• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4774 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۵ آبان

رييس ‌جمهور سابق امريكا به تنهايي سفر مي‌كند و از مردم مي‌خواهد از بايدن حمايت كنند

كارزار يك نفره اوباما

محمدحسين لطف‌الهي

 

رييس‌جمهور پيشين امريكا شهر به شهر سفر مي‌كند و كارزاري يك نفره به راه انداخته تا به هر نحو ممكن مانع از تكرار رياست‌جمهوري دونالد ترامپ شود كه به گفته او، آينده ايالات‌متحده را به خطر انداخته است. باراك اوباما برخلاف تمام سنت‌هاي نانوشته در امريكا به ميدان آمده، عليه رييس‌جمهور مستقر سخنراني مي‌كند، ترامپ را فردي نالايق مي‌نامد و با تمام وجود از مردم ايالات‌متحده خواهش مي‌كند تا از جو بايدن و كامالا هريس حمايت كنند. باراك اوباما دور جديد سفرهاي خود را از روز 21 اكتبر آغاز كرد و به جاي جو بايدن كه اين روزها درگير آماده شدن براي مناظره انتخاباتي بود، كوشيد تا آراي ايالت‌هاي حساس را به نفع دموكرات‌ها بازگرداند. او كه اين روزها بخش اعظمي از ميراث برجاي مانده از دولت خود را 
بر باد رفته مي‌بيند، اميدوار است تا اين‌ بار نام كسي از صندوق راي خارج شود تا از باقي‌مانده ميراث او محافظت كند.  دونالد ترامپ در طول 4 سال گذشته به هر نحو ممكن با سياست‌هاي دولت اوباما مخالفت كرد و به‌ طور خاص تمام توان خود را به كار بست تا دستاوردهاي دولت قبل از برنامه جامع اقدام مشترك ايران گرفته تا بيمه درماني اوباما را نابود كند. ترامپ كه با شكست دادن هيلاري كلينتون در سال 2016 به قدرت رسيد اين ‌بار در مقابل جو بايدن، معاون اول پيشين اوباما قرار گرفته و به جاي انتقاد از گذشتگان بايد به دفاع از عملكرد خود بپردازد و پاسخگوي آمارهايي باشد كه از شكست خوردن دولت او در حوزه اقتصاد و حمايت درماني از مردم روايت مي‌كنند.

پنسيلوانيا؛  نظرسنجي‌ها  را جدي  نگيريد
اولين سفر رييس‌جمهور پيشين امريكا براي حمايت از جو بايدن به فيلادلفيا واقع در ايالت پنسيلوانيا بود. اوباما چهارشنبه شب كارزاري كوچك را در اين ايالت كليدي كه با 20 راي الكترال مي‌تواند تاثيري جدي بر نتيجه انتخابات داشته باشد، آغاز كرد و در همان آغاز به انتقاد از كارزارهاي پيشين ترامپ در ايالت پرداخت كه طي آن هيچ كدام از پروتكل‌هاي بهداشتي رعايت نمي‌شدند.
 اوباما با اشاره به ناتواني ترامپ در مقابله با ويروس كرونا همچنين مخفي كردن فعاليت‌هاي تجاري در چين گفت:«حالا ما مي‌دانيم كه او با چين تجارتي مخفيانه دارد چراكه مشخص شده او حسابي مخفيانه در چين دارد. آيا مي‌توانيد چنين موضوعي را تصور كنيد كه رييس‌جمهور امريكا حسابي مخفيانه در چين داشته باشد؟ چطور چنين چيزي ممكن است؟» رييس‌جمهور پيشين امريكا با اشاره به حملاتي كه مرتبا از سوي دونالد ترامپ متوجه او مي‌شود، تاكيد كرد:«تصوركنيد اين اتفاق در دوره رياست‌جمهوري من رخ مي‌داد. آنها با من چه مي‌كردند؟ شك نكنيد كه مي‌گفتند من عروسك خيمه شب‌بازي چيني‌ها هستم اما حالا سكوت كرده‌اند. خيلي بد است كه رييس‌جمهوري داشته باشيم كه اقتصاد و منافع شخصي خود را بر سلامت مردم و منافع ملي ترجيح دهد.» باراك اوباما در ادامه پيكان انتقادات خود را به سوي حزب دموكرات و راي‌دهندگان حامي اين حزب چرخاند و از آنها خواست بار ديگر مانند سال 2016 فريب نظرسنجي‌ها را نخورند. اوباما گفت: «من اهميتي براي نظرسنجي‌ها قائل نيستم. مهم نيست آنها چه مي‌گويند و چه كسي را پيروز مي‌دانند بلكه مهم نتيجه‌اي است كه از صندوق راي خارج شود. 4 سال قبل هم نظرسنجي‌ها از اختلافي شگفت‌انگيز سخن مي‌گفتند اما اين براي حزب دموكرات نتيجه‌اي به دنبال نداشت.»

فلوريدا؛ او نبايد  رييس‌جمهور  باشد
اوباما پس از سفر در شهرهاي مختلف پنسيلوانيا روز شنبه عازم فلوريدا شد تا در اين ايالت بسيار حساس نيز به دنبال راي براي جو بايدن باشد. فلوريدا با 29 راي الكترال يكي از مهم‌ترين ايالت‌ها در امريكا به حساب مي‌آيد و هم دموكرات‌ها هم جمهوري‌خواهان تلاش دارند تا به هر نحو ممكن اين 29 راي را از آن خود كنند. باراك اوباما در سفر به فلوريدا خطاب به راي‌دهندگان اين ايالت گفت: «ترامپ برنامه‌اي ندارد. او حتي واقعيت چيزي كه در سراسر كشور درباره همه‌گيري ويروس كرونا در حال اتفاق افتادن است را نمي‌داند. دونالد ترامپ با رياست‌جمهوري همانند يك نمايش براي جلب‌توجه‌ها به خود رفتار مي‌كند.» رييس‌جمهور سابق امريكا هشدار داد:«چيزي كه ما طي اين ۱۰ روز آينده انجام خواهيم داد براي دهه‌هاي آينده مهم خواهد بود.»  اوباما خاطرنشان كرد:«ما رييس‌جمهوري نخواهيم داشت كه مردم را صرفا به خاطر انتقاد كردن از خودش به زندان تهديد كند. ايالت فلوريدا اين يك رفتار عادي نيست. شما چنين رفتاري را از جانب يك همكار، از جانب يك ناظم دبيرستان از جانب يك مربي و از جانب يك عضو خانواده تحمل نمي‌كنيد. يك مرد فلوريدايي چنين كارهايي نمي‌كند! اين جمله سبب شد كه مستمعين سخنراني اوباما خنديده و به نشانه تشويق بوق‌خودروي‌شان را به صدا درآورند. اوباما تاكيد كرد: چرا ما داريم اين رفتار را از جانب رييس‌جمهور امريكا مي‌پذيريم؟ اين يك رفتار عادي نيست.» اوباما با ذكر عبارت «مرد فلوريدايي» به طرح‌ها و هشتگ‌هاي طنز در شبكه‌هاي اجتماعي برمبناي ماجراهاي عجيب و غيرعادي پيرامون ساكنان اين ايالت اشاره كرد. اوباما در پايان از مردم فلوريدا خواست تا با راي دادن به جو بايدن كاري كنند كه او در شب انتخابات مجبور باشد تا صبح بيدار بماند. اين صحبت در حالي مطرح شد كه ترامپ اخيرا با سفر به ايالت فلوريدا كه به عنوان ايالت خانه او شناخته مي‌شود به صورت حضوري رايش را در انتخابات امريكا به صندوق انداخت.

يادآوري  عصر  پيشاترامپ
واشنگتن‌پست در تحليلي پيرامون سفرهاي اوباما به ايالت‌هاي حساس و اهميت اين كارزار يك نفره براي پيروزي جو بايدن نوشته است:«اين كارزار براي اين است كه به مردم امريكا يادآوري شود، عصري پيش از ترامپ نيز وجود داشته كه طي آن رييس‌جمهور امريكا فردي عادي بود كه از گروه‌هاي نژادپرست حمايت نمي‌كرد، روابط اقتصادي مشكوك با ديگر كشورها نداشت و به موقع ماليات خود را مي‌پرداخت.»  به نوشته واشنگتن‌پست، اوباما تلاش دارد تا نقاط ضعف بايدن را پوشش دهد و با قدرت فوق‌العاده‌اش براي جذب آراي روستاييان در ايالت‌هاي حساس اقدام كند. سدريك ريچموند، عضو مجلس نمايندگان امريكا در اين باره مي‌گويد: «او سفر مي‌كند تا بگويد به همراه جو بايدن براي مردم امريكا چه كرده‌اند و به آنها يادآوري كند كه شهروندان امريكايي شايسته وضعيتي بسيار بهتر از آن چيزي هستند كه امروز در آن قرار دارند.»

 


پنس و ترامپ حتي كاخ  سفيد  را هم نمي‌توانند مديريت كنند

در شرايطي كه انتقادها از دونالد ترامپ و شريك انتخاباتي‌اش مايك پنس، معاون اول امريكا در پي مرگ بيش از 230 هزار امريكايي بالا گرفته، خبرها از كاخ سفيد نشان مي‌دهد كه دست‌كم 3 نفر از افراد نزديك به پنس به ويروس كرونا مبتلا شده‌اند. «مارك شورت» رييس كاركنان دفتر معاون اول از جمله كساني است كه ابتلاي او به كرونا تاييد شده و نشان مي‌دهد مايك پنس در تماس مستقيم با يك بيمار بوده و براساس پروتكل‌ها بايد قرنطينه شود. با اين وجود «دوين اُ مالي» سخنگوي معاون ترامپ گفت آزمايش پنس و همسرش در روز شنبه منفي شده و هر دو سلامت هستند و مي‌خواهند برنامه‌هاي انتخاباتي خود را ادامه دهند. اين موضوع انتقادها از مديريت ترامپ و پنس در مساله كرونا را افزايش داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون