• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4766 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۲ مهر

ليكرز با درخشش كينگ فاتح NBA شد

من احترام لعنتي‌ام را مي‌خواهم

بهرام سرگوسرايي

غم و اندوه. نهايت لذت. اين سرگذشتي است كه بر لبران جيمز و لس‌آنجلس ليكرز در فصل جاري گذشت؛ فصلي كه همه‌ چيز داشت و بازيكنان اين تيم توانستند در نهايت تيم را در قله بسكتبال قرار دهند و احتمالا اين تنها مسير قابل قبول بود. 

براي نخستين بار بعد از پنجمين قهرماني كوبي برايانت در يك دهه پيش به همراه لس‌آنجلس ليكرز اين تيم موفق شد قهرمان ان‌بي‌اي شود. جيمز در بازي نهايي ۲۸ امتياز و ۱۴ ريباند و ۱۰ پاس گل داشت تا با تريپل دبل او ليكرز ميامي را با نتيجه ۱۰۶ بر ۹۳ شكست دهد و در 6 بازي فينال با نتيجه ۴ بر ۲ به پيروزي دست پيدا كند. لبران جيمز همچنين پس از ثبت ميانگين ۲۹.۸ امتياز و ۱۱.۸ ريباند و ۸.۵ پاس گل در مسابقات فينال براي چهارمين بار عنوان ارزشمندترين بازيكن فينال‌هاي ان‌بي‌اي را به دست آورد. بازي فينال يك ركورد ديگر نيز براي جيمز به همراه داشت. او با ۲۶۰ بار حضور در بازي‌هاي پلي‌آف تبديل به پرسابقه‌ترين بازيكن ليكرز در اين زمينه شد. او حالا جلوتر از گارد راس سابق اين تيم يعني درك فيشر قرار گرفته است. 
آنتوني ديويس ديگر ستاره ليكرز در بازي بامداد دوشنبه ۱۹ امتياز و ۱۵ ريباند براي ليكرز داشت. ديويس يكي از كساني بود كه بعد از مرگ اسطوره تيم كوبي برايانت درد و رنج زيادي را تحمل كرد. همچنين او و ديگر هم‌تيمي‌هايش مجبور بودند چالش سه ماه دور بودن از خانه و خانواده براي حضور در حباب والت ديزني كه محل برگزاري متمركز رقابت‌هاي ان‌بي‌اي بود را تحمل كنند تا مبادا ويروس كرونا به درون آنها رخنه كند. جيمز اعلام كرد اين سخت‌ترين عنواني است كه تاكنون به دست آورده. با اين حال آنها اين حس را به ديگران دادند كه كار ساده‌اي انجام شده. جيمز چهارمين عنوان خود را كسب كرد. او اين كار را با سومين تيم مختلف به انجام رساند تا به نوعي به ميامي نشان دهد راه قهرماني به چه شكلي است. 
در سمت مقابل بام آدبايو ۲۵ امتياز و ۱۰ ريباند براي ميامي هيت داشت. او ۱۲ امتياز را روي پاس‌هاي باتلر به دست آورد. بازيكني كه با درخشش در ميانه فصل تيم را از مسير قهرماني بازگرداند. راخون روندو هم ۱۹ امتياز براي ليكرز كسب كرد. 
فصل به پايان رسيده اما هيچ كس نمي‌تواند به اتفاقات عجيبي كه در طول مسابقات امسال رخ داد، فكر نكند. چهار ماه و نيم تعليق مسابقات به دليل همه‌گيري ويروس كرونا و در نهايت اجبار به برگزاري رقابت‌ها در حباب. فصلي كه ليگ ان‌بي‌اي و كشور چين به خاطر مسائل سياسي با هم به مشكل خوردند. بعد از اينكه عده‌اي از بازيكنان مطرح ان‌بي‌اي از مردم هنگ‌كنگ دفاع كردند. روز يك ژانويه مرگ رييس برجسته ان‌بي‌اي ديويد استرن؛ مردي كه براي ساختن ليگ بزرگ‌ترين كارهاي ممكن را انجام داده بود و سپس شوك بعدي از پايان همان ماه با خبر سقوط هليكوپتر كوبي برايانت و دخترش جيانا و هفت نفر ديگر. ليكرز گفته بود بقيه فصل را به ياد او بازي مي‌كند. آنها كاري انجام دادند كه برايانت ۵ بار براي ليكرز انجام داده بود. 
ليكرز در بازي فينال ششم ويران‌كننده ظاهر شد و در نيمه نخست نتيجه ۶۴ بر ۳۶ را به ثبت رساند. هيت هرگز نمي‌توانست روي بازي مسلط شود و نمي‌توانست شليك‌هاي سه امتيازي داشته باشد. در سمت مقابل ليكرز هر چه مي‌خواست به دست مي‌آورد. كوارتر دوم بازي با حساب ۳۶ بر ۱۶ به نفع ليكرز به پايان رسيد. همه اين كارها با كمك جيمز انجام مي‌شد، كسي كه وسط زمين ميانداري مي‌كرد.
نيمه اول و اختلاف امتياز ۲۸ امتيازي دومين فاصله امتياز بزرگ در نيمه نخست فينال‌هاي ان‌بي‌اي به حساب مي‌آيد. تنها تيم بوستون است كه در فصل ۱۹۸۵ موفق شد در نيمه نخست فينال مقابل همين ليكرز نتيجه ۷۹ بر ۴۹ را به ثبت برساند. 
با اين حال ميامي هرگز نبرد را متوقف نكرد. آنها حتي وقتي در كوارتر سوم كلي امتياز از حريف عقب بودند با شدت بيشتري تلاش كردند. در يك‌چهارم سوم بازي ميامي با نتيجه نزديك ۲۳ بر ۲۲ شكست خورد و در كوارتر آخر به هر دري زد. آنها امتيازات خوبي در كوارتر چهارم كسب كردند، ولي مشخص بود كه ديگر اميدي باقي نمانده. ميامي در يك‌چهارم آخر بازي ۳۵ بر ۱۹ برد ولي در مجموع ۱۰۶ بر ۹۳ بازي را واگذار كرد. با سوت پايان بازي اين لس‌آنجلس و طرفداران ليكرز بودند كه منفجر شدند. 
به اين ترتيب ليكرز توانست به هفدهمين عنوان قهرماني خود در تاريخ رقابت‌هاي ان‌بي‌اي دست پيدا كند. درست ۳۵۵ روز بعد از نخستين بازي پيش فصل ليكرز براي شروع فصل جديد. آنها بدون حضور تماشاچيان و اعضاي خانواده و دوستان‌شان در استاديومي خالي جشن قهرماني را برگزار كردند. البته چند نفري از نزديك‌ترين آدم‌هاي هر بازيكن در استاديوم حضور داشتند. 
جيمز در پايان بازي و قهرماني گفت: «ما فقط احترام شايسته خودمان را مي‌خواهيم. راب پلينكا مدير تيم احترام مي‌خواهد. مربي ووگل فرانك احترام مي‌خواهد. سازمان احترام مي‌خواهد و من... من هم احترام لعنتي را مي‌خواهم.» اسطوره بسكتبال در ادامه افزود: «شخصا فكر مي‌كنم چيزهايي براي اثبات دارم. اين از يك‌سال و نيم پيش و در زمان مصدوميتم شروع شد و مدام به آن دامن زده شد، زيرا در بسكتبال مهم نيست شما تا به حال چه كاري انجام داده‌ايد. هميشه شكاف‌هايي وجود دارد. اينكه مرا با تاريخچه بازي مقايسه مي‌كنند يا اين سوال مي‌پرسند كه او فلان كار را انجام داده؟ او چنين حركتي را انجام داده؟ داشتن چنين چيزي در ذهنم و تكرار مدامش باعث شده از خودم بپرسم چرا هنوز چيزي براي اثبات كردن ندارم. اين چيزهاست كه انگيزه من براي پيشرفت و موفقيت است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون