• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4774 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۵ آبان

بهترين مبارز يواف‌سي به خاطر مادرش اعلام بازنشستگي كرد

پرواز عقاب از قفس هشت‌ضلعي

سامان سعادت

 

حبيب نورماگدوف زانو زد و سرش را بين دو دستش قرار داد. اشك از چشمانش سرازير شد. باري كه او از سه ماه پيش روي شانه كشيده بود زمين گذاشته شد. ديدگاه او نسبت به زندگي در كنار قهرماني‌اش حال او را بهتر كرد. 
نورماگدوف ملقب به عقاب داغستان يكي از بهترين مبارزان تاريخ هنرهاي رزمي مختلط موفق شد جاستين گيچي كه به گفته بسياري از كارشناسان سخت‌ترين حريف براي مبارز روس به حساب مي‌آمد را در راند دوم با فن triangle choke يا همان خفه كردن ميان دو پا در عرض يك دقيقه و ۳۴ ثانيه ناك‌اوت كند. حبيب اين كار را با پاي مصدوم انجام داد. او در رويداد اصلي يواف‌سي ۲۵۴ كه در ابوظبي انجام شد به گفته دانا وايت رييس سازمان با پاي شكسته وارد قفس هشت ضلعي شده بود. 
اين نخستين مبارزه حبيب از زمان فوت پدرش عبدالماناپ نورماگدوف در ماه جولاي بر اثر بيماري كرونا بود. پس از آن حبيب بازنشستگي خودش را از هنرهاي رزمي مختلط اعلام كرد. نورماگدوف ۳۲ ساله گفت كه مادرش نمي‌خواهد او بدون پدرش به مبارزه ادامه دهد. اما او به مادرش گفته اين آخرين مبارزه او خواهد بود. نورماگدوف گفت: «من به او قول دادم اين آخرين مبارزه من خواهد بود. حرف زدم و پاي حرفم خواهم ايستاد.»نورماگدوف در حالي كه گيچي را به زمين انداخته بود فن مثلث triangle choke را روي او اجرا كرد و اين باعث شد حريف بيهوش شود. آخرين نمايش حبيب يك سنگ تمام كامل در مسابقات يواف‌سي بود. طبق تحقيقات استفاده از فن triangle choke توسط نورماگدوف سومين بار در تمام تاريخ يواف‌سي به حساب مي‌آيد. اين پيروزي تمام عناوين سبك وزن يواف‌سي را يكپارچه كرد.  نورماگدوف گفت علاقه‌اي به مبارزه با برنده مسابقه پيشنهادي بين كانر مك‌گرگور و داستين پورير كه در ژانويه برگزار مي‌شود، ندارد. حبيب گفت او قبلا هر دو آنها را شكست داده. اين مبارز قبل از رفتن دستكش‌هايش را در مركز هشت ضلعي گذاشت. او گفت: «امروز مي‌خواهم بگويم اين آخرين مبارزه من بود. اين روياي پدرم بود. ديگر چيزي نمانده.» او در ادامه در پستي اينستاگرامي هم از پدرش تشكر كرد و نوشت: «وقتي ‌الله با تو باشد هيچ‌كس نمي‌تواند شكستت دهد؛ هيچ‌كس. ممنون پدر براي همه چيز. تو همه چيز را به من در زندگي ياد دادي. ‌الله بالاترين درجات بهشت را نصيبت كند.» از ديد بسياري از كارشناسان نورماگدوف بهترين مبارز وزن به وزن هنرهاي رزمي تركيبي MMA به حساب مي‌آيد. در مدت زمان محروميت و بعد مصدوميت و جدايي مقطعي حبيب گيچي موفق شده بود عنوان موقت قهرماني را به دست آورد. مبارزه اين دو نفر در يواف‌سي ۲۵۴ به نوعي مبارزه نفر اول و دوم به حساب مي‌آمد. گيچي بعد از شكست گفت: «من مي‌دانم پدرش حسابي به او افتخار خواهد كرد.» پس از مبارزه نورماگدوف از يو‌اف‌سي و چندين مدير ارشد سازمان تشكر كرد. او فقط يك درخواست داشت: «من فقط يك چيز از يواف‌سي مي‌خواهم. شما بچه‌ها بايد مرا به عنوان فايتر شماره يك وزن به وزن در جهان رتبه‌بندي كنيد. زيرا من لياقت اين را دارم.» اين مسابقه بدون حضور طرفداران در فروم فلش جزيره ياس برگزار شد. جايي كه يواف‌سي به آن لقب جزيره جنگ را داده است. در ايام همه‌گيري اين جزيره ميزبان بسياري از رقابت‌ها بوده است.  در مبارزه شنبه شب گيچي در راند اول با نظر داوران برنده شد. اما در راند دوم با مشكل روبه‌رو شد. حبيب در راند دوم گيچي را تحت فشار قرار داد و در نهايت برنده مبارزه لقب گرفت. او با پيروزي در اين مبارزه به ركورد ۲۹ برد و صفر شكست دست پيدا كرد. او همچنين با سه دفاع به ركورد بيشترين دفاع از عنوان قهرماني در تاريخ سبك وزن يواف‌سي رسيد و كنار بي‌جي پن و بنسون هندرسون قرار گرفت. مبارز اهل داغستان روسيه سه بار مقابل كانر مك‌گرگور قهرمان سابق، پورير و رافائل دوس آنخوس از عنوان قهرماني‌اش دفاع كرده بود.  گيچي با ۲۲ برد و ۳ شكست و با چهار برد پياپي از جمله مقابل توني فرگوسن در يواف‌سي ۲۴۹ به عنوان سبك وزن ميان دوره‌اي يواف‌سي دست پيدا كرده بود. مبارز اهل آريزونا طي شش سال ۹ برد متوالي به دست آورده بود. گيچي ۳۱ ساله قهرمان ميان‌دوره‌اي سبك وزن سري جهاني مبارزات را يدك مي‌كشيد. او بعد از مبارزه گفت: «احساس زنده بودن كردم. به همين دليل است كه اينجا هستم. به مربيانم گفتم اگر هر بار احساس زنده بودن كرديد من وارد مبارزه خواهم شد.»
وايت بعد از مبارزه گفت به او گفته‌اند حبيب با پاي شكسته جنگيده است. او گفت: «تمام چيزهايي كه اين مرد تجربه كرده فوق‌العاده است. همه ما خوش‌شانس بوديم كه امشب جنگيدنش را ديديم. ظاهرا او در بيمارستان بود و سه هفته پيش پايش شكست. او با يك انگشت و استخوان شكسته در پايش مبارزه كرد. اين چيزي است كه كرنر او به من گفت. او سرسخت‌ترين انسان روي كره زمين است. او فايتر نامبر وان در وزن به وزن جهان است.»وايت در ادامه گفت او فكر مي‌كند نورماگدوف واقعا بازنشسته شده است و افزود «او لعنتي‌ترين مبارز روي كره زمين است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون