كودكانش نمي‌‌گذاشت و وظيفه بزرگ كردن بچه‌ها بيشتر به عهده پرستاران بود. دونالد ترامپ خاطرات زيادي از پرستارش دارد و در مواقعي از او صحبت كرده؛ به گفته دوستان دونالد مادرش زياد آن دور و ورها نبود. بيشتر پرستاران و خدمتكاران به كارهاي خانه و بچه‌داري مي‌رسيدند. نشريه اينديپندنت گزارشي در مورد مادر دونالد ترامپ دارد كه در آن ذكر شده است كه ماري اصولا زن سردي بود. دوستان خانواده ترامپ تعريف كرده‌اند كه ماري زني گوشه‌گير بود و بيشتر مواقع با ديگران و خانواده‌اش فاصله مي‌گرفت. برخي گزارش كرده‌اند كه ماري هيچ‌ وقت نتوانست ماجراي رابطه فِرِد با منشي‌اش را از خاطر ببرد. در آن زمان همه مي‌دانستند كه فِرِد با منشي‌اش روابط نامشروع دارد. در گزارش اينديپندنت آمده است شايد وضعيت ناهنجار خانواده و رابطه بي‌پايان و آشكار فِرِد با منشي‌اش و سردي مادر دليل رفتارهاي غيراخلاقي دونالد باشد. هري هارت (Harry Hurt) بيوگرافي‌نويس ترامپ مي‌گويد: فِرِد ترامپ چنان رفتار منظمي داشت و به آن عادت كرده بود كه سال‌ها با منشي‌اش در يك رستوران خاص ايتاليايي نزديك دفترش قرار مي‌گذاشت. به هر تقدير وضعيت فرهنگ زمانه و شرايط ماري طوري نبود كه حتي بتواند تصور جدايي از فِرِد را بكند. آنها در انظار يك زوج خوشبخت بودند. دونالد در يك مصاحبه گفت: من هميشه به پدرم مي‌گويم كه من از تو در تجارت موفق‌ترم و تو در ازدواج از من موفق‌تري. ماري و فِرِد در اكثر مهماني‌ها، مجالس خانوادگي و رسمي با هم بودند. 
دختري به نام ماريان اولين فرزندشان است كه روز 5 آوريل 1937 به دنيا آمد به دنبال او فِرِد جونيور 1938، اليزابت 1942، دونالد 1946 و رابرت 1948 متولد شدند. زايمان آخر ماري يك زايمان پر خطر بود كه منجر به از دست دادن رحمش شد و نزديك بود بر اثر آن فوت شود. از لحاظ مذهبي ماري يك مسيحي پِرِزبتِرين بود. پِرِزبتِرين شاخه‌اي از مذهب پروتستان است كه در بريتانيا و به خصوص اسكاتلند رايج است كه توسط انجمني از پيران و خبرگان قوم اداره مي‌شود. او فرزندانش را بر اساس اين مكتب بزرگ كرد. ماري به دونالد همزمان با فارغ‌التحصيلي او از دروس كلاس‌هاي يكشنبه كليساي پِرِزبتِرين در سال 1955 يك انجيل هديه داد. دونالد از همان انجيل براي مراسم تحليف رياست‌جمهوري استفاده كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون