• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4784 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۸ آبان

در مراسم امضاي توافقنامه سرمايه‌گذاري هلدينگ نسيم سلامت پاسارگاد و شركت پرديس ژن عنوان شد

حذف واردات سلول‌هاي بنيادي

مراسم انعقاد توافقنامه سرمايه‌گذاري هلدينگ نسيم سلامت پاسارگاد و شركت پرديس ژن، تفاهمنامه دانشگاه خاتم و پارك فناوري پرديس و رونمايي از بهره‌برداري 1000 نتيجه تست HLA)  HR) بعدازظهر روز چهارشنبه 14 آبان ماه 1399 برگزار شد. 
 به گزارش خبرنگار اقتصادي اعتماد، اين مراسم با حضور سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور، مهدي شادنوش رييس اداره پيوند و بيماري‌هاي خاص وزارت بهداشت، مجيد قاسمي مديرعامل بانك‌پاسارگاد، اميرحسين ابنا مديرعامل شركت پرديس ژن، سجاد مخبر مديرعامل هلدينگ نسيم سلامت پاسارگاد، علي شريفي زارچي مدير ارشد فناوري شركت پرديس‌ ژن و جمعي از مديران و فعالان حوزه سلامت كشور برگزار شد. 
طي توافقنامه منعقدشده، هلدينگ نسيم سلامت پاسارگاد به نمايندگي از بانك‌پاسارگاد با سرمايه‌گذاري در جهت توسعه زيرساخت‌هاي لازم، امكان گسترش فناوري پيشرفته HLA Typing به صورت فرادقيق - فراسريع را در كشور فراهم خواهد كرد. با اين فناوري، علاوه بر صرفه‌جويي قابل توجه در هزينه بيماران، از خروج ميليون‌ها دلار ارز از كشور نيز جلوگيري شده و با حذف واردات سلول‌هاي بنيادي، از تاخير در فرآيند درمان بيماران جلوگيري خواهد شد.
همچنين طي تفاهمنامه‌اي مجموعه آموزشي، تحقيقاتي، پژوهشي و فناوري دانشگاه خاتم، تحت عنوان پرديس كارآفريني رقابت‌پذير، با سرمايه‌گذاري بانك پاسارگاد، در فاز 4 پارك علم و فناوري پرديس احداث خواهد شد. اين مجموعه با 10 دانشكده، هريك در 5 گروه آموزشي، پذيراي 10 هزار دانشجو در مقاطع مختلف كارشناسي و تحصيلات تكميلي خواهد بود.
دانشگاه خاتم، مدلي تازه در آموزش و توسعه مرزهاي علم و فناوري
 سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رييس‌جمهوري، در اين مراسم با بيان اينكه نسل جديد دانشگاه‌ها خصوصي هستند و تحول در حوزه مرزهاي دانش و فناوري را رقم مي‌زنند، گفت: در دانشگاه‌هاي نسل جديد، توجه و تمركز بر خلاقيت‌هاي نيروي انساني دانش‌آموخته و خلق ارزش افزوده از محل قراردادهاي ارتباط با صنعت، توسعه فناوري و شركت‌هاي دانش‌بنيان و صنايع نرم و خلاق است. ستاري با بيان اينكه دانشگاه خاتم مي‌تواند به عنوان الگويي موفق در نسل دانشگاه‌هاي خصوصي مطرح شود، ادامه داد: اين دانشگاه توانسته است مدلي تازه در آموزش و توسعه مرزهاي علم و فناوري را پياده‌سازي كند و با ورود به ناحيه نوآوري پرديس به خوبي در اين مسير گام گذاشته است.وي با اشاره به اهميت موضوع بيوتكنولوژي در كشور اظهار داشت: با وجود نيروي انساني و دانشگاه‌هاي خوب در كشور متاسفانه شاهد آن هستيم كه در بخش بيوتكنولوژي فعاليت مناسبي صورت نگرفته است؛ اين در حالي است كه بيوتكنولوژي در خون ايراني‌هاست و امروز شاهد هستيم كه در شركت‌هاي بين‌المللي تعداد بسياري ايراني مشغول كار هستند.
او با بيان اينكه بزرگ‌ترين شركت‌هاي بيوتك منطقه در ايران فعاليت مي‌كنند، گفت: كشور تركيه در همسايگي ما حتي يك شركت در اين حوزه ندارد ضمن آنكه در بخش بيماري كرونا هم موفقيت‌هاي خوبي كسب كرده‌ايم. در حال حاضر كيت‌هاي كرونا در داخل ساخته مي‌شوند و واكسن‌هاي انساني و دام و طيور نيز در داخل توليد مي‌شوند، البته اخيرا با كمبود انسولين در كشور مواجه شديم، اين در حالي است كه مصرف كل كشور 150 كيلوگرم انسولين است.
ستاري با انتقاد از روش تدريس در كشور تصريح كرد: متاسفانه ما هنوز در علوم قديم درجا مي‌زنيم و هيات علمي مراكز آموزشي نيز براي همين امور قديمي تربيت شده‌اند، اين در حالي است كه كشورهاي ديگر در اين زمينه پيشرفت‌هاي قابل توجهي داشته‌اند.
پاسارگاد پيشرو در راه‌اندازي استارت‌آپ‌ها
 مجيد قاسمي، مديرعامل بانك‌پاسارگاد، در اين مراسم با اشاره به فعاليت استارت‌آپ‌ها در كشور اظهار داشت: با حمايت‌‌هاي معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري شاهد رشد فزاينده شركت‌هاي دانش‌بنيان در كشور هستيم. بانك پاسارگاد نيز از سال 1384 به سمت راه‌اندازي شركت‌هاي دانش‌بنيان حركت كرد و مي‌توان گفت شركت فناپ از شركت‌هاي گروه مالي پاسارگاد، جزو اولين استارت‌آپ‌هايي است كه در كشور به بهره‌برداري رسيده است.مديرعامل بانك‌پاسارگاد با اشاره به فعاليت شركت فناپ ادامه داد: امروز شاهد آن هستيم كه شركت فناپ به 6 بانك بزرگ كشور خدمات ارايه مي‌كند و اخيرا نيز اين شركت، پروژه اجراي راهكار جامع بانكي را براي 5 بانك ادغامي در بانك سپه انجام داده است. ضمن آنكه شركت شناسا نيز از ديگر استارت‌آپ‌هاي بانك پاسارگاد است كه در اين عرصه موفق عمل كرده است.وي با اشاره به فعاليت شركت ميدكو از ديگر شركت‌هاي گروه مالي پاسارگاد در خصوص توليد كاتد مس افزود: شركت ميدكو براي اولين‌بار در كشور توانست مس كاتد را با روش «تانك بايوليچينگ» (كشت باكتري) توليد كند. اين امر باعث حذف دو كارخانه بزرگ از فرآيند توليد مس كاتد و كاهش 35 الي 40 درصدي قيمت تمام شده اين محصول شده است. ما به لحاظ بهره‌برداري از اين تكنولوژي در كشور نمره قبولي گرفته‌ايم؛ به گونه‌اي كه در ادامه، مهندسان جوان در شركت ميدكو، يك باكتري تركيبي جديد با بهره‌وري بيشتر نسبت به باكتري پيشين ابداع كرده‌اند كه حق امتياز آن متعلق به خود شركت ميدكو است.وي در ادامه به فعاليت شركت ابرآروان اشاره كرد و افزود: توليد CDN براي اولين‌بار در كشور در اين شركت انجام شد و حدود 3 سال پيش كه كليه بانك‌ها از مركزيت سه كشور امريكا، هند، چين به‌طور گسترده مورد تهاجم باج‌گيرانه قرار گرفتند، بانك پاسارگاد تنها بانكي بود كه با تكيه بر محصولات توليدشده در شركت ابرآروان، و پشتيباني شركت‌هاي شناسا، فناپ، داتين و بخش فناوري بانك در مقابل اين حمله تقابل كرد و اين تقابل منجر به عقب‌نشيني حمله‌كنندگان به بانك پاسارگاد شد. وي در ادامه افزود: در حوزه‌هاي ديگر نيز فعاليت‌هاي بانك، بسيار جدي بوده به عنوان مثال مي‌توان به اخذ مجوز اپراتور 5G از وزارت ارتباطات توسط شركت فناپ تلكام اشاره كرد.قاسمي در ادامه در خصوص دانشگاه خاتم افزود: دانشگاه خاتم به عنوان دانشگاه نسل چهارمي از فناوري عبور كرده و به بحث كارآفريني رسيده است و توانسته كارآفريني رقابت‌پذير را تامين كند. نقطه‌عطف فعاليت دانشگاه خاتم، در سال 1394 رخ داد. در اين سال 27 نفر از نخبگان كه از كشور خارج شده بودند شناسايي و دعوت شدند. 6 پروژه با 6 كارگروه براي اين عزيزان تعريف و اولين مدرسه تابستاني با حضور اساتيد اين نخبگان نيز برگزار شد. اين امر منجر به ايجاد تحول در سطح علمي دانشگاه خاتم شد تا جايي كه امروز شاهد حضور رتبه‌هاي برتر زير 30، در مقطع كارشناسي ارشد رشته اقتصاد در اين دانشگاه هستيم. اخذ مجوز برگزاري رشته مهندسي داده از وزارت علوم نيز از ديگر توفيقات بزرگ دانشگاه خاتم است. در بحث فناوري‌هاي همگرا نيز موفق شديم با دعوت از فارغ‌التحصيلان ايراني دانشگاه سوربن و دانشگاه‌هاي استراليا و اروپا و بازگرداندن آنها به كشور اين رشته را در ايران ارايه دهيم.
قاسمي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به فعاليت‌هاي هلدينگ نسيم سلامت پاسارگاد خاطرنشان كرد: يكي از ماموريت‌هاي هلدينگ نسيم سلامت پاسارگاد ساخت 7 هزار تخت بيمارستاني در 7 نقطه كشور است، از اين تعداد 650 تخت در اواسط سال آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد. 
مديرعامل بانك پاسارگاد به انعقاد قرارداد دانشگاه خاتم و پارك فناوري پرديس اشاره كرد و افزود: حضور دانشگاه خاتم در پارك فناوري پرديس در مجموعه‌اي 17 هكتاري آغاز خواهد شد كه در آينده توسعه مي‌يابد. در اين مجموعه ميزبان 10 هزار دانشجو در10 دانشكده خواهيم بود كه هر دانشكده نيز از 5 گروه آموزشي تشكيل مي‌شود. در اين مجموعه حداقل براي 1000 پژوهشگر استارت‌آپي كه توانايي تبديل فكر خود به ايده و سپس تكنولوژي و محصول را دارند امكانات لازم پيش‌بيني شده است. همچنين بخش‌هاي مختلف تحقيقاتي، بهداشتي و درماني و خوابگاه دانشجويي نيز در اين مجموعه در نظر گرفته شده است. حدود 20 هزارمتر مربع از اين فضا براي آزمايشگاه فناوري همگرا در نظر گرفته شده است. اين حوزه در واقع مرز دانش دنياست كه در دانشگاه خاتم طراحي شده است.
انجام فرآيند HLA Typing در كشور، اقدامي ارزشمند و اساسي
 در ادامه مهدي شادنوش رييس اداره پيوند و بيماري‌هاي خاص وزارت بهداشت به يكي از افتخارات كشور اشاره كرد و گفت: يكي از نيازهاي مهم كشور، تهيه سلول‌هاي بنيادي است كه اين مهم در حال حاضر در حال تقويت است. اين در حالي است كه در گذشته اين سلول‌هاي بنيادي براي هر فرد تا 30 هزار يورو هزينه داشت تا اين نمونه‌ها به يكي از كشورهاي اروپايي ارسال شود. ضمن آنكه ممكن بود اطلاعات ژنتيك هم از كشور خارج شود.شادنوش گفت: از سال گذشته با حمايت‌هاي معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري اولين شبكه اهداي سلول‌هاي بنيادي ايجاد شد كه در اين مدت 80 هزار سلول بنيادي جمع‌آوري شده است. همچنين در ماه گذشته 15 مورد سلول بنيادي داخلي از خارج از كشور پيدا شده و ما در حال تبادل سلول‌هاي بنيادي با اين كشورها بر اساس اعتماد متقابل هستيم. وي افزود: در كشور با وجود مشكلات فراوان اقدامات ارزشمند، بنيادي و اساسي از جمله HLA Typing در حال انجام است كه تنها مختص به سلول‌هاي بنيادي نيست بلكه در پيوند اعضا از جمله پيوند كليه نيز برنامه‌هايي در دست انجام است و از سال گذشته به اين مرحله رسيده‌ايم كه پيوند كليه از طريق HLA Typing انجام شود كه اين امر منجر به افزايش دقت و دوام پيوند شده است.شادنوش در ادامه ضمن اشاره به بلندانديشي دكتر قاسمي مديرعامل بانك پاسارگاد، در بحث مسووليت اجتماعي، از ايشان و بانك پاسارگاد و همچنين تلاش جوانان كوشاي وطن تقدير كرد كه منجر به نهادينه شدن HLA Typing در كشور شده‌اند.وي تصريح كرد: خيلي خوشحال خواهيم بود كه در حوزه وزارت بهداشت از اين نوع حركت‌ها استقبال و تلاش كنيم نيازهاي كشور را از دستان پرتوان جوانان اين مرز وبوم تامين كنيم و وابستگي خود را به ظالمان اجنبي كه از انجام هيچ ظلمي نسبت به ما پرهيز نمي‌كنند از بين ببريم و آينده بسيار بهتري براي كشور عزيزمان رقم بزنيم.
حذف واردات سلول‌هاي بنيادي 
به گزارش «اعتماد»؛ در ايران سالانه نزديك به ۸۰۰۰ نفر به سرطان خون مبتلا مي‌شوند. اين بيماري، شايع‌ترين نوع سرطان بين كودكان است. همچنين بيش از ۳۰ هزار ايراني مبتلا به تالاسمي هستند. درمان بيماران سرطان خون و تالاسمي در كشور از طريق پيوند سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز انجام مي‌شود.پيوند سلول‌هاي بنيادي تنها در شرايطي موفق است كه شناسه ژنتيكي (HLA) بين بيمار و اهداكننده منطبق باشد. بدين منظور لازم است شناسه ژنتيكي تعداد زيادي داوطلب اهداي سلول‌هاي بنيادي طي فرآيندي به نام HLA Typingشناسايي و در يك بانك اطلاعاتي ذخيره شود تا هنگامي كه يك بيمار نياز به پيوند سلول‌هاي بنيادي دارد، اهداكننده منطبق با وي پيدا شود.فناوري HLA Typingبه روش فرادقيق و فراسريع (كه امكان تعيين شناسه ژنتيكي افراد زيادي را با دقت بالا و در زمان كم ميسر مي‌كند) تنها در اختيار كشورهاي معدودي در جهان است.فقدان اين فناوري در كشور باعث شده در سال‌هاي گذشته، درمان بسياري از بيماران مستلزم يافتن اهداكنندگان با شناسه ژنتيكي منطبق از خارج از كشور باشد. واردات سلول‌هاي بنيادي براي هر هزار بيمار باعث خروج ۳۰ ميليون دلار ارز از كشور مي‌شود؛ ضمن آنكه اين موضوع، درمان بيماران را با تاخير چندماهه مواجه مي‌كند كه در موارد متعددي به مرگ بيمار مي‌انجامد.طبق برآورد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي آنكه عمده نياز كشور به واردات سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز مرتفع شود، لازم است شناسه ژنتيكي يك ميليون اهداكننده داخل كشور تعيين شود.
طي ماموريتي كه از سوي معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري به شركت پرديس‌ژن فناوري (دانش‌بنيان) محول شد، اين شركت موفق شد در مدت كوتاهي به فناوري HLA Typingفرادقيق و فراسريع دست‌يابد. اين فناوري مورد تاييد معتبرترين مركز جهان در آلمان قرار گرفته است.با فناوري پرديس‌ژن، زنجيره كل فرآيند در داخل كشور انجام مي‌شود و ارسال نمونه‌ها يا اطلاعات ژنتيكي از كشور بدين منظور به‌طور كامل قطع خواهد شد.اين فناوري از خروج ميليون‌ها دلار ارز از كشور (به منظور واردات سلول‌هاي بنيادي از خارج كشور و همچنين به منظور انجام HLA Typingدر خارج كشور) جلوگيري مي‌كند. همچنين با حذف واردات سلول‌هاي بنيادي از خارج كشور، جلوي بروز تاخير چندماهه در فرآيند درمان بيمار گرفته مي‌شود.با انعقاد قرارداد سرمايه‌گذاري بين شركت پرديس‌ژن و هلدينگ نسيم سلامت پاسارگاد (به نمايندگي از مجموعه بانك پاسارگاد) امكان توسعه سريع زيرساخت‌هاي لازم به منظور توسعه فناوري‌هاي پيشرفته در اين حوزه فراهم مي‌شود.
 موفقيت تيم پرديس‌ژن
معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري ماموريت توسعه فناوري HLA Typingبه صورت فراسريع و فرادقيق را به پرديس‌ژن محول كرد. اين شركت با بهره‌گيري از بهترين متخصصان كشور در رشته‌هاي پزشكي، ژنتيك، بيوانفورماتيك و هوش مصنوعي و با تعامل علمي و فناوري با معتبرترين مراكز جهان توانستند اين فناوري را در كشور توسعه دهند به صورتي كه در آينده نيازي به ارسال نمونه‌هاي ژنتيك به خارج از كشور نباشد. كيفيت فرآيند HLA Typingشركت پرديس‌ژن مورد بررسي معتبرترين مراكز بين‌المللي قرار گرفته است.همچنين پرديس‌ژن موفق شد سامانه پيچيده و عظيم تحليل داده‌ها و توليد بخشي از كيت‌هاي آزمايشگاهي لازم بر پايه فناوري نانوذرات مغناطيسي را بر پايه دانش جمعي از بهترين متخصصان داخلي توسعه دهد.
پيشرفت‌هاي به دست‌آمده موجب عقد تفاهمنامه همكاري در زمينه HLA Typingده هزار داوطلب اهداي سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز بين جناب آقاي دكتر ستاري معاونت محترم علمي و فناوري رياست‌جمهوري و جناب آقاي دكتر نمكي وزير محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشكي شد. اجراي اين تفاهمنامه به پرديس‌ژن واگذار شد. اين موضوع مرهون پيگيري‌هاي ستاد سلول‌هاي بنيادي معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري و همچنين شبكه ملي اهداكنندگان سلول‌هاي بنيادي معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون