• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4766 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۲ مهر

جمهوري‌خواهان به ‌رغم مخالفت شهروندان «امي كني برت» را تاييد خواهند كرد

ديوان‌ عالي فدرال آماده گردش به راست

محمدحسين لطف‌الهي

جلسات استماع گزينه جديد حضور در ديوان عالي فدرال در حالي دوشنبه شب به وقت محلي در سناي امريكا آغاز خواهد شد كه تنها 22 روز تا زمان برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري باقي است و بسياري از شهروندان امريكايي موافق انتخاب قاضي جديد ديوان عالي پيش از سوم نوامبر نيستند. اختلاف زيادي نيز ميان احزاب اصلي ايالات‌ متحده در اين باره وجود دارد؛ دموكرات‌ها او را كانديداي ايدئولوژيكي مي‌دانند كه ديوان عالي را به نهادي كاملا راست‌گرا تبديل خواهد كرد و جمهوري‌خواهان معتقدند اين حق آنهاست زماني كه سنا و رياست‌جمهوري را در اختيار دارند، اقدام به انتصاب قاضي جديد براي ديوان عالي كنند. در پي درگذشت قاضي روث بدر گينسبرگ 87 ساله در ماه سپتامبر، جمهوري‌خواهان فرصت پديد آمده را غنيمت شمرده و با اتخاذ مواضعي متناقض با آنچه در سال 2016 اعلام كرده بودند از انتخاب قاضي جديد ديوان عالي در اسرع وقت خبر دادند. دونالد ترامپ به سرعت امي كني برت 48 ساله را به عنوان گزينه اصلي خود براي صندلي خالي ديوان عالي معرفي كرد و ميچ مك كانل، رهبر جمهوري‌خواهان در سنا گفت كه كانديداي معرفي شده از سوي رييس‌جمهور به سرعت راي تاييد سنا را از آن خود خواهد كرد. ديوان عالي فدرال 9 عضو دارد كه پيش از مرگ گينسبرگ تركيب حاضران در اين نهاد 5 به 4 به نفع محافظه‌كاران بود اما اگر امي برت بتواند تاييد سنا را به دست آورد، آرايش سياسي ديوان عالي 6 به 3 به نفع محافظه‌كاران خواهد شد. اين برتري به آن معناست كه اگر صحت انتخابات به چالش كشيده شود يا مساله‌اي مانند اوباماكر در ديوان عالي مورد بررسي قرار گيرد، محافظه‌كاران دست بالا را خواهند داشت و همين مساله اصلي‌ترين دليل نگراني دموكرات‌هاست. به نوشته نيويورك‌تايمز، دموكرات‌ها برنامه‌ريزي كرده‌‌اند كه در اين نشست به مخالفت با امي كني برت بپردازند و با تمركز بر زندگينامه و نوشته‌هاي اين قاضي او را مورد حمله قرار دهند. دموكرات‌ها كه مي‌دانند در سنا جريان اقليت به حساب مي‌آيند در ميان خود اين حقيقت را پذيرفته‌اند كه قادر به جلوگيري از تاييد او در سنا نيستند و به همين دليل قصد دارند در جلسه استماع كه به صورت زنده براي شهروندان امريكايي پخش مي‌شود، سوالاتي را مطرح كنند كه امي برت را به چالش بكشد. دموكرات‌ها مي‌كوشند با طرح اين سوالات او را در موقعيتي قرار دهند كه بعدتر نتواند برخلاف صحبت‌هاي خود رايي صادر كند. چاك شومر، رهبر دموكرات‌هاي سنا روز يكشنبه با اشاره به اين موضوع از امي برت خواسته بود، تعهدنامه‌اي رسمي را امضا كند كه براساس آن خود از راي دادن در ديوان عالي درباره دو موضوع صحت انتخابات و مراقبت‌هاي بهداشتي ارزان‌قيمت منع مي‌شود. رسانه‌هاي نزديك به دموكرات‌ها مي‌گويند آنها برنامه‌ريزي كرده‌اند تا در جلسه استماع اين موضوع را مطرح كنند. در مقابل جمهوري‌خواهان قصد دارند به جاي بحث درباره مسائل چالش‌برانگيز نظير حمايت‌هاي بهداشتي يا حق سقط جنين، جلسه استماع را به جلسه‌اي براي معرفي امي‌برت به عنوان يك قاضي با سواد، يك مادر نمونه و يك امريكايي مسيحي تبديل كنند. سناتور جاش هاولي از ايالت ميسوري در اين باره مي‌گويد:«او فوق‌العاده موفق، متفكر و تواناست اما او نيز مانند بقيه يك انسان است و نظراتي شخصي دارد.»

 

احساس ترس راي ‌دهندگان دموكرات

جدال‌هاي سياسي بر سر انتخاب گزينه جديد ديوان عالي تنها محدود به كنگره امريكا نمي‌شود. در بسياري از ايالت‌ها راي‌دهندگان دموكرات كه نگران حاكميت محافظه‌كاران بر ديوان عالي هستند، تلاش دارند با كمك به گزينه دموكرات‌ها گامي بزرگ در راستاي بازپس‌گيري سنا از جمهوري‌خواهان داشته باشند. براساس آمارهاي اعلام شده از سوي حزب دموكرات در ايالت كاروليناي جنوبي، جيم هريسون كانديداي ورود به سنا و رقيب ليندسي گراهام موفق شده است تاكنون 57 ميليون دلار كمك نقدي جمع‌آوري كند كه رقمي بي‌نظير در تاريخ انتخابات‌ امريكاست. براساس نظرسنجي‌ها در حال حاضر هريسون و گراهام هر دو با 48 درصد آرا و در شرايطي كه 95درصد ثبت‌نام‌كنندگان براي راي دادن گفته‌اند، راي‌شان را قطعي كرده‌اند به رقابت مي‌پردازند. در ماه نوامبر بر سر
35كرسي مجلس سنا(23جمهوري‌خواه و
12دموكرات) انتخابات برگزار مي‌شود و دموكرات‌ها براي حفظ اكثريت آرا علاوه بر حفظ 12كرسي خود نياز به كسب 4 كرسي از 23كرسي جمهوري‌خواهان دارند. در صورتي كه جو بايدن بتواند در انتخابات پيش رو به پيروزي دست يابد آنها با كسب 3 كرسي جمهوري‌خواهان نيز مي‌توانند حائز اكثريت مجلس سنا شوند.

 

روايت نظرسنجي‌‌ها از ناراحتي شهروندان

نظرسنجي اخير واشنگتن‌پست - اي‌بي‌سي نشان مي‌دهد اكثريت شهروندان ايالات‌متحده با اقدام رييس‌جمهور و جمهوري‌خواهان سنا در فاصله اندك باقي مانده تا زمان برگزاري انتخابات ناراضي هستند. براساس اين نظرسنجي 52 درصد افراد فكر مي‌كنند اين جلسه استماع نبايد برگزار شود و اين حق رييس‌جمهور بعدي است كه قاضي ديوان عالي را منصوب كند. با اين حال 44 درصد نيز از اقدام ترامپ حمايت مي‌كنند و مي‌گويند او براساس قانون مي‌تواند اين اقدام را انجام دهد. به نوشته واشنگتن پست 65 درصد زنان شركت‌كننده در اين نظرسنجي اعلام كرده‌اند كه با انتخاب گزينه‌اي نظير امي كني برت مخالفند و او را مخالف آزادي‌هاي فردي معرفي مي‌كنند. اين روزنامه همچنين نوشته است، يافته‌هاي يك موسسه تحقيقاتي در سال 2019 نشان مي‌دهد كه 6 نفر از هر 10شهروند امريكايي، نگاه محافظه‌كاران به آزادي‌هاي فردي را ندارند و در اين زمينه به دموكرات‌ها نزديك‌ترند. اين يافته‌ها بيانگر آن است كه اقدام جمهوري‌خواهان در سنا براي انتخاب سريع قاضي جديد ديوان عالي و معرفي يك محافظه‌كار براي اين منصب مي‌تواند وضعيت آنها را در انتخابات پيش روي مجلس سنا به خطر بيندازد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون