• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4780 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۲ آبان

تكليف ۸۰ هزار خريد خدمتي، نهضتي و حق‌التدريسي روشن شود

تامين نيروي انساني تا سال ۱۴۰۴

وزير آموزش و پرورش با اشاره به اينكه در يكي، دو سال اخير سهم بودجه‌اي كه دولت براي آموزش و پرورش در نظر مي‌گيرد بيشتر از سهمي است كه در كميسيون تلفيق مجلس به آموزش و پرورش تعلق مي‌گيرد، اظهار كرد: درخواست ما اين است كه براي سال آينده، سهم آموزش و پرورش را دقيقا همان طوري كه براي انجام ماموريت‌ها پيش‌بيني مي‌شود در نظر بگيرند. به گزارش ايسنا، محسن حاجي‌ميرزايي در حاشيه نهمين نشست از سلسله‌نشست‌هاي گفت‌وگوي هفته كه امروز با حضور عليرضا منادي سفيدان، رييس كميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، گفت: كرونا در كنار مجموعه محدوديت‌ها و مصائبي كه بر‌اي جامعه ما داشته فرصتي را در اختيارمان قرار داده است كه هر هفته يك همايش ۷۰۰، ۸۰۰ نفري را به صورت مجازي برگزار كنيم و از مسوولان كشوري دعوت مي‌كنيم كه حضور داشته باشند. مجموعه مسائل را از مناطق جمع‌آوري مي‌كنيم و گفت‌وگوهاي خوبي صورت مي‌گيرد.
او افزود: امروز از دكتر منادي، رييس كميسيون آموزش دعوت كرديم. مسائل وقتي حل خواهد شد كه درك مشتركي نسبت به مسائل و راه‌حل‌هاي آن به وجود  بيايد.
وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه قطعا مجلس يك نهاد بزرگ تاثيرگذار است و كميسيون آموزش و تحقيقات به عنوان كميسيون تخصصي مرتبط با آموزش و پرورش بسيار مهم است و سهم اساسي در حل مشكلات ما خواهد داشت، گفت: اينكه ما با هم در برابر مسائل و مشكلات به يك جمع‌بندي برسيم و درباره راه‌حل‌ها تفاهم كنيم مسير كاري آينده هموارتر خواهد شد.
حاجي‌ميرزايي ادامه داد: در نشست امروز درباره نيروي انساني، اعتبارات آموزش و پرورش، عدالت و كيفيت آموزشي، زيست بوم جديد و شكل‌گيري آموزش بر بستر مجازي و استفاده از ظرفيت‌هاي قانوني گفت‌وگوهاي مفصلي صورت گرفت.
او با اشاره به اينكه در يكي، دو سال اخير سهم بودجه‌اي كه دولت براي آموزش و پرورش در نظر مي‌گيرد بيشتر از سهمي است كه در كميسيون تلفيق به آموزش و پرورش تعلق مي‌گيرد، اظهار كرد: مقداري از سهمي كه دولت پيش‌بيني كرده كاهش پيدا مي‌كند چون سرجمع مابقي رديف‌ها را بالا مي‌برند سهم آموزش و پرورش پايين مي‌آيد. درخواست ما اين است كه سهم آموزش و پرورش را دقيقا همان‌طوري كه براي انجام ماموريت‌ها پيش‌بيني مي‌شود، در نظر بگيرند.
سياست ما حمايت از مدارس دولتي است
وزير آموزش و پرورش در پاسخ به اينكه گفته مي‌شود دولت مي‌خواهد آموزش و پرورش را به سمت خصوصي‌سازي ببرد، گفت: خير، اين گزاره درست نيست زيرا همان ‌طوركه گفتم سهمي كه دولت در لايحه در نظر گرفته در مجلس كاهش پيدا كرده است. 
او افزود: امسال دولت درباره آموزش و پرورش حمايت‌هاي ويژه‌اي انجام داد؛ رقمي بالغ بر ۱۳ هزار ميليارد تومان بيش از رقم بودجه مصوب براي افزايش حقوق فرهنگيان و پرداخت پاداش پايان خدمت بازنشستگان. سياست ما تغييري نكرده و اولويت ما توسعه كيفي مدارس دولتي است زيرا بيش از ۸۹ درصد مدارس ما دولتي هستند و موظف هستيم خدمات با كيفيت به اين مدارس ارايه كنيم.
حاجي‌ميرزايي با بيان اينكه سياست وزارت آموزش و پرورش حمايت قاطع از مدارس دولتي و ارتقاي كيفيت آنهاست، گفت: البته در كنار آن مدارس غيردولتي هم كار انجام مي‌دهند و كمك خوبي به آموزش و پرورش مي‌كنند. ۱۱ درصد دانش‌آموزان ما در مدارس غيردولتي تحصيل مي‌كنند.
تامين نيروي انساني مورد نياز تا سال ۱۴۰۴
وزير آموزش و پرورش درباره ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه‌هاي فرهنگيان و شهيد رجايي نيز گفت: اكنون مشكل ما ظرفيت دانشگاه فرهنگيان نيست زيرا پيرامون آموزش و پرورش حدود ۸۰ هزار نفر افرادي هستند كه يا مربي پيش‌دبستاني، خريد خدمت، سرباز معلم يا حق‌التدريسي بوده‌اند كه اكنون شاغل و مشغول به كار هستند. بايد اينها تعيين تكليف شوند.او ادامه داد: اگر از دانشگاه فرهنگيان همه اين ظرفيت‌ها را پر كنيم در اين سو اين گروه‌ها بلاتكليف مي‌مانند. قانون براي اين گروه‌ها تعيين تكليف كرده؛ بنابراين وضعيت‌شان كه مشخص بشود به هر ميزان كه نياز باشد، پيش‌بيني كرده‌ايم تا سال ۱۴۰۴ روند نيازمان به نيروي انساني را برحسب استان، منطقه، جنسيت و رشته تحصيلي رفع و ظرفيت‌هاي لازم را در دانشگاه فرهنگيان و شهيد رجايي ايجاد كنيم.
حاجي‌ميرزايي ادامه داد: ورود به آموزش و پرورش از سه مسير امكان‌پذير است؛ نخست دانشجو - معلمان چهار ساله، دوم آزمون استخدامي از طريق ماده ۲۸ و تبديل وضعيت. مجموعه اينها تا سال ۱۴۰۴ به تعادل مي‌رسد و كل نياز نيروي انساني ما را تامين خواهد كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون