• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4774 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۵ آبان

درگذشت «پادشاه گوشه‌گير» سامسونگ

گروه اقتصادي| لي كان هي، مديرعامل سامسونگ، روز گذشته در 78 سالگي درگذشت. آقاي لي، ‌ميراث‌دار كسب و كار كوچك پدر خود بود كه از سال 1978 -تقريبا 4دهه- سكاندار سامسونگ بود و توانست در اين مدت به بنيانگذار «سامسونگ نوين» مبدل شود و حتي اين شركت را به بخش‌هاي بيمه و كشتيراني نيز گسترش داد. ضمن اينكه «سامسونگ» نيز در دوره مديريت وي به يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي فناوري جهان تبديل شد. 
لي كان هي، سومين پسر لي بيونگ چول بود. پدر وي در سال 1938 ميلادي گروه سامسونگ را تاسيس كرد كه يك كسب و كار خانوادگي بود و جايي در بازار آن روزها نداشت. زماني كه لي كان هي، به اين كسب و كار خانوادگي ورود كرد يعني سال 1968تا زماني كه مديرعامل اين گروه شد 10 سال زمان برد. او توانست در همان شروع به كار خود به عنوان مديرعامل، ‌انقلاب بزرگي در اين شركت ايجاد كند. تا آن زمان، سامسونگ توليدكننده اقلام ارزان‌قيمت و بي‌كيفيت بود و پشت ديوار غول‌هاي صنعت رايانه قرار داشت. اما آقاي لي توانست فقط در مدت يك دهه، تمام معادلات را تغيير دهد. او در سال 1993 در جمع مديران و كاركنان سامسونگ گفته بود: «بگذاريد همه‌چيز را به جز زنان و فرزندان‌مان تغيير دهيم.» اين جمله آقاي لي، او را به سرعت مشهور كرد.
چنانكه بلافاصله، سامسونگ تمام موجودي تلفن‌هاي همراه خود را كه بالغ بر 150هزار دستگاه بود، امحا كرد و آتش زد تا گوشي‌هاي تازه‌اي توليد شود.  البته مديريت آقاي لي، چندان هم بدون جنجال نبوده است. او دو بار در دادگاه به جرم پرداخت رشوه به رييس‌جمهور سابق كره جنوبي در سال‌هاي 1993 تا 1998 محاكمه و مجرم شناخته شد.
بار دوم اتهامات سنگين‌تر بود و دستگاه قضايي كره جنوبي به وي اتهام فرار مالياتي و اختلاس را زده بود. همين اتهامات موجب شد تا آقاي لي در سال 2008 از سمت خود كناره‌گيري كند. در دادگاه او به سه سال حبس محكوم شد اما تلاش وي براي تامين مالي ميزباني المپيك زمستاني 2018 در كره جنوبي موجب شد تا مورد عفو رييس‌جمهور قرار گيرد.
او در سال 2010 دوباره مديرعامل سامسونگ شد تا چهارسال بعد كه به دليل حمله قلبي كمتر در سر كار خود حاضر مي‌شد. كمتر ديده شده كه آقاي لي با رسانه‌اي به گفت‌وگو بنشيند و به‌طور كلي از رسانه‌ها و دوربين‌ها گريزان بود. از همين رو در كره جنوبي به وي لقب «پادشاه گوشه‌گير» هم داده بودند. 
نشريه فوربس، او را با دارايي ۲۱ ميليارد دلاري ثروتمندترين فرد كره جنوبي ناميده بود. سامسونگ با اعلام مرگ وي، در بيانيه‌اي آورده است: «تمامي ما در سامسونگ خاطرات او را ارج مي‌نهيم و از سفري كه با او بوديم متشكريم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون