• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4789 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۴ آبان

محمود احمدي‌نژاد با اينديپندنت فارسي گفت‌و‌گو كرد

عادت مالوف طفره از پاسخ‌ دهي

تيم رسانه‌اي محمود احمدي‌نژاد پس از اينكه با بسياري از رسانه‌هاي مطرح داخلي مصاحبه‌هايي ترتيب داد و اين مصاحبه‌ها با جرح و تعديل فراوان، دست بردن در آنها و تعيين تكليف براي خط كلي گفت‌وگو منتشر شد و در مواردي هم با وجود تمام اين دخالت‌هاي نامتعارف منتشر نشد، سراغ رسانه‌هاي خارجي يا رسانه‌هاي فارسي‌زبان خارج از ايران رفته‌اند. اولين مصاحبه رييس دولت نهم و دهم با يك رسانه‌ فارسي‌زبان خارج از كشور كه پس از يك رسانه كانادايي نسبتا ناشناس ميان فارسي‌زبانان، با راديو فردا بود؛ مصاحبه‌اي كه بسياري معتقد بودند احمدي‌نژاد در خلال آن و به ناچار مجبور شد به برخي از پرسش‌ها كه براي پاسخ دادن به آنها در گفت‌وگو با رسانه‌هاي داخلي طفره مي‌رفت، پاسخ دهد. پس از آن هر از گاهي مصاحبه‌هاي احمدي‌نژاد با رسانه‌هاي خارجي منتشر شد كه اغلب كوتاه بود و در حوزه‌هاي مشخص و همچنان با پاسخ‌هايي نامشخص. در همين راستا ديروز گفت‌وگويي اينستاگرامي از كامليا انتخابي‌فرد، سردبير روزنامه اينديپندنت فارسي با محمود احمدي‌نژاد منتشر شد. گفت‌وگويي كه سوالات آن بيشتر حول روابط خارجي جمهوري اسلامي ايران است؛ از عربستان گرفته تا امريكا. 
مرداد امسال متن نامه محمود احمدي‌نژاد، رييس دولت‌هاي نهم و دهم به محمد بن سلمان، وليعهد عربستان منتشر شد كه با محوريت جنگ يمن بود. از آنجا كه به نظر مي‌رسد احمدي‌نژاد دغدغه‌هاي جدي براي برقراري ارتباط ميان جمهوري اسلامي و عربستان دارد، اولين پرسش اين مصاحبه نيز با چرايي عدم بهبود روابط در چند دهه اخير آغاز شد. احمدي‌نژاد نيز با اشاره به اينكه برقراري اين ارتباط بسيار اهميت دارد، تاكيد كرد كه هر كجا جمهوري اسلامي و عربستان با يكديگر به رقابت پرداختند هر دو ضرر كردند. او همچنين عامل بعدي را دخالت ديگران توصيف كرد و گفت نبايد اجازه داد هيچ عاملي در روابط بين دو كشور دخالت كند. پرسش‌هاي اينديپندنت در مورد برقراري اين روابط ادامه پيدا كرد اما احمدي‌نژاد با تكيه بر شگرد هميشگي به باقي پرسش‌ها در اين حوزه پاسخ مشخص نداد. او تنها در پاسخ به اين پرسش كه آيا در جريان برقراري اين ارتباط كسي پاسخ نامه‌اش را داده يا نه نيز گفت «بعضي‌ها جواب دادند و بعضي ديگر هم منتظر جواب‌شان هستيم.» او همچنين در مورد رفع تنش ايران و عربستان و تاثير امريكا در آن نيز گفت:«اگر واقعا كساني دوست دارند تنش نباشد اولا سلاح نفروشند ثانيا دخالت نكنند. ما خودمان با هم مسائل را حل مي‌كنيم.»
احمدي‌نژاد در بخشي از اين گفت‌وگوي زنده اينستاگرامي به پرسشي در مورد امريكا و انتخابات و مسائل جاري اين كشور پاسخ داد و در اظهارنظري غيرمنتظره، مسائل جاري امروز در ايالات متحده را «مسائل داخلي» اين كشور توصيف كرد. احمدي‌نژاد كه زماني از «مديريت جهان» مي‌گفت در واكنش به طرح تشابه ميان فضاي انتخاباتي اين روزهاي امريكا و سال ۸۸ ايران هم تاكيد كرد كه اين مساله داخلي است. هر چند در ادامه گفت كه «از صحنه امريكا اين را مي‌فهمم كه آن هيات حاكمه پشت صحنه امريكا، بين‌شان اختلاف افتاده و اين چيزي كه ما بيرون مي‌بينيم، محصول اختلافي است كه در آن هيات حاكمه اتفاق افتاده است.» اظهارنظري كه در روزهاي حمايت صريح نزديكان احمدي‌نژاد از دونالد ترامپ، آن ‌هم از طريق شبكه‌هاي فارسي‌زبان نزديك به جريان اپوزيسيون برانداز البته از اين جهت دور از انتظار نبود و شايد بتوان اين‌ طور نتيجه گرفت كه پاسخ ديپلماتيك او به پرسش از تنش‌هاي انتخاباتي اين روزهاي ايالات متحده و تاكيد بر اينكه اين تنش‌ها «مسائل داخلي هيات حاكمه امريكاست» احتمالا ناشي از اين حمايت بهاري‌ها از رييس‌جمهوري است كه با وجود شكست در انتخابات قصد ترك كاخ سفيد را ندارد و جالب آنكه استيو بنن، رييس پيشين بنگاه خبري «بريت بارت» و از مهم‌ترين استراتژيست‌هاي نزديك به دونالد ترامپ به ‌تازگي با طرح احتمال كانديداتوري مجدد اين سياستمدار نامتعارف در انتخابات 2024 ايالات متحده، او را «رهبر جنبش ناسيوناليست پوپوليست امريكا» خوانده است.
به هر تفسير احمدي‌نژاد كه بعضا با تعابيري مشابه توصيف شده و مي‌شود در پاسخ به اين پرسش كه چه راه‌حلي براي برون‌رفت از مشكلات و تحريم‌ها دارد، وعده داد كه به ‌زودي پيشنهادهايي در اين زمينه ارائه خواهد داد. رييس دولت نهم و دهم از پاسخ به پرسشي در مورد عملكرد روحاني در برجام و مشكلات ايجاد شده نيز طفره رفت و حتي در مورد كانديداتوري‌اش براي انتخابات رياست‌جمهوري ايران كه ۴ ماه پس از روي كار آمدن دولت جديد ايالات متحده برگزار مي‌شود هم اظهارنظر روشني نداشت. او در پاسخ به اين احتمال انتخاباتي به اين جمله اكتفا كرد كه «البته من هميشه در خدمت كشور و مردم هستم.»
در بخش ديگري از مصاحبه، احمدي‌نژاد ادعاي ممنوع‌الخروج يا ممنوع‌السفر بودن خود را تكذيب كرد. همچنين در پايان نيز به موضوع كوويد-۱۹ پرداخت و مدعي شد كه اين يك ويروس آزمايشگاهي با اهداف سياسي است. او گفت معتقد است كساني كه دنيا را در 100 سال اخير مديريت كردند به اين نتيجه رسيده‌اند كه سازوكارهايشان ديگر پاسخ نمي‌دهد، بايد تغييرات اساسي به وجود بياورند و انتشار كرونا يكي از اهدافش پوشش دادن و تغييرات است. احمدي‌نژاد در ادعايي عجيب يكي از مهم‌ترين مشكلات ايران در مديريت كرونا را تبعيت از سياست‌هايي كه بهداشت جهاني منتشر مي‌كند، دانست و مدعي شد كه «ما دانشمندان و متخصصيني داريم كه هم به سرعت مي‌توانند دارويش را تهيه كنند و هم پروتكل‌هاي بهداشتي خيلي ساده‌اي را در اختيار مردم و سازمان‌ها قرار بدهند...» او اگرچه به عادت مألوف در جاي‌جاي مصاحبه از پاسخ دادن روشن و صريح طفره رفت اما در بخش‌هاي مختلف آن تنها بر اين نكته تاكيد كرد كه صحنه رقابت‌هاي سياسي دستخوش تحول شده و مردم به‌ زودي به تصميم‌گيران اصلي صحنه سياسي تبديل مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون