• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4793 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۸ آبان

در نامه‌اي به وزير ارشاد ضمن اعتراض به فرآيند دور اول انتخابات

چند تشكل‌ رسانه‌هاي غيردولتي خواستار رسيدگي به تخلفات انتخابات مديران مسوول شدند

انتخابات نماينده مديران مسوول در هيات نظارت بر مطبوعات چند دوره‌اي است كه به خاطر شائبه‌هاي دخالت دولتي با حواشي بسياري مواجه بوده است. اين دور نيز از اين حواشي بي‌نصيب نماند اما و اگرهاي فراوان در مورد نحوه برگزاري انتخابات و تفسير خاص از برگزاري دو ردوم با شركت همه كانديداها باعث شد تا كانديداهاي مطرح اين دور كه بعد از نفر اول بيشترين آرا را داشتند از ادامه انتخابات انصراف دهند. روز گذشته هم چندين تشكل از رسانه‌هاي غيردولتي طي نامه‌اي از وزير ارشاد رسيدگي به تخلفات اين انتخابات را خواستار شدند. متن نامه اين تشكل‌ها به شرح زير است.

جناب آقاي دكتر صالحي

وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي

با سلام و احترام

همان‌گونه كه مستحضريد انتخابات نماينده مديران مسوول در هيات نظارت بر مطبوعات به عنوان يكي از مهم‌ترين رويدادهاي صنفي و موثر در سرنوشت جامعه رسانه‌اي كشور، در٢٠ آبان ماه برگزار شد و به دليل آنكه هيچ يك از نامزدها موفق به كسب حد نصاب لازم نشدند انتخابات به دور دوم كشيده شد. در اين دوره از انتخابات اين اميد وجود داشت كه بالاخره پس از هشت دوره (يعني شانزده سال)، طلسم نمايندگي مديران مسوول توسط يك مدير دولتي شكسته شود و يكي از مديران رسانه‌ها در انتخاباتي سالم و عادلانه، با رأي اهالي اين صنف برگزيده و راهي هيات محترم نظارت شود.

در همين راستا تشكل‌هاي فعال در اين بخش و مديران مسوول مطبوعات و رسانه‌ها با شور و شوق و اميدواري به تغيير، وارد اين رقابت انتخاباتي شدند و بسياري نيز خود را شايسته اين نمايندگي دانسته و كانديداي اين مسووليت خطير شدند.

اما در كمال ناباوري برخي گزارش‌ها و اخبار از فرآيند انتخابات، موجب ايجاد شائبه‌ها و نگراني‌هايي در سلامت اين رويداد شد. زيرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دبيرخانه هيات نظارت به عنوان نهاد مجري كه مي‌بايست مطابق با مقررات عمل كرده و بطور كامل اصل بي‌طرفي را رعايت كند متاسفانه مقررات و اصل بي‌طرفي را رعايت نكرده است. به عنوان نمونه مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

1- در اين انتخابات همانند موارد مشابه ديگر مي‌بايست آرا مخفي بماند اما نرم‌افزار مورد استفاده در اين انتخابات اين امكان را به برگزار‌كنندگان انتخابات مي‌دهد كه مشاهده كنند چه كسي به كدام نامزد رأي داده است! مخفي نبودن آرا، به تنهايي براي مخدوش بودن و ابطال انتخابات كافي است.

2- مخفي نماندن آرا به‌طور طبيعي براي همكاران مطبوعاتي ما در رسانه‌هاي آسيب‌پذير مي‌تواند موجب ارعاب و نگراني از رأي باشد و نگران اين باشند كه اگر رأي آنها مطابق با سليقه دستگاه اجرايي نباشد بعدا مورد مواخذه و تنبيه قرار بگيرند.

3- شنيده‌ها حاكي از آن است كه برخي عوامل طي تماس با تعدادي از رأي‌دهندگان از آنها خواسته‌اند رأي خود را عوض كرده و به نامزد مورد حمايت دستگاه اجرايي رأي بدهند.

4- گفته مي‌شود در مواردي نيز از يك آي‌پي چندين بار رأي داده شده كه نشان از دادن راي تجميعي دارد.

اين قبيل شائبه‌ها و ابهامات به‌تدريج در ذهن تشكل‌ها، مديران مسوول و كانديداها تقويت شد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دبيرخانه هيات نظارت به عنوان مجري و ناظر انتخابات مي‌بايست به‌طور شفاف به اين ابهامات و دغدغه‌ها پاسخ مي‌داد. متاسفانه با وجود تذكرات متعدد از سوي دلسوزان و اهالي رسانه، هيچ گونه توجه و ترتيب اثري به اعتراضات و انتقادات داده نشد و اكنون شاهد آن هستيم كه كانديداهاي اصلي اين انتخابات از جمله آقايان مهدي رحمانيان (مدير مسوول روزنامه شرق)، بيژن مقدم (مديرمسوول پايگاه خبري الف)، حسن كربلايي (مديرمسوول پايگاه خبري نيك‌رو) و احمد حكيمي‌پور (مديرمسوول فصلنامه خاطرات سياسي) كه بسياري از تشكل‌ها و رسانه‌هاي اصلي كشور را نمايندگي مي‌كنند، به دليل همين شائبه‌ها و در اعتراض به عملكرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دبيرخانه هيات نظارت از اين انتخابات كناره‌گيري و مراتب اعتراض و انصراف خود را به‌طور رسمي اعلام كردند.

در چنين شرايطي انتظار مي‌رود جنابعالي از كنار اين شائبه‌ها و اعتراضات اهالي مطبوعات و رسانه، به سادگي عبور نكنيد و با دعوت از كانديداهاي معترض و نمايندگان تشكل‌هاي صنفي و رسيدگي عاجل به اعتراضات آنها، شرايط را براي برگزاري انتخاباتي سالم و عادلانه و به دور از هرگونه شائبه دخالت و جانبداري، فراهم كنيد. بديهي است كه بي‌اعتنايي به اين اعتراضات به بي‌اعتباري انتخابات مربوط به يكي از فرهيخته‌ترين و موثرترين اقشار جامعه مي‌انجامد و مديران مسوول رسانه‌هاي امضا‌كننده اين نامه نيز ترجيح مي‌دهند همصدا با كانديداهاي معترض، از شركت در اين انتخابات خودداري كرده و در شكل‌گيري اين انتخابات پر شائبه و ناعادلانه مشاركت نداشته باشند.

لذا با توجه به موارد فوق ضروري است:

اولا از برگزاري مرحله دوم انتخابات جلوگيري شود؛

ثانيا يك گروه تحقيق با حضور مستقيم نمايندگان تشكل‌هاي صنفي، براي بررسي كيفيت برگزاري انتخابات و تخلفات احتمالي تشكيل شود.

ثالثا در صورت كشف تخلف با متخلفان برخود قانوني شود.

بديهي است در صورت بي‌توجهي به اين خواسته‌هاي مشروع و قانوني، حق پيگيري از طريق نهادهاي قانوني كشور محفوظ است.

امضا‌كنندگان:

انجمن صنفي مديران روزنامه‌هاي غيردولتي

تعاوني اصحاب رسانه انجمن صنفي مديران نشريات ايران

انجمن صنفي رسانه‌هاي تخصصي كشاورزي و صنايع غذايي كشور

رونوشت:

- جناب آقاي دكتر جهانگيري معاون اول محترم رييس‌جمهوري جهت استحضار و دستور رسيدگي

- جناب آقاي دكتر واعظي رييس دفتر محترم رييس‌جمهوري جهت استحضار و دستور رسيدگي

- جناب آقاي نصرالله پژمان‌فر رياست محترم كميسيون اصل ٩٠ مجلس شوراي اسلامي جهت استحضار و دستور رسيدگي

- اعضاي محترم هيات نظارت بر مطبوعات جهت استحضار و دستور رسيدگي

- جناب آقاي خدادي معاون محترم مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جهت استحضار و اقدام لازم

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون