• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4769 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۷ مهر

نماينده مردم زنجان در گفت ‌و گو با «اعتماد»:

پسماندها بالاخره بايد جايي دپو شوند

گروه اجتماعي | مكان‌يابي براي دپوي پسماندهاي سرب و روي در زنجان حالا به بستري براي بروز تعارض منافع ميان ساكنان روستا و دست‌اندركاران دپوي سرب و روي بدل شده است. پس از اينكه اهالي روستاي «مرصع» زنجان سال گذشته با اعتراض خود مانع دپوي اين پسماند در زمين‌هاي اطراف اين روستا شدند حالا قرعه به نام روستاي «سردهات جعفري» از توابع شهرستان ‌نيك‌پي زنجان افتاده است. پيش از اين «اعتماد» در گفت‌وگو با دو تن از اهالي اين روستا جوياي دليل مخالفت و اعتراض آنها شده بود. «اعتماد» در گفت‌وگو با «مصطفي طاهري» نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس يازدهم شوراي اسلامي، جوياي وضعيت اين طرح و رسيدگي به مطالبات مردم شد. طاهري كه پيش از اين در بازديد ميداني از روستاي مرصع از مسوولان امر خواسته بود تا «با معترضان با رأفت اسلامي» برخورد شود حالا معتقد است كه طرح دپوي اين پسماندها در هر دو روستا از ضوابط محيط‌زيستي پيروي مي‌كند و دپوي اين پسماندهاي ‌تر در هر دو نقطه عاري از اشكال هستند. 
طاهري در پاسخ به وضعيت بغرنج مردم «سردهات جعفري» پيش از هر چيز به اهميت استراتژيك كارخانه سرب و روي زنجان و تاثير آن در اشتغال‌زايي در منطقه، رفع احتياجات سرب و روي كشور اشاره كرد و گفت:«سرمايه‌گذاري عظيمي در اين كارخانه در گذشته صورت گرفته است، خطاهايي هم داشته‌ايم اما گذشته را كنار بگذاريم و راهي براي جبران اشتباهات يا كم‌خطر كردن اشتباهات گذشته پيدا كنيم.»
يكي از همين اشتباهات گذشته، دفن پسماندهاي سرب و روي بدون حذف فلزات سنگين از آنها در بستري بود كه زيرساخت‌هاي محيط‌زيستي را تامين نمي‌كرد و در برابر نفوذ شيرابه‌هاي سمي اين پسماندها به آب و خاك مقاومت نمي‌كرد. همين امر سال‌ها منجر به اعتراض مداوم مردم زنجان بود، مردمي كه مي‌خواستند اولا اين پسماندها در فرآيند علمي كم‌خطر شوند دوما خارج از محدوده شهر و در منطقه ايمن دفن شوند. طاهري با اشاره به اين گذشته‌اي كه خود آن را گذشته بي‌خطا نخواند به برنامه‌هاي ميان‌مدت و كوتاه‌مدت براي آينده اشاره كرد. به زعم او در برنامه ميان‌مدت اين پسماندها نهايتا به قدري عاري از ذرات سنگين مي‌شوند كه مي‌توان از آنها آجر درست كرد. اين نماينده مجلس تاكيد كرد در حال حاضر دانش و تكنولوژي در حد آزمايشگاهي و نيمه‌صنعتي براي خارج كردن تمام عناصر سنگين از اين پسماند در سطح استان موجود است اما تا زماني كه اين افق محقق شود به زعم او پسماندها بالاخره بايد جايي دپو شوند. طاهري در دفاع از اين رويكرد افزود اين محل بايد تمام ملاحظات محيط‌زيستي را رعايت كند، سدسازي و زيرسازي داشته باشد و آب و خاك آن مدام آزمايش شود. او همچنين توضيح داد: «فلزات سنگين چندان در خاك نفوذ نمي‌كنند نهايتا 10 تا 15 سانتي‌متر، اگر در سردهات نيز بسترسازي تكميل شود، شيرابه‌ها به خاك نفوذ نمي‌كنند.» طاهري در پاسخ به اين ادعاي اهالي روستا كه مي‌گويند خبري از اين بسترسازي نيست و متوليان امر تصميم دارند بدون رعايت اين مسائل تا آخر مهر ماه دفن پسماند را آغاز كنند، افزود: مطالعات صورت گرفته و عدم پخش اين پسماندها در باد، عدم نفوذ اين شيرابه‌ها در آب‌هاي سطحي نيز بررسي شده است. من عكس‌هايي از كشورهاي اروپايي ديده‌ام كه در آنها كارخانجات سرب و روي داخل شهر هستند و پسماندها هم همان‌جا دفن مي‌شوند. مسائل محيط‌زيستي را رعايت مي‌كنند و آسيب مي‌شود صفر نه اينكه مردم بي‌تفاوت شده باشند، مي‌دانند كه اين ضايعات بي‌خطر هستند.» 
اين نماينده مجلس اعتراض‌هاي اهالي هر دو روستا را به دو قسمت تقسيم كرد و در توصيف ديدگاهش درباره مردم گفت:«برخي از اين نگراني‌ها واقعيت دارد و برخي ديگر تبليغات منفي و كذب است.» به زعم طاهري كه تاكيد دارد پيگير مسائل مردم است، تبليغات منفي ناشي از «شيطنت»هاي كارخانه‌داران است. نماينده زنجان در مجلس يازدهم همچنين گفت: «بنده در مورد روستاي مرصع از شيطنت‌هايي مطلع هستم. پسماند حالا در كنار كارخانه دپو مي‌شود، زيرسازي ندارد، هزينه حمل ندارد، هزينه رعايت مسائل محيط‌زيستي را ندارد اما اگر بخواهند دپو را به اين دو روستا حمل كنند، ناچارند هزينه زيادي را براي حمل و نقل بدهند زيرا فاصله با كارخانه زياد است. به همين دليل مردم را تحريك مي‌كنند كه جلوي كار گرفته شود.» اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه سلامت روستاييان اهميت فراواني دارد و سلامتي آنها قابل ‌معامله نيست اين طرح دپو را داراي آورده‌هايي براي روستاييان توصيف كرد كه روزي روستاييان ديگر آرزو خواهند كرد؛ «كه اي ‌كاش اين پسماندها به روستاي ما مي‌رسيد كه ما هم جاده بهتر و اشتغال‌زايي داشتيم.» نماينده مردم زنجان و طارم در پاسخ به اين نكته كه مردم روستاي سردهات فعلا چنين ديدگاهي ندارند، افزود:«كاري كه انجام مي‌شود كار درستي است، اگر كسي هم مخالفت دارد، مسوولان بايد خانه او را بخرند و كمك كنند كه به جاي بهتري برود، زمين‌هاي كشاورزي هم مي‌توانند به قيمت كارشناسي يا بهتر از كارشناسي از زمين‌داران خريداري شوند.»
او در پاسخ به اين پرسش كه آيا به عنوان نماينده مردم زنجان، پيگير وضعيت اعتراض مردم روستا خواهد بود يا خير نيز توضيح داد:«بنده مطلع نيستم اگر اين خبر صحت داشته باشد مانند روستاي مرصع عمل مي‌كنيم. آنجا نيز صبر كرديم تا سروصداها بخوابد و بعد از مسوولان خواستيم تا با افراد نه از منظر قضايي بلكه با رأفت اسلامي برخورد كنند. تا هفته پيش نيز كارها در روستاي سردهات خوب پيش مي‌رفت كه برخي شيطنت كردند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون