• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4787 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۱ آبان

سياست ترامپ و كرونا

مهدي زارع

همه‌گيري كرونا در امريكا تا 18 آبان 99 موجب 238 هزار كشته شده است. حدود 10 ميليون نفر مبتلا شده‌اند. 26 ميليون شغل به ‌طور مستقيم از بين رفته است. ترامپ در انتخابات سال 2020 شكست خورد، يكي از دلايلي كه او در رقابت با بايدن شكست خورد همين نحوه مواجهه او و دولتش با مديريت بحران همه‌گيري ويروس كرونا بود. او حتي قبل از پيروزي در پست رياست‌جمهوري در سال 2016 با ابراز بدبيني نسبت به واكسن‌ها، تغييرات آب و هوا را نيز جعلي مي‌دانست و علنا علم را زير سوال برده بود. ترامپ در اوايل همه‌گيري كرونا در چين، در تاريخ جمعه 25 بهمن 98 و 5 روز بعد در چهارشنبه 30 بهمن 98 (همان روز كه اولين موردهاي فوت ناشي از كرونا از شهر قم ايران گزارش شد) عنوان كرد هنگامي كه ما به آوريل(فروردين 99) به آب و هواي گرم‌تر برسيم اثر بسيار منفي روي ويروس كرونا ديده خواهد شد. وقتي ترامپ چنين ادعايي را انجام داد خيلي زود بود كه بگوييم آيا ويروس بر اثر شرايط گرم‌تر كاهش مي‌يابد. گرچه كارشناسان بهداشت عمومي و اپيدميولوژيست‌ها بلافاصله به اظهارنظر ترامپ تشكيك كردند. او پنجشنبه هشتم اسفند 98 مدعي شد كه «شيوع كرونا موقتي است، اين ويروس ناپديد مي‌شود. يك روز كه مثل يك معجزه خواهد بود از بين خواهد رفت.» دكتر آنتوني فاوچي، مدير انستيتوي ملي آلرژي و بيماري‌هاي عفوني چند روز بعد هشدار داد، نگران است كه «با گذشت يك يا دو يا سه هفته ديگر ما شاهد تعداد بيشتري از افراد مرتبط با جامعه خواهيم بود. او حق داشت، ويروس هنوز در آبان 99 و حتي بعد از باخت ترامپ در انتخابات از بين نرفته و در امريكا قرباني مي‌گيرد. ترامپ در واكنش به هشدارهاي داخلي زودهنگام واكنش جدي نشان نداد و شيوع آن را جدي نگرفت و استفاده از داروهاي گياهي و سنتي مختلفي براي مبارزه با ويروس را ترويج داد كه به گفته دانشمندان دليلي براي اثرگذاري آنها وجود ندارد. او اظهار كرد كه تزريق مواد ضد عفوني‌كننده ممكن است به شكست كوويد19 كمك كند! و اين باعث محكوميت و تمسخر جهاني شد.
او هشدار دكتر آنتوني فاوچي، مشهورترين متخصص پزشكي دولت را مبني بر اينكه ايالات متحده هنوز از ظرفيت كافي براي مهار همه‌گيري ويروس كرونا برخوردار نيست، ناديده گرفت. ترامپ گفت:«من در اين مورد با او موافق نيستم. من فكر مي‌كنم ما در درمان بسيار عالي كار مي‌كنيم.» او گفت كه ويروس ممكن است تا پاييز از بين برود، خطي كه دكتر فائوسي بلافاصله با آن مقابله كرد و گفت:«ما در پاييز ويروس كرونا خواهيم داشت. من به آن اطمينان دارم.»
دولت ترامپ براي مقابله با شيوع ويروس كرونا با چالش‌هاي زيادي روبه‌رو است. همه‌گيري در سطح امريكا تا ماه نوامبر(آبان99) با تعطيلي گسترده بسياري از مشاغل همراه شد. متخصصان بهداشت هشدار مي‌دهند كه اعزام زودهنگام افراد به محل كار قبل از اينكه اقداماتي نظير سامانه تست مطمئني در دسترس باشد، باعث ايجاد عفونت‌هاي جديد و تعميق بحران مي‌شود. كارشناسان همچنين هشدار داده‌اند كه توصيه‌هاي مكرر آقاي ترامپ براي بازگشايي سريع اقتصاد، بهداشت عمومي را در يك زمان نامطلوب تهديد مي‌كند. 
دولت‌هاي گذشته امريكا نيز به درجات مختلف، يافته‌هاي علمي را كه با اولويت‌هاي سياسي‌شان مغايرت دارد، ناديده گرفته‌اند. به عنوان مثال دولت ريگان از سوي كارشناسان بهداشتي به دليل كندي در پاسخ به بحران ايدز در دهه 1980 مورد انتقاد قرار گرفت. منتقدان اقدامات دولت هم در زمينه محيط زيست و هم ويروس مي‌گويند كه سياست فدرال براي حمايت از سود اقتصادي كوتاه‌مدت به قيمت آسيب به سلامت عمومي جامعه شكل گرفته است.
بسياري از مردمان كشور‌ها از اول ماه نوامبر 2020 به دليل همه‌گيري ويروس كرونا به قرنطينه جديد خانگي رفته‌اند(مانند فرانسه و انگليس). به نظر مي‌رسد كه در ماه‌هاي پاياني سال 2020 تجارت بيشتر آسيب خواهد ديد و بيكاري گسترش خواهد يافت و آشفتگي بازارهاي مالي بيشتر خواهد شد. برخي از اعضاي دولت ترامپ به جاي تدبير درست، دستورات خانه‌نشيني را به عنوان عامل اصلي مشكلات مردم امريكا تشخيص مي‌دهند. تا همين جا نيز آقاي ترامپ دور دوم رياست‌جمهوري‌اش را به دلايل مختلف از جمله همين همه‌گيري كرونا و به واسطه بي‌تدبيري خود از دست داده است. ولي گرفتاري‌هاي ناشي از بي‌تدبيري‌هاي او در زمان رياست‌جمهوري جو بايدن نيز ادامه خواهد يافت. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون