• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4793 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۸ آبان

دعواي رياست در هيات نظارت

«هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا» اين روزها به يكي از كليدواژه‌هاي اصلي اختلاف ميان اعضاي جبهه پايداري‌ها و نواصولگرايان يا همان ياران محمدباقر قاليباف در مجلس تبديل شده است. ماجرا از آنجا آغاز شد كه محمدصالح جوكار در قامت رييس كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس پس از رايزني‌هاي بامدادي با محمدباقر قاليباف كه ساعتي پيش از آغاز به ‌كار رسمي نشست علني مجلس رقم خورد انتخاب اعضاي اين هيات را به تعويق انداخت. همين اقدام سبب شد تا سيدنظام‌الدين موسوي و علي خضريان به عنوان دو نماينده تهران كه يكي نزديك به جبهه پايداري است و ديگري عضو رسمي اين تشكيلات در تذكرهايي جداگانه به اقدام  غيرقانوني هيات رييسه مجلس اعتراض و به تندي از خودرايي‌هاي قاليباف و يارانش در هيات رييسه انتقاد كنند. اعتراض و انتقادي كه كارساز واقع شد و روز بعد انتخاب اعضاي اين هيات در شرايطي به دستوركار مجلس برگشت كه برنامه جوكار، اصلاح اعضاي اين هيات و تهيه كرسي‌‌هايي براي اعضاي شوراي نگهبان و ساير نهادهاي امنيتي و قضايي  است.  برنامه‌اي كه با  انتخاب اعضاي اين هيات عملا به بن‌بست رسيد پس تنها راه باقي مانده براي قاليباف و جوكار،گرفتن اختيار اين هيات به دست خودشان  بود.
 تذكري  نه  چندان  شفاف
«تمركزگرايي و اينكه همه ‌چيز در يد آدم باشد، قرار است تا كجا  ادامه پيدا كند؟»  اين پرسشي است كه علي خضريان روز گذشته در قامت نماينده تهران و در تذكري مستند به مواد 22 و 216 آيين‌نامه داخلي مجلس پيش كشيد. پرسشي كه مخاطب آن قاليباف بود اما در زماني بيان شد كه كرسي رياست مجلس در اختيار قاضي‌زاده هاشمي، نايب رييس اول پارلمان بود.  نكته ‌قابل توجه آنكه تذكر قبلي خضريان درباره اقدامات او بر سر هيات نظارت بر انتخابات شوراها نيز در شرايطي بيان شد كه مخاطب پرسش قاليباف بود اما در مجلس حضور نداشت. شنيده‌هاي «اعتماد» حاكي از آن است كه در زمان حضور قاليباف در مجلس اجازه بيان چنين تذكراتي به پايداري‌ها داده نمي‌شود ولي قاضي‌زاده‌هاشمي مقاومتي برابر اين مهم از خود نشان نمي‌دهد.  خضريان درجريان اظهارات خود در صحن مجلس از عدم تشكيل جلسات هيات نظارت بر انتخابات شوراهاي شهر و روستا انتقاد كرد و گفت:«اين رويكرد اين را نشان مي‌دهد كه چون آنچه هدف ما نبوده و محقق نشده و يا آن هدف نمي‌تواند در هيات نظارت محقق شود  بايد اصل جلسات هيات نظارت تشكيل نشود؟»
 يك  هيات  و  دو  تيم
همزمان با اين مساله سيدنظام‌الدين موسوي، مصطفي ميرسليم  و سيدحميدرضا  كاظمي 3 عضو هيات نظارت بر انتخابات شوراها طي نامه‌اي به قاليباف از عدم حضور محمدصالح جوكار و محسن پيرهادي ديگر اعضاي اين هيات در جلسات هيات نظارت بر انتخابات شوراها انتقاد كردند. غيبتي كه عملا اجازه تشكيل جلسات را به اين هيات نداده و تركيب آنان را از حدنصاب خارج مي‌كند. پرسش آن است كه چرا 2 عضو نزديك به قاليباف از حضور در جلسات اين هيات خودداري مي‌كنند؛ پرسشي كه «سيدحميدرضا كاظمي» در جريان گفت‌وگوي خود با روزنامه «اعتماد» به تشريح آن پرداخت. او كه در دوره دهم و يازدهم مجلس نمايندگي مردم پلدختر در پارلمان را برعهده داشته اين روزها به تيم مخالفان قاليباف پيوسته و درباره چرايي عدم تشكيل جلسات اين هيات مي‌گويد كه «بيش از يك ماه است ما با 3 دعوتنامه رسمي از اعضاي اين هيات خواسته‌ايم كه تشكيل جلسه دهند و اركان هيات رييسه را مشخص كنند تا بتوانيم به ساير مباحث لازم بپردازيم ولي هر بار جوكار و پيرهادي از اين مساله خودداري كردند و جلسات را از حدنصاب انداختند و ما نيز موضوع را طي نامه‌اي به اطلاع رييس مجلس رسانديم.» كاظمي درباره چرايي عدم حضور آنان نيز مي‌گويد: «مشكل‌شان رياست هيات نظارت بر انتخابات شوراهاست. جوكار مي‌خواهد رياست هيات را برعهده داشته باشد و پيرهادي نيز از او حمايت مي‌كند ولي نظر 3 نفر ديگر(ميرسليم، موسوي و كاظمي) آن است كه رياست اين هيات به بنده واگذار شود. آنان نيز چون راي كمتري دارند در جلسات حاضر نمي‌شوند.» نكته قابل ‌توجه در اين ميان حمايت قاليباف از جوكار براي رياست اين هيات است و اتفاقا همين حمايت سبب شده تا خضريان تلويحا او را عامل اصلي عدم تشكيل جلسات اين هيات معرفي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون