• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4769 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۷ مهر

در سوپرتورنمنت نروژ رقم خورد

فيروزجا بعد از كارلسن دوم شد

رقابت‌هاي شطرنج سوپرتورنمنت نروژ كه نخستين رقابت حضوري بعد از شيوع پاندمي كرونا به حساب مي‌آمد با قهرماني مگنوس كارلسن از كشور ميزبان به پايان رسيد. در اين رقابت‌ها
 ۶  شطرنج‌باز برتر دنيا حاضر بودند. البته كارلسن نروژي به عنوان بهترين شطرنج‌باز حال حاضر دنيا قبل از رسيدن دور نهايي مسابقات عنوان خودش را قطعي كرده بود. كارلسن در فاصله دو دور مانده به پايان مسابقات در رقابت با عليرضا فيروزجا شطرنج‌باز ايراني حاضر در مسابقات و نزديك‌ترين تعقيب‌كننده‌اش توانست خودش را ۱۹.۵ امتيازي كند و درنهايت با همين امتياز فاتح رقابت‌ها شود. كارلسن در بازي آخرش مقابل لنون آرونيان ارمنستاني و نفر سوم رنكينگ دنيا بازي را واگذار كرد تا دومين باختش را در فاصله يك هفته تجربه كرده باشد. كارلسن قبل از باختن به آرونيان در همين تورنمنت به دودا از لهستان باخت و ركورد دو سال شكست‌ناپذيري‌اش در رقابت‌هاي كلاسيك شطرنج را از دست داد. اما با اينكه تكليف قهرمان مسابقات مشخص بود، فيروزجا و آرونيان براي كسب جايگاه نايب ‌قهرماني با هم رقابت شديدي داشتند. فيروزجا بعد از اينكه در نبرد آرماگدون توانست آرونيان را شكست دهد در 3 بازي بعدي خود يك برد و دو شكست به دست آورد. نابغه ايراني دنياي شطرنج ابتدا مقابل فابيو كاروانا نفر دوم جهان قرار گرفت و در بازي كلاسيك با حريف امريكايي‌اش به تساوي دست يافت. فيروزجا در نبرد آرماگدون براي تعيين برنده مقابل كاروانو شكست خورد. فيروزجا در دورهاي ابتدايي رقابت‌ها اين حريف را در نبرد كلاسيك شكست داده بود. با اين حال ‌شانسي كه عليرضا آورد اين بود كه نزديك‌ترين تعقيب‌كننده‌اش يعني آرونيان نيز در نبرد آرماگدون مقابل دودا شكست خورد. سپس در راند ماقبل آخر فيروزجا با مهره سفيد مقابل كارلسن تن به شكست داد و‌ آرونيان مقابل آريان تاري شطرنج‌باز ايراني‌الاصل نروژي به تساوي رضايت داد سپس در نبرد آرماگدون موفق شد اين حريف را شكست دهد.  تعيين نايب‌قهرمان به دور آخر كشيده شد. جايي كه فيروزجا بايد مقابل دودا قرار مي‌گرفت و در صورت پيروزي عنوان دومي‌اش مسجل مي‌شد و نتيجه بازي آرونيان مقابل كارلسن بي‌تاثير مي‌ماند. در صورت كسب هر نتيجه ديگري توسط عليرضا آرونيان با برتري مي‌توانست جايگاه او را به دست آورد. فيروزجا در بازي آخر با مهره سفيد توانست دودا با ريتينگ ۲۷۵۷ را شكست دهد و ۱۸.۵ امتيازي شود. آرونيان نيز توانست كارلسن را از پيش رو بردارد و با ۱۷.۵ امتياز به كارش پايان دهد. 
به  اين ترتيب عليرضا فيروزجا  نابغه ۱۷ساله  دنياي شطرنج موفق شد بعد ازكارلسن عنوان نايب ‌قهرماني و جايزه ۳۹ هزار دلاري رقابت‌ها را به دست بياورد. كارلسن با قهرماني ۷۴ هزار دلار برنده شد. بعد از فيروزجا آرونيان سوم شد و فابيو كاروانو با ۱۴ امتياز چهارم شد. دودا با ۹.۵ امتياز پنجم و طاري با ۲.۵ امتياز ششم شد. در اين رقابت‌ها همه شركت‌كنندگان جايزه نقدي دريافت كردند به ‌طوري كه به نفر آخر ۱۷هزار دلار داده شد. 
از لحاظ افزايش يا كاهش ريتينگ كارلسن با 
۵.۵ واحد افزايش بهترين عملكرد را داشت و كاروانو با ۲.۹ واحد كاهش بيشترين سقوط را تجربه كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون