• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4782 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۵ آبان

ترامپ از پيروزي زودهنگام گفت، بايدن به صبر دعوت كرد

وضعيت قرمز در امريكا

رقابت براي اكثريت سناي امريكا با انتخابات رياست‌جمهوري گره خورد

محمدحسين لطف‌الهي

آغاز اعلام نتايج راي‌گيري در بامداد روز چهارشنبه به وقت تهران، با شروعي نااميد‌كننده براي جو بايدن همراه بود. او كه 50 سال از عمرش را در سياست بوده، ماه‌ها تلاش داشت تا در رقابت‌هاي انتخاباتي عملكرد مطلوبي داشته باشد و از دونالد ترامپ رييس‌جمهوري يك دوره‌اي بسازد و به اين موضوع اميدوار بود. با اعلام نتايج اوليه اما به مرور اين اميد كمرنگ و كمرنگ‌تر مي‌شد به نحوي كه برخي كارشناسان از احتمال بسيار بالاي پيروزي ترامپ سخن مي‌گفتند و با توجه به پيشتازي او در تمامي ايالت‌هاي كليدي ميدان نبرد، پيش‌بيني مي‌كردند كه بايدن راهي براي بازگشت به رقابت‌ها نداشته باشد. به مرور اما شرايط تغيير كرد؛ با آغاز شمارش راي‌گيري پستي دونالد ترامپ برتري خود در ويسكانسين و ميشيگان را از دست داد و در نهايت در شرايطي قرار گرفت كه اگر نسبت آرا در ميشيگان و ويسكانسين ثابت باقي بماند، رقابت در نوادا سرنوشت انتخابات را تعيين كند. تا اينجاي كار تصور جمهوري‌خواهان از پيروزي به سراب بدل شده و دموكرات‌ها روياي پيروزي در نوادا را مي‌بافند؛ دموكراسي از پيروزي دموكرات‌ها مي‌گويد اما بايد ديد جنگ حقوقي احتمالي در امريكا به كجا مي‌رسد.

نه بايدن نه ترامپ هنوز (تا زمان تنظيم اين گزارش) نتوانسته‌اند پيروزي را در آغوش بگيرند و اين در حالي است كه امريكا يكي از عجيب‌ترين انتخاباتش را سپري مي‌كند. برآورد پروژه انتخابات حاكي از آن است كه ۲۳۹ ميليون و ۲۴۷ هزار و ۱۸۲ امريكايي واجد شرايط راي دادن در انتخابات ۲۰۲۰ بودند كه از مجموع ۲۳۰ ميليون و ۹۳۱ هزار و ۹۲۱ نفر در انتخابات ۲۰۱۶ بيشتر بود. تا زمان نگارش اين گزارش جو بايدن كانديداي دموكرات‌ها با بيش از 68 ميليون و 500 هزار راي پيشتاز آراي مردمي است و دونالد ترامپ نيز با بيش از 66 ميليون نفر راي توانسته عملكردي بسيار بهتر از پيش‌بيني نظرسنجي‌ها از خود به جاي بگذارد.
مردم در برخي ايالت‌هاي حياتي و مهم حضوري بي‌سابقه در انتخابات سال جاري داشتند و برخي پيش‌بيني‌ها از بالاترين ميزان مشاركت مردمي در بيش از يك قرن حكايت دارد. اين استقبال گسترده حتي با وجود هراس و نگراني از شيوع ويروس كرونا به وقوع پيوست. روزنامه اسكاتلندي «اسكاتسمن» به همين بهانه گزارشي در مورد مشاركت مردمي در انتخابات ۲۰۲۰ امريكا تهيه كرده و آورده است: بسياري به منظور جلوگيري از حاضر شدن در مراكز شلوغ اخذ راي، به صورت پستي در انتخابات شركت كردند. بر اساس اعلام پروژه انتخابات امريكا در دانشگاه فلوريدا، تا قبل از روز انتخابات (۳ نوامبر برابر با ۱۳ آبان)، ۹۹ ميليون نفر در راي‌گيري زودهنگام شركت كردند. اين رقم تقريبا سه‌چهارم مجموع آرايي است كه در سال ۲۰۱۶ داده شد و آرا حدود ۴۰ درصد از جمعيت واجد شرايط راي دادن در امريكا را نشان مي‌داد.
در حالي كه انتخابات سال جاري به پايان رسيده و آرا همچنان در حال شمارش است، شمار دقيق مشاركت مردمي مشخص نيست. تا قبل از روز انتخابات، پروژه انتخابات امريكا پيش‌بيني كرد كه بيش از ۱۵۰ ميليون نفر در انتخابات ۲۰۲۰ شركت كنند. 

جنگ اعلام پيروزي
نيمه‌هاي شب كه هنوز نتايج انتخابات رياست‌جمهوري به‌طور كامل مشخص نشده بود و رقابت نزديك در 6 ايالت رسانه‌ها را به محافظه‌كاري و پرهيز از پيش‌بيني برنده وا مي‌داشت، جوزف بايدن كانديداي دموكرات‌ها به همراه همسرش جيل در شهر ويلمينگتون به سخنراني پرداخت. او كه تا آن لحظه از رقيب خود عقب بود و نتايج منتشر شده از احتمال بالاي شكستش در انتخابات خبر مي‌داد، به روي صحنه رفت و تلاش كرد چهره‌اي مقتدر و پيروز از خود به نمايش بگذارد. 
بايدن كه مي‌كوشيد به هوادارانش براي ادامه رقابت‌ها اميد بدهد، گفت: «ببينيد ما در حال حاضر درباره جايگاه و وضعيتي كه در آن قرار داريم، حس خوبي داريم. واقعا حس خوبي داريم. من اينجا به شما مي‌گويم كه به نظر من، ما در مسير پيروزي در انتخابات قرار داريم.» بايدن ادامه داد: «ما مي‌دانستيم كه به خاطر انتخابات پيش از موعد و راي دادن پستي، (شمارش) قدري زمان مي‌برد. ما بايد صبور باشيم تا كار سخت‌افزاري شمارش آرا به پايان برسد و تك‌تك آرا شمارش شود اما ما حس خوبي داريم، ما حس خوبي درباره وضعيتي كه در آن هستيم، داريم.» نامزد دموكرات انتخابات رياست‌جمهوري امريكا همچنين از پيش‌بيني پيروزي سخن گفت و تاكيد كرد: «برخي پيش‌بيني‌ها حاكي از اين است كه ما در آريزونا پيروز شديم ما درباره آريزونا اطمينان داريم. ما مينه‌سوتا را برديم و در جورجيا هم همچنان در رقابت قرار داريم البته اين چيزي نبود كه ما انتظارش را داشتيم.» او اضافه كرد: «ما واقعا درباره ويسكانسين و ميشيگان حس خوبي داريم. راستي هر چند زمان مي‌برد، اما ما پنسيلوانيا را خواهيم برد. ما مي‌توانيم تا فردا صبح نتيجه انتخابات را بدانيم اما شايد اين موضوع كمي زمان بيشتري ببرد. من قبلا گفته‌ام كه اين من يا دونالد ترامپ در جايگاهي نيستيم كه اعلام كنيم چه كسي اين انتخابات را برنده شد، بلكه اين تصميم مردم امريكاست اما من درباره نتيجه انتخابات خوشبينم و مي‌خواهم از همه شما در دلاوِر و همه كشور كه در اين انتخابات شركت كرديد و راي داديد، تشكر كنم. دوستان ايمان‌تان را حفظ كنيد، ما اين انتخابات را برنده مي‌شويم.»

ترامپ: مي‌خواهند انتخابات را بدزدند
هر چند كه رد ترس و عدم اطمينان به پيروزي در چهره جو بايدن مشهود بود، اما دونالد ترامپ بلافاصله احساس خطر كرد و به اين سخنراني او واكنش نشان داد. رييس‌جمهور امريكا ابتدا در توييتي نوشت: «ما خيلي جلوتر هستيم، اما آنها مي‌كوشند انتخابات را به سرقت ببرند. هرگز به آنها اجازه اين كار را نخواهيم داد. بعد از بسته شدن صندوق‌ها، ديگر نمي‌توان راي داد.» او در توييت ديگري وعده داد كه يك سخنراني خواهد داشت و به زودي با هوادارانش «پيروزي بزرگ» را جشن خواهد گرفت.
طولي نكشيد كه ترامپ براي سخنراني آماده شد و با طرح صحبت‌هايي عجيب اعلام كرد آرايي كه در ادامه به صندوق انداخته مي‌شوند نبايد مورد شمارش قرار گيرد و خود را پيروز انتخابات خواند. او در ابتداي سخنان خود گفت: «مي‌خواهم از مردم امريكا تشكر كنم به خاطر اينكه ميليون‌ها نفر به ما راي دادند و متاسفانه بعضي از آدم‌ها سعي مي‌كنند حق ما را سلب كنند. ما داشتيم براي برگزاري جشن بزرگ آماده مي‌شديم، داشتيم مي‌برديم كه ناگهان شمارش آرا متوقف شد. براي برگزاري جشن آماده مي‌شويم.» ترامپ اضافه كرد: «در ايالاتي كه انتظار نداشتيم مثل فلوريدا نه تنها برديم، بلكه با اختلاف زياد برديم. در ايالت‌هاي بزرگ اوهايو و تگزاس برنده شديم. ما در تگزاس ۷۰۰ هزار راي بيشتر آورديم. ما جورجيا را هم برديم.» رييس‌جمهور امريكا تاكيد كرد: «كاروليناي شمالي را هم برديم، ۱.۴ درصد جلو بوديم با ۷۷ هزار راي، شمارش پنج درصد مانده، آنها عقب افتادن‌شان را نمي‌توانند جبران كنند. چه كسي مي‌داند ممكن است آرا در آريزونا به نفع ما تمام شود. ما اصلا به پيروزي در آريزونا نياز نداريم، مهم‌تر از آن، اين است كه در پنسيلوانيا با اختلاف زياد برنده مي‌شويم. ما در پنسيلوانيا ۶۹۰ هزار راي جلوتر هستيم.» وي در ادامه درباره ايالت پنسيلوانيا مدعي شد: «فاصله آنها با ما حتي نزديك هم نيست. شمارش در بخش‌هايي از پنسيلوانيا باقي مانده كه همگي طرفدار رييس‌جمهور شما هستند.» ترامپ در خصوص وضعيت خود در ايالت‌هاي ميشيگان و ويسكانسين گفت: «در آنجا هم داريم پيروز مي‌شويم. ما با ۱۷۰ هزار راي بيشتر در ميشيگان برنده مي‌شويم. در حال پيروزي در ويسكانسين هم هستيم. چند دقيقه پيش با فرماندار تگزاس صحبت كردم، به من براي پيروزي در تگزاس تبريك گفت. ما در ايالات بزرگي پيروز شديم. اوهايو يك ايالت بزرگ است. من عاشق اوهايو هستم با ۸.۱ درصد اختلاف يعني نيم ميليون راي اوهايو را بردم.» ترامپ سپس مدعي پيروزي زودهنگام و تقلب در انتخابات شد و گفت: «راستش را بخواهيد ما انتخابات را برديم. هدف ما هم‌اكنون تضمين خير و صلاح ملت است. تقلب بزرگي در حال انجام شدن است. ما مي‌خواهيم قانون به شكل درستي اجرا شود. به ديوان عالي خواهيم رفت. ما مي‌خواهيم اخذ آرا متوقف شود. تا جايي كه مي‌دانم ما در انتخابات پيروز شديم.»

رييس‌جمهور ضد دموكراسي
صحبت‌هاي ترامپ و طرح سخناني مبني بر تلاش دموكرات‌ها براي تقلب در انتخابات، خشم كارزار جو بايدن را برانگيخت. كارزار انتخاباتي جو بايدن ترامپ را به تلاش براي سلب حق راي آزاد امريكايي‌هاي متهم و تصريح كرد: «ترامپ سعي دارد حق مردم امريكا براي راي آزاد را سلب كند. ترامپ نتيجه انتخابات را تعيين نمي‌كند و روند دموكراتيك همچنان ادامه دارد.» مدير كارزار انتخاباتي بايدن نيز اظهارات ترامپ را «شنيع، بي‌سابقه و نادرست» خواند و گفت: «اگر ترامپ به تهديد خود براي بردن پرونده به ديوان عالي و جلوگيري از طي‌كردن روند طبيعي شمارش آرا عمل كند، تيم‌هاي حقوقي دموكرات‌ها با اين اقدام مقابله خواهند كرد.»
 ايلهان عمر، عضو دموكرات مجلس نمايندگان در توييتر نوشت: «شمارش همه آرا همانند راي دادن نيست. تو نمي‌تواني جلوي شمارش آرا را بگيري. اينجا ديكتاتوري نيست. اين مرد آدم خطرناكي است.» الكساندريا اوكازيو كورتز نيز با انتقاد از اظهارات ترامپ در خصوص لزوم توقف شمارش آرا گفت كه اين اظهارات نامشروع، خطرناك و مستبدانه بوده است. او در پيامي كه در صفحه توييتر خود منتشر كرد، تاكيد كرد: «ادعاهاي زودهنگام دونالد ترامپ در خصوص پيروزي، غيرقانوني، خطرناك و مستبدانه است. آرا را بشماريد، به نتايج احترام بگذاريد.» جان بولتون، مشاور امنيت ملي سابق ترامپ هم در گفت‌وگو با اسكاي‌نيوز سخنان ترامپ را غيرمسوولانه‌ترين سخنان يك رييس‌جمهور خواند. وي گفت: نمي‌دانيم نتيجه انتخابات چيست ممكن است ترامپ پيروز شود، اما او به خاطر منافع شخصي تماميت روند انتخابات را زير سوال برد.

آغاز نبرد بر سر انتخابات
بنجامين والاس ولز، تحليلگر ارشد نيويوركر اين وضعيت را به عنوان «آغازي براي نبرد بر سر نتايج انتخابات» توصيف كرده است. به نوشته او، در شرايطي كه پاندمي كرونا امريكا را در وضعيت خطرناكي قرار داد، كسب و كارهاي بسياري در پي شيوع بيماري كوويد 19 آسيب ديده‌اند و خشونت در جامعه افزايش يافته، دعوايي بر سر انتخابات مي‌تواند امريكا را با يك بحران روبه‌رو كند. نيويوركر همچنين در مقاله‌اي ديگر ترامپ را رييس‌جمهوري توصيف كرده كه از احتمال شكست مي‌هراسد و از همين‌رو از كاركنانش خواسته تا همه گزينه‌هاي ممكن براي جلوگيري از شكست را بررسي كنند. رييس‌جمهوري امريكا همچنين با ريچارد نيكسون در دور دوم رياست‌جمهوري مقايسه شده كه تمام توان خود را به كار مي‌بندد تا در كاخ سفيد بماند اما سرانجام با پافشاري سياسي رقيب مجبور مي‌شود قدرت را واگذار كند.
در اين ميان پيش‌بيني‌هايي هم درباره احتمال به آشوب كشيده شدن شرايط در امريكا منتشر شد به‌طوري كه «كريس والاس» خبرنگار امريكايي و مجري شبكه «فاكس‌نيوز» بعد از صحبت‌هاي ترامپ درباره پيروزي در انتخابات و مطرح كردن بحث تقلب گفت: او روي وضعيت قابل اشتعال كشور كبريت كشيد. والاس گفت: وضعيتي فوق‌العاده قابل اشتعال است و رييس‌جمهور روي آن كبريت انداخت. او ايالت‌ها را نبرده، هيچ كسي نمي‌گويد كه او ايالت‌ها را برده است. ايالت‌ها هم نگفته‌اند كه او برده است. وي افزود: نمي‌دانم ترامپ دقيقا منظورش چي هست. او گفت ما به ديوان عالي خواهيم رفت براي اينكه مي‌خواهيم همه راي‌گيري متوقف شود. بعد از اتمام ساعت راي‌گيري بله، اما شمارش آرا را كه نمي‌توان متوقف كرد. والاس كه در مناظره اول ترامپ و بايدن مجري بود، در ادامه گفت: مي‌دانيد ايالت‌ها طبق قوانين خود اين فرصت (شمارش آرا) را دارند و به‌طور معمول مي‌توانند تا شب انتخابات و تا فرداي روز بعد از انتخابات آراي‌شان را بشمارند و اين ممكن است چند روز طول بكشد. او در ادامه توضيح داد: شايد اين سوال مطرح باشد كه چه مدت مي‌توانند آرا را قبول كنند اما در اين خصوص سوالي وجود ندارد كه همه ايالت‌ها به شمارش آرا تا چند روز ادامه مي‌دهند. آنها مي‌توانند تا هفته‌ها برنده را تاييد نكنند. اين همان چيزي است كه در فلوريدا در سال ۲۰۰۰ اتفاق افتاد. نمي‌دانم كه آيا منظور او (ترامپ) اين بود كه مي‌خواهد شمارش را متوقف كند يا اقدام ديگري صورت دهد، فكر مي‌كنم اين مي‌تواند خيلي زياد تحريك‌آميز باشد و صادقانه فكر نمي‌كنم چيزي باشد كه دادگاه بپذيرد.
نشريه امريكايي پوليتيكو با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا درباره احتمال ارجاع پرونده انتخابات رياست‌جمهوري امريكا به ديوان عالي در مطلبي نوشت: با توجه به تلاش‌هاي چند ماهه ترامپ براي زير سوال بردن انتخابات پستي، انتظار مي‌رفت كه او به دنبال به چالش كشيدن نتيجه نزديك بعد از روز انتخابات باشد.
فرماندار سابق ايالت نيوجرسي در نطقي تلويزيوني در شبكه «اي‌بي‌سي نيوز» از اقدام دونالد ترامپ، رييس‌جمهور در اعلام پيروزي زود‌هنگام در انتخابات رياست‌جمهوري انتقاد كرد. به نوشته وبگاه شبكه‌ خبري سي‌ان‌ان، كريستي كه يكي از حاميان پر و پا قرص ترامپ است در اين خصوص گفت: «هيچ مبنايي براي گفتن چنين استدلالي نيست. تمام اين آرا بايد شمارش شوند.» وي كه دقايقي بعد از اظهارات ترامپ صحبت مي‌كرد، گفت: «من با آنچه او (ترامپ) امشب انجام داد، مخالفم.» وي افزود: «به نظرم با انجام زود‌هنگام اين كار، اگر در اين [گفته‌ها] نقصي وجود داشته باشد، ترامپ اعتبار خود را پايين آورده است.» كريستي كه در گذشته دادستان نيز بوده اين اقدام ترامپ را يك تصميم راهبردي بد و يك تصميم سياسي بد توصيف كرد. اين مقام سابق امريكايي در پايان صحبت‌هاي خود همچنين گفت: «اين نوع تصميمي نيست كه انتظار برود شخصي در جايگاه او امشب آن را اتخاذ كند.»
در آخرين ساعات روز چهارشنبه نيز دونالد ترامپ در توئيتي نوشت: «تا ديشب پيش افتاده بودم در خيلي موارد و ايالت‌هاي حساس از رقيب فاصله داشتم. در تمام اين ايالت‌ها كه تحت كنترل دموكرات‌هاست، يكي پس از ديگري برتري من از بين رفت؛ با شمارش آراي سوپرايزي بسيار عجيب است و مشخص شد همه پيش‌بيني‌هاي نظرسنجي‌ها غلط بوده.»

اعتراضات مقابل كاخ سفيد
پايگاه ديلي‌ميل، پليس واشنگتن‌دي‌‌سي شامگاه سه‌شنبه مقابل كاخ سفيد به صف شد تا براي سركوب اعتراضات احتمالي با انتشار نتايج اوليه انتخابات رياست‌جمهوري آماده باشد. از چند ساعت مانده به بسته شدن شعب اخذ راي در ايالات متحده، هزاران معترض از «جان سياهپوستان مهم است» مقابل كاخ سفيد تجمع كردند. ده‌ها معترض بازداشت شده‌اند. معترضان ضد ترامپ و حاميان او هم مقابل كاخ سفيد درگير شدند. زد و خورد ميان نيروهاي امنيتي و معترضان فعلا به بازداشت يك تن منجر شده است. جنبش «تعطيلي دي‌سي» و «جان سياه‌پوستان مهم است» در نظر داشتند تا تجمع هشت ساعتي برگزار كنند، اما تازه‌ترين گزارش‌ها حاكي از آن است كه آنها ماه‌ها برنامه‌ريزي كرده‌اند تا موج جديدي از اعتراضات را از روز انتخابات به راه بيندازند. بر اساس اين گزارش‌ها، معترضان تهديد كرده‌اند كه چنانچه دونالد ترامپ دوباره در انتخابات رياست‌جمهوري پيروز شود، به اعتراضات خودشان ادامه خواهند داد. نيروهاي گارد ملي امريكا در ۱۶ ايالت مستقر شده‌اند و پليس نيويورك و لس‌آنجلس براي برخورد با ناآرامي احتمالي به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

شانس هر دو كانديدا براي پيروزي
هرچند نتايج به‌طور كامل و دقيق منتشر نشده اما آخرين برآوردها نشان مي‌دهد كه بايدن در مقايسه با هيلاري كلينتون عملكرد بهتري داشته و اين شانس را همچنان دارد كه بتواند به عنوان رييس‌جمهور بعدي امريكا معرفي شود. در سال 2016 دموكرات‌ها ديوار آبي ميدان نبرد (ويسكانسين، پنسيلوانيا و ميشيگان) را از دست دادند، در آريزونا شكست خوردند و با نهايي شدن شكست در اوهايو و فلوريدا رياست‌جمهوري را به ترامپ واگذار كردند. اين‌بار اما بايدن توانسته در آريزونا بر رقيب خود غلبه كند، در ويسكانسين پيشتاز است و ممكن است در نهايت بتواند در ميشيگان نيز نتايجي بهتر از ترامپ را به ثبت برساند.
وضعيت در نوادا هنوز نامشخص است و بايدن براي پيروزي در انتخابات به اين ايالت نياز دارد. او در حال حاضر با اختلاف 8 هزار راي پيشتاز است، اما مشخص نيست كه بتواند اين برتري را حفظ كند. 
هنوز شمارش آراي انتخاباتي در ايالت‌هاي ويسكانسين، ميشيگان، پنسيلوانيا، كاروليناي شمالي، جورجيا و آلاسكا به اتمام نرسيده است. در تمامي اين ايالت‌ها جز ويسكانسين، ترامپ پيشتاز است. بايدن هم با اندكي اختلاف در ويسكانسين پيشتازي مي‌كند. او در ايالت نوادا هم پيشتاز است. بدين‌ترتيب بايدن براي پيروزي در اين رقابت، به ۳۲ راي ديگر و ترامپ به ۵۷ راي الكترال ديگر نياز دارد.
نتايج در نوادا؛ بخش انتخاباتي اين ايالت روز چهارشنبه اعلام كرد: نتايج تا ساعت ۱۱ صبح روز پنجشنبه به وقت شرق امريكا( 19:30 پنجشنبه به وقت تهران) ديگر به‌روزرساني نخواهند شد. مابقي آرا شامل آراي پستي مي‌شوند كه در روز انتخابات رسيده‌اند، آرايي كه طي روزهاي آتي مي‌رسند و آراي بلاتكليف. تاكنون ۶۷ درصد از آراي ايالت نوادا شمارش شده و جو بايدن با ۴۹.۲ درصد از دونالد ترامپ با ۴۸.۶ درصد جلوتر است. از سوي ديگر تام وولف فرماندار پنسيلوانيا با اعلام اينكه بيش از يك ميليون راي هنوز شمارش نشده است، گفت: نتايج احتمالا امروز مشخص نمي‌شود و ممكن است تا روز جمعه زمان ببرد. بيش از پنج ميليون راي معادل ۷۵ درصد شمارش شده است. ترامپ ۵۵.۱ درصد و بايدن ۴۳.۶ درصد راي گرفته است. ترامپ حدود ۱۲ درصد جلوتر است.
از آنجا كه گفته‌ مي‌شود شانس ترامپ براي پيروزي در جورجيا و كاروليناي شمالي بيشتر است و اگر ترامپ در اين دو ايالت برنده فرض شود، بايدن براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۰ بايد به يكي از اين سه مورد دست يابد: پنسيلوانيا و ميشيگان را ببرد. پنسيلوانيا، نوادا و ويسكانسين را ببرد. نوادا، ويسكانسين و ميشيگان را ببرد. بر اساس موارد فوق، اگر ترامپ هر دو ايالت پنسيلوانيا و ميشيگان را ببرد، بايدن راهي براي پيروزي نخواهد داشت و پيروزي در ويسكانسين و نوادا هم كمكي به او نخواهد كرد. بر اساس آنچه در خبرها آمده، احتمالا اعلام نتيجه نهايي تا روز جمعه زمان خواهد برد. هر كدام از نامزدهاي فوق كه در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا برنده اعلام شوند، احتمال بروز چالش‌هاي قابل توجه سياسي و حقوقي در هفته‌هاي آتي در امريكا وجود دارد، چالش‌هايي كه ممكن است به خيابان‌ها هم كشيده شوند، چنانكه از اخبار امروز نيز برمي‌آيد، اعتراضاتي در امريكا شروع شده است و امكان گسترش آنها دور از ذهن نيست.
ترامپ: كنتاكي (راي الكترال ۸)، اوكلاهاما (۷)، تنسي (۱۱)، وست ويرجينيا (۵)، آركانزاس (۶)، مي‌سي‌سي‌پي (۶)، آلاباما (۹)، كاروليناي جنوبي (۹)، اينديانا (۱۱)، وايومينگ (۳)، داكوتاي جنوبي (۳)، داكوتاي شمالي (۳)، لوئيزيانا (۸)، نبراسكا (۴)، كانزاس (۶)، ميسوري (۱۰)، آيداهو (۴)، يوتا (۶)، اوهايو (۱۸)، مونتانا (۳)، آيووا (۶)، فلوريدا (۲۹)، تگزاس (۳۸) .
بايدن: ورمونت (۳)، مريلند (۱۰)، نيوجرسي (۱۴)، ماساچوست (۱۱)، واشنگتن دي‌سي (۳)، دلاور (۳)، ويرجينيا (۱۳)، ايلينوي (۲۰)، كنتيكت (۷)، رودآيلند (۴)، نيويورك (۲۹)، نيومكزيكو (۵)، كلورادو (۹) نيوهمپشاير (۴) ايالت واشنگتن (۱۲)، اورگان (۷)، كاليفرنيا (۵۵)، هاوايي (۴)، مينه‌سوتا (۱۰)، نبراسكا (۱)، مين (۳)، آريزونا (۱۱). 
   از پنج راي الكترال ايالت نبراسكا، ۴ راي به ترامپ و يك راي به بايدن رسيد
   ايالت آريزونا كه در انتخابات ۲۰۱۶ به ترامپ رسيده بود، اين‌بار به دست بايدن افتاد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون