• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4782 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۵ آبان

چرا از پرونده مرگ دانش‌آموز بوشهري خبري نيست؟

آموزش و پرورش: از دادستاني مطالبه كنيد

گروه   اجتماعي

 كمي كمتر از يك ماه پيش بود كه ناگهان چهره كودكانه يك پسربچه بوشهري شبكه‌هاي اجتماعي را پر كرد. هنوز دو، سه روز از رسيدن خبر جان دادن محمد 11 ساله نگذشته بود كه اين عكس داشت دست به دست در تمام كشور مي‌چرخيد. آن خبري كه همراه با عكس محمد دست به دست مي‌شد اين بود كه او به دليل نداشتن گوشي هوشمند و محروميت از شركت در كلاس‌هاي درس مجازي دست به خودكشي زده است و همين بود كه ناگهان احساسات دريافت‌كنندگان اين خبر كه هنوز منبع مشخصي نداشت را جريحه‌دار كرد. در روزهاي پس از اين ماجرا تمام نبرد بر سر ثابت كردن اين بود كه محمد گوشي داشته است يا نه. آموزش و پرورش تمام تلاشش را به كار بست و بعد به نقل از مصاحبه با مادر و مدير مدرسه محمد گفتند كه او در همان روز حادثه در كلاس حضور داشته است. با اين حال هر چه از اصل خبر دور شديم انگار آن شوري كه استانداري و دادستاني استان را گرفته بود كه پرونده را دنبال مي‌كنند و به نتيجه مي‌رسانند هم خوابيد. نزديك به يك ماه گذشته و هنوز هيچ مقام قضايي در مورد سرنوشت پرونده مرگ محمد اظهارنظر نكرده است. مجيد اجرايي، مدير روابط عمومي آموزش و پرورش استان بوشهر به «اعتماد» مي‌گويد، مطالبه خود آموزش و پرورش هم اين است كه دادستاني حرفي بزند چون آنها هم از سرنوشت پرونده بي‌اطلاع  مانده‌اند.

نزديك به يك ماه گذشته، آن هياهوي اول جاي خودش را به سكوت و بي‌خبري داده است. آيا آموزش و پرورش بوشهر در جريان پرونده مرگ يكي از دانش‌آموزانش قرار دارد يا نه؟ چرا ديگر خبري از پرونده محمد نمي‌رسد؟ اجرايي در پاسخ به اين سوال مي‌گويد:«ببينيد در مورد اين پرونده به نظرم ما بايد اين سوال را بپرسيم به‌خصوص از دوستان رسانه. اينكه انتظار هست كه دوستان رسانه به عنوان يك سوژه خبري توجه كنند كه فقط آموزش و پرورش جزو طرف‌هاي درگير در ماجرا نيست. جنس كار و حادثه به‌ گونه‌اي است كه بايد از طرف‌هاي ديگر پيگيري صورت بگيرد. به عنوان مثال دادستان و مقام قضايي بايد در اين مورد ورود كند. ما آنجا كه بخش آموزشي ماجرا بود، ورود كرديم. در آن بخش ما توضيح داديم كه اين دانش‌‌آموز به صورت مجازي درس مي‌خوانده و تا قبل از حادثه هم در آن فضا حضور داشته است. اما باقي ماجرا به ما مرتبط نمي‌شود و آقاي دادستان بايد ورود كند همان طور كه معاون استاندار هم قبلا به صراحت گفته بودند چون بخش‌هايي از اين ماجرا هنوز براي ما هم روشن نيست.» او توضيح مي‌دهد تا جايي كه توانسته‌اند و حوزه مسووليت‌شان بوده، وارد ماجرا شده‌اند اما حالا ديگر بايد منتظر تصميمات نهادهاي ديگر ماند:«قرار بود پزشكي قانوني نتيجه را به مقام قضايي ارايه دهد و مقام قضايي اعلام كند كه جريان از چه قرار است. چون دو سناريو بود؛ سناريوي خودكشي و اينكه ممكن است قتل در ميان باشد، قرار بود براي روشن شدن اين موضوع در حوزه قضايي ورود پيدا كنند. پس ديگر پرونده‌اي در دست آموزش و پرورش نيست، پرونده‌اي مستقل است كه دادستان دير مي‌تواند بگويد به چه نتيجه‌اي رسيده و اتفاقا مطالبه‌گري شما مي‌تواند بيشتر تاثير بگذارد تا ما. ما هم پيگير هستيم اما تا اين لحظه چيزي به صورت علني اعلام نشده كه جريان از چه قرار بوده. متاسفانه ما هم به شكل شفاف اطلاعاتي در اختيار نداريم.»
بعد از اين حادثه و پس از موجي از نگراني‌هايي كه در مورد احتمال ارتباط حادثه مرگ دانش‌آموز 11 ساله با كمبود امكانات براي تحصيل مجازي پيش آمد آيا خانواده‌ها در استان يا شهرستان آنقدر نگران شده بودند كه بازخوردي به آموزش و پرورش نشان بدهند؟ اجرايي مي‌گويد:«شما بهتر از من مي‌دانيد كه در سراسر كشور، دانش‌آموزان زيادي هستند كه دسترسي ندارند، گوشي ندارند، اينترنت ندارند و خب در استان بوشهر هم هستند كساني كه اين دسترسي‌ها برايشان فراهم نيست اما در پاسخ به پرسش شما بايد بگويم اينكه اين حادثه سبب شده باشد، هول و هراسي در خانواده‌ها بيفتد چنين موردي نداشتيم.» اما فارغ از اين اتفاق به صورت خاص آنچه بيش از همه ‌چيز به آموزش و پرورش مرتبط مي‌شود، اين است كه حفظ سلامت روان دانش‌آموزان در اين شرايط دشوار نبايد مغفول بماند. هر چه احتمال در دسترس نبودن امكانات لازم و با كيفيت براي تحصيل از راه دور كمتر باشد، نياز به نظارت و مشاوره هم بيشتر مي‌شود. استان بوشهر چقدر در اين حوزه فعال است؟ «ما در كل كشور و استان، مراكز و هسته‌هاي مشاوره داريم. از طريق خود اداره‌هاي آموزش و پرورش رابط‌ها و مشاورهايي معرفي شده‌اند و اداره پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي و اداره مشاوره مشغول به كار هستند. همز‌مان با همين قضيه دوره‌هاي ضمن خدمت و كارگاه‌هايي براي تمام مشاورين و مراقبين مدارس گذاشته شد. اين دوره‌ها وجود داشتند و پس از اين قضيه هم حساسيت بيشتر شده و حوزه پيشگيري از آسيب‌هاي ما ورود جدي‌تري به قضيه كرده است. با مشاوران صحبت كرده‌اند و دوره‌هاي توجيهي گذاشتند.»
مدير روابط عمومي بوشهر مي‌گويد كه نمي‌خواهد از خودشان سلب مسووليت كند اما تا آخر گفت‌وگوي كوتاه‌مان چند بار تكرار مي‌كند كه حواس رسانه‌ها بايد به ساير نهادها و بخش‌ها هم باشد. يكي از حرف‌هايش اين است كه براي تامين گوشي و تبلت كلي با شركت‌هاي نفت و گاز مكاتبه كرده بودند: «همين دستمايه يك گزارش خوب مي‌تواند باشد، منطقه‌اي كه قطب اقتصاد و نفت و گاز اين مملكت است هنوز دانش‌آموزانش ساده‌ترين وسايل دسترسي به آموزش را ندارند. اين مطالبه‌گري از سوي شما هم بايد صورت بگيرد، ما كار خودمان را كرده‌ايم، مكاتبه داشته‌ايم چون اينها تامين اعتبار مي‌خواهد. قول داده‌اند 2 هزار گوشي به ما بدهند اما مي‌دانيد كه اعتبارات آموزش و پرورش حتي كفاف سرانه مدارس را هم نمي‌دهد بنابراين نهادهاي ديگر به خصوص حوزه اقتصاد و نفت و گاز بايد ورود كنند. كل استان را هم كه بخواهند از اين نظر تامين كنند برايشان چيزي نمي‌شود.» مي‌گويد كه اخيرا شوراي هماهنگي پتروشيمي‌ها قول تامين 2 هزار تبلت دانش‌آموزي را براي دانش‌آموزان نيازمند استان داده اما نمي‌داند اين وعده كي عملي مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون