• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4766 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۲ مهر

فوت باستان‌شناس پيشكسوت

صادق ملك شهميرزادي درگذشت

 صادق ملك شهميرزادي، باستان‌شناس پيشكسوت كه همدوره‌اي‌هايش او را جانشين شايسته عزت‌الله نگهبان، پدر باستان‌شناسي ايران  مي‌نامند، در ۷۷ سالگي درگذشت.
جبرييل نوكنده، مديركل موزه ملي ايران در گفت‌وگو با ايسنا با اعلام اين خبر گفت: اين باستان‌شناس بنام و پيشكسوت كشورمان صبح دوشنبه ۲۱ مهر درگذشت.
صادق ملك شهميرزادي سال ۱۳۲۲ شمسي در شهميرزاد استان سمنان به دنيا آمد و بعد از آغاز به كار در ميراث فرهنگي، نامش به كاوشگر تپه‌هاي سيلك گره خورد.
صادق ملك شهميرزادي ۲۲ مهر ۱۳۹۴ در آيين بزرگداشتي كه به پاس نيم‌ قرن پژوهش و آموزش در باستان‌شناسي ايران، با عنوان جشن‌نامه و بزرگداشت «صادق ملك شهميرزادي» برگزار شد، خود را اين‌طور معرفي كرد: «حدود ۲۰ ماه است كه به خاطر مشكل قرنيه و شبكيه نمي‌توانم بنويسم و بخوانم. اما منت خداي را عزوجل كه در شهميرزاد سمنان به دنيا آمدم و به باستان‌شناسي روي آوردم. اين مايه افتخار هر ايراني است كه سند مكتوبي دارد كه به خداي واحد اعتقاد دارد و دعا مي‌كند كه جنگ و خشكسالي و دروغ نصيب اين كشور نشود.
زماني كه تحصيلاتم را در موسسه شرق‌شناسي دانشگاه شيكاگو به پايان رساندم براي مدتي قبل از ارايه پايان‌نامه به ايران بازگشتم، در آن زمان دكتر نگهبان به من گفت اگر علاقه داري درخواست استخدام خود را به دانشگاه تهران بده. وقتي اين كار را كردم با خدا عهد كردم كه سعي كنم به جوانان علاقه‌مند به باستان‌شناسي كشورم خدمت كنم و به جز آن هيچ چيز از خدا نخواهم.
من در سه راه شفاهي، كتبي و تجربيات ميداني براي دانشجويانم در حوزه باستان‌شناسي تدريس كردم و چون در زمان كار و فراگيري علم با دو روش كاوش در ايران و امريكا آشنايي پيدا كردم توانستم تجربياتم را به دانشجويانم منتقل كنم. دانشجويان باستان‌شناس ايراني درباره باستان‌شناسي آسياي مركزي چيزي نمي‌دانستند، اين روش خوبي براي آشنايي آنها با اين حوزه بود.من در تير ماه سال ۱۳۴۹ در رتبه استادياري در دانشگاه تهران استخدام شدم و در بهمن ‌ماه ۱۳۷۹ پس از ۳۰ سال و 6 ماه و ۲۱ روز با رتبه استادياري بازنشست شدم.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون