• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4791 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۶ آبان

حسن روحاني درباره كرونا:

ناچار به تعطيلي فراگير هستيم

بالاخره نوبت تعطيلي كرونايي هم رسيد. روز يكشنبه در حالي هيات وزيران به رياست رييس‌جمهوري تشكيل جلسه داد كه ساعتي پيش از انتشار اين خبر، ابتدا بيانيه‌اي در 8 بند از جانب حسن روحاني، رييس‌جمهوري منتشر شد و در حالي برخلاف انتظار اشاره‌اي به تعطيلي تهران و كلانشهرها در اين بيانيه هم نبود، بالاخره دقايقي بعد، خبر برگزاري نشست هيات وزيران با تيتر تعطيلي كرونايي روي خروجي خبرگزاري‌ها رفت. آن ‌طور كه پايگاه خبري نهاد رياست‌جمهوري گزارش كرده، در اين نشست هيات وزيران سياست‌هاي جديد دولت براي پيشگيري و مقابله با كرونا مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. حسن روحاني در نشست عصر ديروز هيات دولت ضمن صدور دستورهاي لازم به دستگاه‌هاي اجرايي، گفت: «امروز وظيفه اصلي دولت حفظ سلامت مردم و مهار ويروس كروناست. به همين منظور و با توجه به گسترش بيماري، افزايش ابتلا و مرگ و مير و فشار سنگين به بخش بهداشت و درمان، دولت ناچار است مطابق نظر كارشناسان، سياست‌ها و محدوديت‌هاي جديدي مقرر كند و با تعطيلي فراگير، مانع پيشروي اين ويروس مخرب شود.» روحاني در ادامه، دستور داد نحوه كمك مالي و معيشتي به اقشار آسيب پذير بررسي و به دولت گزارش شود.
رييس‌جمهوري همچنين از مردم خواست براي تحقق اهداف طرح و تأمين سلامت خود، همكاري لازم را مبذول كنند. اين در حالي است كه اين طرح داراي ابعاد گسترده‌اي نظير تست سريع، تست فراگير، غربالگري و نظارت بر قرنطينه است و محدود به تعطيلي كشور نيست. بنابراين رييس‌جمهوري به وزراي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و كشور دستور داد كه ابعاد وسيع اين طرح بهداشتي- درماني را براي مردم تشريح كنند. روحاني همچنين در بخش ديگري از اين نشست هيات وزيران خاطرنشان كرد: دولت همواره آماده پذيرش نظر كارشناسان است.
در ادامه جلسه، تعدادي از پيشنهادهاي دستگاه‌هاي اجرايي مورد بررسي و تصويب هيات وزيران قرار گرفت و ازجمله اين هيات به پيشنهاد سازمان برنامه و بودجه كشور و در راستاي تصميم هفتاد و هشتمين جلسه شوراي عالي بيمه سلامت كشور، شرايط پوشش بيمه‌اي انسولين‌هاي قلمي و تعرفه خدمات آزمايشگاهي تشخيص كوويد ۱۹ را تعيين كرد. بر اين اساس مصوب شد، دولت تعرفه تست گلوبال تشخيص آزمايشگاهي كوويد ۱۹ را بر اساس استانداردهاي ابلاغي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به ترتيب براي جزو حرفه‌اي به ارزش نسبي ۱۵,۴ و براي جزو فني به ارزش نسبي ۷۱,۰ تعيين كرد. قيمت كيت توليد داخل نيز به عنوان بخشي از جزو فني، براساس اعلام رسمي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به طور جداگانه قابل محاسبه و پرداخت خواهد بود. در اين نشست ،وزارت كشور گزارشي از اقدامات انجام شده در «قرارگاه عملياتي ستاد ملي مبارزه با كرونا» به هيات وزيران ارايه داد.
پاسداري از حق حيات مردم
رييس‌جمهوري همچنين در آستانه اعمال محدوديت‌هاي شديد براي مقابله با موج سوم كرونا از آغاز اين محدوديت‌ها از هفته آينده خبر داد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري، در ابتداي اين بيانيه آمده است: «با توجه به جهش ويروس كرونا و اوج‌گيري مجدد بيماري عالمگير كوويد 19 در كشور، به پيشنهاد وزارت بهداشت و درمان و قرارگاه عملياتي كرونا، «طرح جامع مقابله با كرونا» در ستاد ملي كرونا به تصويب رسيد كه به موجب آن، اعمال محدوديت‌هاي شديد در شهرهاي مختلف كشور، از هفته آينده الزامي مي‌گردد. در اين شرايط، وظيفه اخلاقي، شرعي و انقلابي همه ما، حفظ حيات جامعه و توجه به مسووليت عمومي و عمل به اقتضائات اين شرايط است.» 
در ادامه حسن روحاني در ۸ بند وظايف در نظر گرفته شده را براي مردم تشريح كرد و نوشت: «1- بسيج همگاني ملت و دولت را براي مقابله با موج سوم كرونا در كشور اعلام مي‌كنم. 2- از همه دستگاه‌هاي دولتي و ديگر قوا و نهادها، مي‌خواهم كه با اجراي دقيق مصوبات ستاد ملي كرونا، با همه امكانات به ياري وزارت بهداشت و درمان و كادر درماني كشور بشتابند. 3- از قرارگاه عملياتي كرونا مي‌خواهم اجراي همه مصوبات ستاد ملي، توسط دستگاه‌هاي مسوول را پيگيري نمايد. 4- از سازمان برنامه و بودجه مي‌خواهم در اجراي اين طرح، اعتبارات مورد نياز وزارت بهداشت و درمان و ديگر دستگاه‌هاي مسوول در امر مقابله با كرونا را به فوريت تأمين كند. 5- از وزارت بهداشت و درمان مي‌خواهم بطور كامل و بدون اغماض، طرح نظارت بر قرنطينه مبتلايان و شناسايي حلقه تماس و هشدار و در صورت لزوم جريمه را اجرا كند. 6- از نيروي انتظامي و بسيج مي‌خواهم اجراي كامل و بدون استثنا، تصميمات انضباطي مقررات فاصله‌گذاري اجتماعي و محدوديت شديد بهداشتي را اجرا نموده و ضابطين نسبت به جريمه اقليت بسيار كوچك متخلفين كه امنيت بهداشتي جامعه را به خطر مي‌اندازند، اقدام كنند. 7- از رسانه‌هاي مسوول و سياسيون كشور درخواست مي‌كنم كه با توجه به اولويت قطعي حراست از جان مردم، وظيفه اطلاع‌رساني و اقناع‌سازي عمومي در رعايت مقررات بهداشتي را در اولويت قرار داده و با سياسي و جناحي كردن مساله مقابله با كرونا، مقابله كنند. 8- از مردم فهيم و شريف ايران هم استدعا مي‌كنم در پاسداري از حق‌الناس و حق حيات مردم، رعايت مقررات مقابله با كرونا را وظيفه شرعي و اجتماعي خود دانسته و همگان را به اين وظيفه اجتماعي دعوت كنند و سهل انگاري در اين مورد يا سوءاستفاده از اين شرايط را برنتابند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون