• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4769 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۷ مهر

ايران در برابر مثلث ناامني

بدين ترتيب يك عضو دايم شورا در برابر اعضاي ديگر به انزوا كشيده شد و اعضاي شورا به ‌رغم همه تهديد‌ها و فشار‌هاي پيدا و پنهان به زورگويي امريكا تن نداد.
اعضاي شوراي امنيت به‌خصوص متحدين اروپايي در شورا استدلال كردند كه امريكا ديگر عضوي از برجام نيست و نمي‌تواند ساز وكار‌هاي توافق شده  در قطعنامه را به كار گيرد. آنها كنش امريكا را مخالف متن قطعنامه شورا قلمداد كردند. در اين ميان چين به عنوان يكي از اعضاي دايم شورا گفت يكجانبه‌گرايي امريكا فاقد مشروعيت است و نمي‌تواند مبناي كنش شوراي امنيت قرار گيرد. روسيه هم رسما اعلام كرد امريكا با خروج خود از برجام و نقض مكرر قطعنامه ۲۲۳۱ در جايگاهي نيست كه بتواند نظرات خود را بر شورا تحميل كند. امريكا مي‌خواهد با اين كنش غيرقانوني جهان را وادار كند تا با عينك كژتاب امريكايي به ايران بنگرد حال آنكه جهان واقعي با دنياي مجازي امريكا يكسان نيست. اندونزي هم به عنوان رياست دوره‌اي شورا آشكارا گفت كه يك عضو شورا موضع ويژه‌اي دارد در حالي كه بقيه با ديدگاه‌هاي او مخالفند؛ بنابراين شورا در جايگاهي نيست كه بتواند اقدامي انجام دهد. دبير كل سازمان ملل نيز انجام هر كنشي را وابسته به تصميم شورا دانست و عملا از رويكرد امريكا فاصله گرفت.
ايستادگي در  برابر  مثلث  ناامني
امريكا با ادعاي اينكه ايران منطقه را ناامن مي‌كند با همدستي اسراييل و عربستان به دنبال تحريم بين‌المللي تسليحاتي ايران بود. ادعايي پوچ كه هيچ كشوري آن را باور نكرد. نگاهي به توليد و فروش سلاح توسط امريكا در همين دوران ۵ ساله (۲۰20-۲۰15) نشان مي‌دهد كه ادعاي امريكا چه اندازه فريبكارانه است. ايالات‌متحده بزرگ‌ترين صادركننده سلاح در همين 5 سال بوده است. به گزارش موسسه سيپري در سويد در ۵ سال گذشته ۵۰ درصد تسليحات ساخت امريكا به خاورميانه ارسال شده و شگفت آنكه نيمي از اين سلاح‌هاي كشنده به عربستان‌سعودي فروخته شده است. براساس همين گزارش ۷۳ درصد سلاح‌هاي عربستان از امريكا خريداري مي‌شود. در اصل همين سلاح‌هاي به تعبير ترامپ زيبا بوده كه كشور يمن را در آتش فرو برده و به قحطي و گرسنگي كشانده است. كودكان فقير‌ترين كشور جهان در آتش پيشرفته‌ترين سلاح‌ها و عقب‌مانده‌ترين سياست‌ها جان باخته‌اند.
ضلع ديگر اين مثلث، اسراييل است كه خود براساس اشغال بنا شده و با تجاوز و جنگ و توسعه‌طلبي و آدمكشي به حياتش ادامه مي‌دهد. اسراييل اكنون به مخرب‌ترين سلاح‌هاي امريكايي مجهز بوده و خود به يكي از صادركنندگان اسلحه تبديل شده است.
اين طنز تلخ تاريخ است مثلثي كه منطقه را به آتش كشيده در سازمان ملل دوره افتاده و به بهانه ناامني در منطقه به دنبال تحريم تسليحاتي ايران است. حال آنكه ايران نه تنها به كشوري تجاوز نكرده بلكه به پشتيباني عربستان و كمك امريكا توسط صدام مورد تجاوز قرار گرفت كه درنتيجه صدها هزار كشته و زخمي و اسير و آواره بر جاي گذاشت ولي با ايستادگي در برابر تجاوز نگذاشت تماميت ارضي كشور خدشه‌دار شود. پس هدف واقعي تحريم‌ها و فشارها شكستن نيروي ايستادگي مردم و سست و فرسوده كردن توان دفاعي كشور است. تحريم‌هاي امريكا در اين شرايط سخت كرونايي كه سلامت و بهداشت مردم ايران در خطر جدي است نوعي جنايت عليه بشريت است. ايران به تعهدات خود پايبند مانده است ولي جامعه جهاني نبايد به متخلف و قانون‌شكن پاداش دهد. واكنش جامعه جهاني به يكجانبه‌گرايي و آتش‌افروزي امريكا بايد يكپارچه و مستحكم‌تر باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون