• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4780 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۲ آبان

ممكن است تغييرات مهمي در انتظار بازار ارز باشد

روز گذشته، عبدالناصر همتي، رييس كل بانك مركزي براي ارايه توضيحاتي در خصوص آخرين تحولات ارزي در كشور به مجلس رفته بود. شهريار حيدري، عضو هيات رييسه كميسيون امنيت ملي مجلس از حضور همتي در اين كميسيون به اعضاي كميسيون خبر داده بود. همتي از زماني كه روي كار آمد تا روز گذشته بارها از اتخاذ تدابير براي كنترل و مديريت بازار ارز گفته بود. اما به نظر مي‌رسد نوسانات ارزي همچنان ادامه دارد. هر چند قيمت دلار در هفته دوم آبان نسبت به هفته آخر مهر كاهش داشته است. بر اساس آمار ارايه شده قيمت دلار ابتداي هفته جاري از كانال 27 هزار توماني عقب‌نشيني كرد. اين عقب‌نشيني ديروز نيز تا مرز 26,600 تومان ادامه يافت. پس از يك ماه پر فراز و نشيب، دلار در صرافي‌ها به كانال 26 هزار تومان وارد شد، اما نتوانست كاهشش را ادامه‌دار كند و با 334 تومان افزايش حدود 27 هزار و 206 تومان معامله شد. طي معاملات ديروز، 27 هزار و 206تومان بيشترين قيمت و 26,695 تومان كمترين قيمت ثبت شده براي دلار است. هر چند برخي كارشناسان معتقدند كه نرخ دلار مي‌تواند كاهش بيشتري پيدا كند، اما نااطميناني در خصوص نحوه و ميزان بازگشت منابع ارزي بلوكه شده به كشور همچنين افزايش شديد قيمت‌ها كه باعث بي‌ارزش‌تر شدن ريال مي‌شود، سبب شده كه سوداگري و افزايش تقاضا در بازار‌هاي دارايي و به خصوص دلار وجود داشته باشد و همچنان سايه شرايط خطرناك بر سر اين بازار باشد. نكته ديگر در خصوص حضور همتي در مجلس تغييراتي در لحن اوست. همتي پيش‌تر بارها بر كاهش نرخ ارز تاكيد مي‌كرد اما اين‌بار از «ممكن است» استفاده كرد.

تدابيري براي بازار ارز اتخاذ كرديم
 پس از اتمام جلسه همتي در حاشيه جلسه با نمايندگان مجلس با اشاره به گفت‌وگوهاي انجام شده، گفت: بسته خوبي براي روان‌سازي ارتباط بين صادركنندگان، واردكنندگان و توليدكنندگان در نظر گرفته شده كه در اين باره اين بسته توضيحاتي به نمايندگان مجلس ارايه شد. رييس كل بانك مركزي اظهار داشت: سه هفته پيش هم گفتم، افرادي كه در بازار ارز هستند مسائل ريسك را در نظر بگيرند. ممكن است تغييرات مهمي در بازار رخ ‌دهد و به تدريج به سمت ثبات پيش خواهد رفت. وي ادامه داد: بانك مركزي هم در كنار آنهاست تا وضعيت تجارت خارجه در شش ماه دوم سال بهتر شود. رييس بانك مركزي ادامه داد: از ديگر موضوعاتي كه با نمايندگان مجلس مورد بحث قرار گرفت درباره اثر نرخ سود بانكي در بازار سرمايه بود. وي افزود: شرايط اقتصادي، اجتماعي و انتظارات تاثيرگذار است و توانستيم تاثير خوبي در بازار ارز داشته باشيم. همتي درباره تداوم ريزش نرخ ارز در بازار گفت: با توجه به فشارهاي دولت امريكا، تجارت خارجي ايران و مبادي ارزي تحت تاثير قرار گرفته كه اميدواريم با اتخاذ تدابيري شاهد آن باشيم كه اين روند بهتر شود. رييس بانك مركزي ادامه داد: سه هفته پيش هم گفتم افرادي كه در بازار هستند مسائل ريسك را در نظر بگيرند. تغييرات مهمي در بازار رخ مي‌دهد و به تدريج به سمت ثبات پيش خواهد رفت.

بسته جديد ارزي در راه است
پيش‌تر همتي در يادداشت صفحه مجازي خود از ارايه جزيياتي در خصوص بسته جديد ارزي گفته بود. او درباره مقررات جديد تسهيل روند برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي و كنترل نرخ رشد پايه پولي و نقدينگي نوشت: «بر مبناي تقاضاي فعالان اقتصادي بخش خصوصي و براي تسهيل برگشت هر چه بهتر ارز ناشي از صادرات به چرخه اقتصاد و به‌طور ويژه، تامين مواد اوليه و نيازهاي وارداتي واحدهاي توليدي كشور، مقررات مورد نظر در اين خصوص به تاييد ستاد اقتصادي دولت رسيد كه جزييات آن هفته آينده اعلام مي‌شود.» همتي اعلام كرد: «همان‌گونه كه قبلا اعلام و پيش‌بيني مي‌شد، عرضه ارز در سامانه نيما به سرعت افزايش يافته و روند معاملات حواله‌هاي ارزي رشد خوب و قابل توجهي پيدا كرده است. در بسته جديد در كنار توسعه روش واردات در مقابل صادرات و واردات در مقابل ارز اشخاص، بر تقويت سامانه نيما به عنوان محور مبادلات مربوط به حواله ارزي تاكيد شده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون