• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4774 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۵ آبان

پيدا و پنهان

هشدار نسبت به احتمال كاهش صادرات آبزيان تا پايان سال

خورشيد گزدرازي با ابراز نگراني از احتمال كاهش صادرات آبزيان از جمله ماهي و ميگو كه جزو اقلام اصلي صادراتي استان بوشهر به شمار مي‌آيند، گفت: در حال حاضر نگراني اصلي در مورد صادرات محصولات آبزي استان است. اصلي‌ترين بازار صادراتي اين محصولات، چين و ديگر كشورهاي آسياي شرقي است كه به دليل شيوع ويروس كرونا، محدوديت‌هاي ناشي از تحريم در حوزه حمل‌ونقل و از سويي بالا رفتن هزينه مبادله به دليل نبود سيستم بانكي، پيش‌بيني مي‌شود در اين بخش دچار افت صادرات شويم. اين فعال اقتصادي ميزان توليد ميگو در استان بوشهر را حدود ۳۰ هزار تن برآورد كرد كه طبق رويه هر ساله ۸۰ درصد آن صادر مي‌شود. به گفته گزدرازي حتي با توجه به كاهش مسافرت‌ها و تاثير منفي شيوع اين بيماري بر موضوع گردشگري به نظر مي‌رسد، استفاده داخلي از اين محصولات نيز كاهش پيدا كند. او درباره بازار كشورهاي خليج‌فارس و حضور ايران در اين بازار بر اساس صادرات مواد غذايي و ميوه و تر‌بار تاكيد كرد: بيشترين صادرات از گمركات بوشهر به اين كشورها به همين محصولات خلاصه مي‌شود كه ارزآوري كمتري دارند و در حال حاضر نگراني خاصي بابت آنها نداريم. عضو هيات نمايندگان اتاق ايران مانع بعدي در برابر صادرات را موضوع پيمان‌سپاري ارزي دانست كه بر اساس آن صادركنندگان بايد تعهدات ارزي خود را ايفا كنند اما متاسفانه رويه مشخصي براي اين منظور وجود ندارد.

طرح واردات كالا به كشور با استفاده از رمز ارزها

مصطفي رجبي‌مشهدي با اشاره به اضافه شدن تبصره‌اي جديد به مصوبه گذشته در خصوص مقررات استخراج رمزارز‌ها گفت: در اين مصوبه آمده است، رمزارز‌هاي استخراج شده در واحد‌هاي مجاز براساس مجوز‌هاي وزارت صمت و وزارت نيرو براي تامين برق فقط براي تامين ارز واردات كشور صرف خواهد شد. او گفت: اين رمزارز‌ها براساس مقرارت تعيين شده از سوي بانك مركزي قابل مبادله هستند. سخنگوي صنعت برق افزود: سقف مجاز رمزارز استخراج شده و قابل مبادله هر واحد استخراج‌كننده براساس ميزان انرژي مصرفي توسط وزارت نيرو تعيين خواهد شد. رجبي‌مشهدي گفت: دستورالعمل انجام اين طرح در وزارت نيرو درحال تدوين است.

ريزش ۲۶ درصدي پروازهاي فرودگاه مهرآباد

فرودگاه بين‌المللي مهرآباد اعلام كرد: در ۶ ماه اول سال ۹۹ در اين فرودگاه با بيش از ۴۵ هزار و ۸۰۰ پرواز ۴ ميليون و ۵۵۰ هزار مسافر جابه‌جا شده‌اند. بر اساس اعلام اين فرودگاه با توجه به شرايط ناشي از انتشار ويروس كرونا در ۶ ماه اول سال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۶ درصد كاهش در نشست و برخاست و ۲۸ درصد كاهش در جابه‌جايي مسافر داشته‌ايم. در حوزه حمل بار نيز بيش از ۳۱ هزار تن بار در ۶ ماه اول سال در مهرآباد جابه‌جا شده كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۱ درصد كاهش داشته‌ايم.

نيمي از درآمد خانوارها صرف اجاره مسكن مي‌شود

محمدرضا رضايي‌كوچي با اشاره به افزايش ۴۰درصدي نرخ اجاره مسكن در تابستان سال جاري گفت: متاسفانه نرخ اجاره مسكن روز به روز در حال افزايش است و اين مساله به صورت مستقيم بر معيشت و اقتصادي خانوارها اثر منفي بسيار گسترده‌اي گذشته است. نماينده مردم جهرم در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه در شرايط كنوني حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد از درآمد خانوارها صرف پرداخت اجاره مسكن مي‌شود، افزود: اين آمار به معناي تهديد اقتصاد خانوار است و در چند سال اخير مردم براي پرداخت اجاره با مشكلات بسياري مواجه شده‌اند. او گفت: وضعيت بازار اجاره مسكن از آنجايي بحراني‌تر شد كه با افزايش قيمت مسكن بسياري از مردم به دليل كاهش قدرت مالي از خريد مسكن منصرف شده و به سمت اجاره مسكن هدايت شده‌اند بنابراين تقاضا براي اجاره بسيار بالا رفته و به تبع آن قيمت‌ها افزايش يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون