• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4789 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۴ آبان

10 روز بعد از انتخابات در امريكا، مناقشه در مورد نتايج آن همچنان ادامه دارد

اخراج‌هاي ترامپ؛ انتصاب‌هاي بايدن

شهاب شهسواري

 دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا با گذشت ۱۰ روز از انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۰ همچنان به انتشار ادعاهايي در مورد تقلب گسترده در انتخابات امريكا ادامه مي‌دهد و خود را پيروز قطعي انتخابات معرفي مي‌كند. با اين حال نهادهاي امنيت ملي در دولت او با انتشار بيانيه‌هاي رسمي عملا خلاف ادعاهاي او را مطرح مي‌كنند و مدعي شده‌اند كه انتخابات سال جاري «امن‌ترين» انتخابات در تاريخ امريكا بوده است. دونالد ترامپ كه به نوشته برخي رسانه‌ها در روزهاي گذشته كاملا وظايف روزمره و مسووليت‌هايش به عنوان رييس‌جمهور را رها كرده، نزديكان خود را در كاخ سفيد مامور كرده است تا هر كسي را كه به طور كامل به ادعاهاي رييس‌جمهور وفاداري نشان نمي‌دهد از كار بركنار كنند. بعد از بركناري مارك اسپر، وزير دفاع حالا زمزمه‌هايي مبني بر اخراج جينا هسپل، رييس آژانس اطلاعات مركزي امريكا هم مطرح مي‌شود.

 

امن‌ترين انتخابات تاريخ امريكا

هر چند دونالد ترامپ همچنان با انتشار پيام‌هايي در حساب كاربري توييتر خود در مورد تقلب گسترده در انتخابات، حاضر به پذيرش نتيجه انتخابات ۱۰ روز پيش نيست اما مقام‌هاي برگزار‌كننده انتخابات در دولت او با انتشار بيانيه‌اي مشترك اين انتخابات را «امن‌ترين انتخابات در تاريخ امريكا» توصيف كرده‌اند. به گزارش شبكه خبري سي‌بي‌اس مجموعه‌اي از ناظران دولتي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا شامل شوراي هماهنگي دولتي زيرساخت‌هاي انتخابات، معاون مديركل آژانس امنيت زيرساخت و امنيت سايبري(CISA) و انجمن وزراي داخله ايالت‌ها، انتخابات سال ۲۰۲۰ را امن‌ترين انتخابات تاريخ امريكا توصيف كرده‌اند و بروز هر گونه تقلب سازماندهي شده در اين انتخابات را تكذيب كرده‌اند.

 

روياي ترامپ ۲۰۲۴

برخي از اطرافيان دونالد ترامپ به رسانه‌ها گفته‌اند كه او در حال بررسي بخت خود براي مشاركت در انتخابات ۲۰۲۴ است و از هم‌اكنون در حال برنامه‌ريزي براي شركت در انتخابات بعدي امريكاست. تاكنون در طول تاريخ امريكا فقط يك رييس‌جمهور دو دوره غيرمتوالي مسووليت كاخ سفيد را برعهده داشته است. گروور كليولند، رييس‌جمهور بيست‌ودوم و بيست‌وچهارم امريكا در دو دهه پاياني قرن نوزدهم يك بار بين سال‌هاي ۱۸۸۵ تا ۱۸۸۹ و يك بار بين سال‌هاي ۱۸۹۳ تا ۱۸۹۷ رييس‌جمهور امريكا بود. اين سياستمدار دموكرات انتخابات را سال ۱۸۸۹ به بنجامين هريسون، جمهوري‌خواه باخت اما 4 سال بعد توانست در انتخابات ۱۸۹۳ او را شكست بدهد و به كاخ سفيد بازگردد.

 

اوباما: جمهوري‌خواهان دموكراسي را به خطر مي‌اندازند

باراك اوباما، رييس‌جمهور پيشين امريكا در مصاحبه‌اي با برنامه ۶۰ دقيقه شبكه خبري سي‌بي‌اس كه قرار است نسخه كامل آن فردا از اين شبكه خبري امريكا پخش شود با انتقاد از جمهوري‌خواهاني كه از ادعاي دونالد ترامپ مبني بر تقلب گسترده در انتخابات اخير حمايت كرده‌اند اين اقدام را يك خطر در مقابل دموكراسي امريكا توصيف كرده است. باراك اوباما در پاسخ به سوال سي‌بي‌اس در مورد ادعاي تقلب گسترده كه از سوي رييس‌جمهور كنوني امريكا مطرح مي‌شود، گفت:«به نظر مي‌رسد دليل اين ادعاها تا حدي با اين انگيزه باشد كه رييس‌جمهور چندان علاقه‌اي به شكست ندارد و هيچگاه حاضر به پذيرش شكست‌هايش نيست.» او در ادامه تاكيد كرد:«اما بيش از خود رييس‌جمهور، مساله‌اي كه من را آزار مي‌دهد رفتار برخي مقام‌هاي ارشد جمهوري‌خواه است كه خيلي بهتر از هر كسي از واقعيت خبر دارند اما همچنان به همراهي با ادعاهاي رييس‌جمهور ادامه مي‌دهند و مي‌خواهند او را راضي نگه دارند.»

 

انتصاب‌هاي بايدن

با وجود تلاش‌هاي دولت دونالد ترامپ براي مانع‌تراشي در انتقال قدرت در كاخ سفيد، كارزار رياست‌جمهوري بايدن به اقدامات خود براي استقرار دولت جديد سرعت بخشيده است. بر اساس قوانين امريكا، قدرت در اين كشور روز ۲۰ ژانويه، دو ماه و يك هفته ديگر به رييس‌جمهور جديد منتقل خواهد شد. بايدن كه ابتداي هفته گذشته، كميته‌اي متشكل از تعدادي كارشناس‌هاي برجسته علم پزشكي براي برنامه‌ريزي كنترل بيماري كرونا منصوب كرد، چهارشنبه شب به وقت واشنگتن نام رييس دفتر خود را نيز اعلام كرد. ران كلين، مشاور و دستيار قديمي بايدن به عنوان رييس دفتر رييس‌جمهور منتخب انتخاب شد. بايدن وعده داده است كه در انتخاب دولتش فقط به نزديكان فكري خود بسنده نكند و از همه جناح‌هاي حزب دموكرات افرادي را به كار گيرد. ليزا براون يكي از مقام‌هاي ارشد دفتر رييس‌جمهور پيشين امريكا، باراك اوباما كه در فرآيند انتقال قدرت سال ۲۰۰۸ از جورج بوش به باراك اوباما نيز مشاركت داشت به گاردين مي‌گويد:«او مي‌خواهد افرادي را انتخاب كند كه توانايي‌هاي فوق‌العاده‌اي دارند. بخش بزرگي از هدف او بازگرداندن اعتماد مردم به دولت و خدمات عمومي است و به همين دليل به افرادي نياز دارد كه سابقه طولاني در اين امر داشته‌ باشند.» ران كلين كه از روز پنجشنبه ماموريت خود در مقام رياست دفتر رييس‌جمهور جديد را آغاز كرد، پيش از اين در دوران باراك اوباما، مسوول تيم كنترل شيوع بيماري ايبولا در دولت بود.

به نوشته نيويورك‌تايمز، تلاش بايدن براي انتخاب افراد با تجربه و چهره‌هاي آشناي حزب دموكرات به عنوان مقام‌هاي دولتش از همين حالا با اعتراض جناح جوان‌تر و ليبرال حزب دموكرات مواجه شده كه معتقدند بايدن بار ديگر به سمت چهره‌هاي «تاريخ گذشته» پيشاترامپي روي بياورد.

 

حمايت سناتورهاي جمهوري‌خواه از دسترسي بايدن به اطلاعات امنيتي

همزمان با تلاش تيم انتخاباتي دونالد ترامپ براي پيشبرد شكايت‌هاي انتخاباتي او در ايالت‌هاي مختلف و عدم پذيرش پيروزي رقيب از سوي رييس‌جمهور، صداي تعدادي از سناتورهاي هم حزبي ترامپ عليه اقدامات دولت او براي جلوگيري از دسترسي رييس‌جمهور منتخب به كاخ سفيد براي آغاز فرآيند انتقال قدرت درآمده است. جيم لنكفورد، سناتور جمهوري‌خواه ايالت اوكلاهاما روز پنجشنبه در مصاحبه‌اي راديويي از اقدام دولت ترامپ براي جلوگيري از دسترسي جو بايدن به اطلاعات امنيتي و محرمانه روزانه دولت انتقاد كرده است. همزمان چاك گرسلي، سناتور ارشد جمهوري‌خواه از ايالت آيووا و ليندسي گراهام، سناتور ايالت كاروليناي جنوبي و از متحدان نزديك ترامپ هم در گفت‌وگو با خبرنگاران در محل كنگره امريكا از دولت خواسته‌اند تا به تيم بايدن براي دسترسي به اطلاعات محرمانه و مشاركت جلسات توجيهي امنيتي روزانه، اجازه داده ‌شود.

جان تون، سناتور ارشد جمهوري‌خواه از ايالت داكوتاي جنوبي هم در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته است كه دسترسي رييس‌جمهور منتخب به اطلاعات محرمانه و حساس «منطقي است.» تون تاكيد كرد: «هر اندازه هم كه شكايت‌هاي انتخاباتي در دادگاه‌ها مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد به لحاظ امنيت ملي مهم است كه رييس‌جمهور منتخب هم در جريان مسائل جاري قرار گيرد.» سناتور جان كورنين، جمهوري‌خواه از ايالت تگزاس هم گفته است كه به اعتقاد او بايد «به طريقي» اين اطلاعات در اختيار دفتر رييس‌جمهور منتخب قرار گيرد. او مي‌گويد: «من نمي‌دانم توجيه حقوقي براي جلوگيري از دسترسي به اطلاعات حساس و محرمانه چيست اما اگر نهايتا آقاي بايدن پيروز انتخابات باشد بايد اين فرصت در اختيار او قرار بگيرد كه از روز اول بتواند با آگاهي كار را شروع كند.»

 

تبريك چين به بايدن براي پيروزي

در انتخابات

در حالي كه غالب متحدان امريكا از غرب تا شرق پيروزي جو بايدن در انتخابات را به او تبريك گفته‌اند و حتي در سطح بالاترين مقام‌هاي دولتي رايزني‌ها با او را آغاز كرده‌اند تا روز جمعه تعلل مسكو و پكن به عنوان رقباي اصلي قدرت جهاني امريكا براي تبريك به يك طرف انتخابات محل مجادله بود. با اين حال دولت چين ۱۰ روز بعد از برگزاري انتخابات و نزديك به يك هفته پس از مشخص شدن برنده انتخابات به جو بايدن و كامالا هريس براي پيروزي در انتخابات تبريك گفت.

وانگ ونبين، سخنگوي وزارت امورخارجه چين در جلسه روزانه خود با خبرنگاران با خواندن بيانيه‌اي از طرف دولت چين پيروزي «جو بايدن و خانم هريس» را در انتخابات تبريك گفت. او در ادامه گفت:«البته دولت چين در جريان است كه نتيجه قطعي انتخابات براساس قوانين داخلي ايالت متحده و فرآيندهاي قانوني مشخص خواهد شد.»

 

ترامپ رياست‌ جمهوري را رها كرده است

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشي مي‌نويسد كه رييس‌جمهور امريكا در طول روزهاي اخير به حدي به مسائل شخصي و نبرد انتخاباتي شكست‌خورده‌اش مشغول است كه اساسا همه وظايف عمومي رياست‌جمهوري را رها كرده است. نورمن اورنستين، كارشناس انديشكده محافظه‌كار آمريكن انترپرايز به اين روزنامه مي‌گويد:«كاملا روشن است كه دونالد ترامپ همه‌ چيز را رها كرده است. در طول 4 سال گذشته هم اين فرد چندان تمايلي به انجام مسووليت‌هاي حكومتي‌اش نشان نمي‌داد حالا اگر فرض كنيم كه در اين چند هفته باقيمانده او سرعت و توان كارش را بيشتر مي‌كند خيلي روياپردازانه است. خيلي روشن است كه اكنون ترامپ زخم‌خورده است و اين تصور كه در اين شرايط او بيشتر به مسائل حكومتي مي‌پردازد، مسخره به نظر مي‌رسد.»

اما كاخ سفيد مدعي است كه رييس‌جمهور در ۱۰ روز گذشته همه وظايف خود را انجام داده است. بر اساس فهرستي كه كاخ سفيد از اقدامات رييس‌جمهور امريكا از زمان انتخابات تاكنون منتشر كرده است در اين روزها، دونالد ترامپ يك فرمان اجرايي براي منع سرمايه‌گذاري دولتي ايالات متحده امريكا در كمپاني‌هاي نظامي چيني و يك فرمان اضطراري براي مقابله با خسارت‌هاي توفان در فلوريدا امضا كرده و چند پيام شادباش و تسليت از سوي رييس‌جمهور را امضا كرده است. از روز انتخابات تاكنون دونالد ترامپ فقط دو بار در برابر خبرنگاران ظاهر شده و در هر دو نشست خبري در مورد ادعاهاي تقلب در انتخابات صحبت كرده و از مسائلي مانند همه‌گيري بيماري كرونا و ديگر مسائل جاري در امريكا صحبتي نكرده است. ترامپ در طول يك هفته گذشته دستكم دو بار در زمين گلف خصوصي‌اش براي بازي حضور پيدا كرده اما بر اساس جدول برنامه‌هاي منتشر شده توسط كاخ سفيد از يك ماه پيش تاكنون در هيچ جلسه توجيهي امنيت ملي حاضر نشده است.

 

اخراج‌هاي تازه در واشنگتن

در شرايطي كه رسانه‌هاي امريكا از بي‌ميلي رييس‌جمهور امريكا به انجام وظايف روزانه‌اش در اين مقام نوشته‌اند، اخراج مقام‌هاي ارشد امنيتي امريكا به دليل عدم همراهي با او در برخي موارد همچنان ادامه دارد. به گزارش واشنگتن‌پست، روز پنجشنبه دو مقام ارشد وزارت امنيت داخلي امريكا هم از مقام خود بركنار شدند. اين روزنامه دليل اين اخراج‌ها را «عدم وفاداري كامل و سرسپردگي اين مقام‌ها به شخص رييس‌جمهور» توصيف كرده است. والري بويد، يكي از مديران بخش امور بين‌الملل وزارت امنيت داخلي امريكا در كنار برايان ور، مدير ارشد سياست‌گذاري در آژانس امنيت زيرساخت‌ها و امنيت سايبري، دو مقامي هستند كه هفته گذشته از آنها خواسته شده تا نامه استعفاي خود را بنويسند. به نوشته واشنگتن‌پست درخواست اخراج اين مقام‌هاي امنيتي از سوي دفتر پرسنل رياست‌جمهوري در كاخ سفيد داده ‌شده است. مدير اين دفتر يك جوان ۳۰ ساله نزديك به ترامپ است كه از هفته پيش تلاشش براي تصفيه دولت از هر مقامي كه سرسپردگي كامل نسبت به اوامر دونالد ترامپ نداشته ‌باشد را آغاز كرده است.

 

هيلاري كلينتون در دولت بايدن؟

واشنگتن پست روز پنجشنبه در گزارشي از انتصاب‌هاي احتمالي در دولت جو بايدن از گمانه‌زني‌ها در مورد انتصاب سناتور هيلاري كلينتون، نامزد پيشين رياست‌جمهوري براي نمايندگي امريكا در سازمان ملل متحد در دولت بايدن خبر داده است. به گفته منابع واشنگتن‌پست انتخاب هيلاري كلينتون به مقام نمايندگي امريكا در سازمان ملل متحد، پيامي به جهانيان براي نشان دادن «اهميت سازمان ملل متحد و اين مقام در دولت بايدن» خواهد بود. به گفته اين منابع انتخاب هيلاري كلينتون يا سياستمداري در ابعاد اهميت و تجربه او از سوي بايدن به عنوان سيگنالي براي افزايش «پرستيژ امريكا در سازمان ملل متحد» و افزايش نقش امريكا در همكاري‌هاي بين‌المللي تلقي خواهد شد.

رسانه‌هاي امريكايي به نقل از منابع آگاه در تيم انتقال قدرت بايدن نوشته‌اند كه به احتمال زياد افراد تيم امنيت ملي و سياست خارجي جو بايدن از جمله افراد شناخته شده دولت پيشين باراك اوباما باشند كه با انگيزه احياي الگوهاي سياست خارجي امريكا كه توسط دولت ترامپ از بين رفته است، انتخاب مي‌شوند.

 

تازه‌ترين پيروزي بايدن

در شرايطي كه دونالد ترامپ و تيم حقوقي كارزار انتخاباتي‌اش در حال تبليغ تقلب بزرگ انتخاباتي در ايالت‌هاي كليدي هستند و شكايت‌هايي را در چندين ايالت براي بازشماري يا ابطال گسترده آرا مطرح كرده‌اند، رسانه‌هاي امريكا روز پنجشنبه نتيجه يك ايالت ديگر امريكا را هم به نام جو بايدن ثبت كردند. در شرايطي كه برخي رسانه‌ها از جمله آسوشيتدپرس و فاكس نيوز از فرداي انتخابات، جو بايدن را برنده ايالت آريزونا اعلام كرده ‌بودند اما بسياري از رسانه‌هاي امريكايي ۱۰ روز صبر كردند تا تعداد بيشتري از آراي اين ايالت عمدتا جمهوري‌خواه شمرده شود. نهايتا روز پنجشنبه غالب رسانه‌هاي امريكايي ايالت آريزونا را هم به حساب آراي الكترال جو بايدن ريختند تا تعداد آراي الكترال اين نامزد رياست‌جمهوري به ۲۹۰ راي و ۲۰ راي بيشتر از حد نصاب لازم براي انتخاب به مقام رياست‌جمهوري برسد. ايالت آريزونا، چهارمين ايالت در انتخابات سال ۲۰۲۰ است كه جو بايدن توانسته نتيجه انتخابات ۲۰۱۶ را تغيير و در آن ترامپ را شكست دهد. پيش از اين بايدن با پيروزي در ايالت‌هاي ويسكانسين، ميشيگان و پنسيلوانيا توانسته ‌بود حد نصاب لازم براي انتخاب به عنوان رييس‌جمهور را از آن خود كند و حالا با اضافه شدن ايالت آريزونا، اختلاف آراي الكترال او با دونالد ترامپ، رييس‌جمهور كنوني بيش از پيش افزايش يافته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون