• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4777 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۸ آبان

در باره محروميت سعيد آذري

آقايان از چه چيزي مي‌ترسند؟

بهرام سرگوسرايي

سعيد آذري، مديرعامل باشگاه فولاد خوزستان با حكم كميته اخلاق فدراسيون فوتبال تا اطلاع ثانوي از هرگونه فعاليت فوتبالي محروم شده است. طبق اعلام كميته اخلاق محروميت آذري با استناد به مواد ۲۳ و ۶۵  صورت گرفته است.  آذري خودش معتقد است به خاطر سه مصاحبه و گفتن يك‌ سري جملات دچار چنين وضعيتي شده است.«از زماني كه مهدي تاج از فدراسيون فوتبال رفته، اوضاع اين فدراسيون بدتر شده است»، «مگر متوليان فوتبال مرده‌اند كه هواداران مقابل مجلس تجمع مي‌كنند» و انتقاد از بازگشت فريدون اصفهانيان به رياست كميته داوران چيزهايي است كه آذري را با محروميت مواجه كرده است. مديرعامل فولاد خوزستان ادعا كرده او متهم به تشويش اذهان عمومي شده است. 

مي‌توانيم با بسياري از مواضع سعيد آذري از جمله حمايت زيرپوستي‌اش از مهدي تاج مخالف باشيم. همچنين مي‌توانيم اين ادعا را مطرح كنيم كه اگر متوليان فوتبال نمرده باشند لااقل در خواب به سر مي‌برند. با اين حال اختلاف عقيده تمام اهالي فوتبال با يكديگر مادامي كه در خلال گفت‌وگوها و مصاحبه‌ها و احيانا پست‌هاي اينستاگرامي، ابزاري كه آذري از آن براي بيان ديدگاه‌هايش زياد استفاده مي‌كند، باشد نه تنها مضر نيست بلكه به ‌شدت مفيد است. تاكيد و اثبات اينكه گفت ‌وگو و ديدگاه انتقادي چه در فوتبال و چه در هر ساحت ديگري از جامعه چقدر مي‌تواند مفيد باشد، تكرار مكررات است اما اينكه تا چه حد به آن عمل مي‌شود، اهميت دارد. 
كميته اخلاق در حالي سعيد آذري را به خاطر چند مصاحبه و پست اينستاگرامي محروم كرده كه پرونده‌هاي خيلي جدي‌ترش را به فراموشي سپرده. اين كميته هيچ ورودي به پرونده ويلموتس گيت نداشته است.
 چند روز قبل امين فرزين، ناظر اي‌اف‌سي و مسوول پخش تلويزيوني كنفدراسيون فوتبال آسيا در ايران در اينستاگرامش نوشت:«در زمان كارلوس كي‌روش بازيكناني بودند كه با پرداخت پول به تيم ملي مي‌رسيدند.» او همچنين مدعي شد كي‌روش يك مربي بسيار توانمند اما شياد و كثيف است. فرزين در ادامه گفت كه به دليل مسووليت‌هاي قانوني نمي‌تواند مسائل را رسانه‌اي كند اما كميته اخلاق كه مي‌تواند به ماجرا ورود كند نيز هيچ واكنشي به اين مساله نشان نداده و حتي در حد پيگيري مساله هم حرفي نزده است. 
همچنين هفته پيش مهدي رسول‌پناه، سرپرست مستعفي پرسپوليس در اظهاراتي علاوه بر فحاشي اتهاماتي عليه برخي از بازيكنان و كادر فني باشگاه مطرح كرد. رسول‌پناه مدعي شد، عده‌اي در پرسپوليس از برخي بازيكنان حق حساب مي‌گيرند تا اجازه دهند آنها در تيم بمانند! در اين مورد نيز نه فحاشي‌هاي رسول‌پناه و نه اتهامات او عليه ديگران واكنشي در كميته اخلاق به همراه نداشت. همه اينها را مي‌توانيم بگذاريم كنار سال‌ها انفعال كميته اخلاق و انضباطي فدراسيون فوتبال در مبارزه با دلالي، شرط‌بندي و فساد در فوتبال. 
كلاف روابط در فدراسيون فوتبال و جنگ قدرت هر روز پيچيده‌تر مي‌شود. آنچه در اين ميان واضح به نظر مي‌رسد، كليد خوردن پروژه  حذف  بسياري از منتقدان و رقباست. منتقداني كه هر كدام به دليلي و به خاطر سرشاخ شدن با شخص خاصي كنار مي‌روند. علي دايي مدت‌هاست از فوتبال دور مانده آن هم به خاطر انتقاداتي كه از مديرعامل سابق سايپا داشت. محمد دادكان، رييس سابق فدراسيون فوتبال سال‌هاست، خانه‌نشين است. 
محمد مايلي‌كهن به همين شكل. هدايت ممبيني نيز بعد از ثبت نامش در انتخابات فدراسيون فوتبال از رياست كميته داوران فدراسيون فوتبال كنار گذاشته شد. مثال‌ها زياد است. حتي گاهي اوقات مثل مورد علي كفاشيان طرف اصلا انتقادي نداشته اما به همان دلايل روابط قدرت، درگير بازي‌هاي عجيب شده است.كفاشيان سال گذشته به خاطر پرونده فساد مالي از سوي كميته اخلاق محروم شد اما كميته استيناف به ‌طور كامل راي را برگرداند تا كفاشيان به نوعي سرپرست فدراسيون  فوتبال شود! 
پروژه محروميت آذري نيز مي‌تواند چيزي در همين راستا باشد. خود آذري معتقد است با نزديك شدن به زمان انتخابات فدراسيون فوتبال چنين اتفاقاتي طبيعي است. 
انتقادناپذيري، مناسبات قدرت و چشم بستن روي فسادهاي بزرگ از جمله دلايلي است كه فوتبال ايران را امروز به اين وضع انداخته است. در اين ميان همان ‌طور كه ذكر شد، كميته اخلاق به عنوان نهادي كه بايد با هر نوع فسادي مبارزه كند، وقتش را صرف خواندن پست‌هاي اينستاگرامي سعيد آذري مي‌كند و براي او پرونده تشكيل مي‌دهد. البته آذري اعلام كرده، لايجه دفاعي خودش را ظرف هفته پيش ‌رو ارايه خواهد داد تا بتواند حكم را بشكند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون