• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4793 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۸ آبان

انقلاب صنعتي چهارم و پنجم

حميد بهنگار

 

بيمه، ماليات، قوانين دست و پاگير، فرار مغزها، كپي‌رايت، كرونا، تحريم‌هاي اقتصادي و... تنها بخشي از مشكلات و دغدغه‌هاي فعالين صنفي فاوا است و سازمان نظام صنفي رايانه‌اي همواره براي رفع موانع كسب و كار و افزايش تاب‌آوري در برابر حوادث موثر بر بدنه صنفي، چه داخلي، چه خارجي تلاش مي‌نمايد.
ليكن در دنياي انقلاب صنعتي نسل چهارمي شكل گرفته است و پايه‌هاي آن از سال 2001 با شعار «بهبود عملكرد بشر پيشرفته»، آغاز گرديده است. همگرايي‌هاي متنوع ادغام فناوري‌هايي است كه غالبا خود را در قالب محصولي نوگرايانه بروز مي‌نماياند. تقريبا تمامي مفاهيمي كه در انقلاب صنعتي چهارم نظير ربات هوشمند، ذخيره‌سازي‌هاي كلان و اينترنت اشيا مطرح مي‌شود از نوع فناوري‌هاي همگرا است.
زيست بودم فاواي كشور ما نيز در حال تغيير است و لزوم توجه متوازن بر كل بدنه صنفي ما را بر آن مي‌دارد با نگاهي آينده‌پژوهانه، سياست كارآمدي، با رويكرد بازارمحور را در بدنه صنفي‌مان ابتدا به درستي تشخيص دهيم، سپس براي سرمايه‌گذاري خردمندانه و تقويت شاخص رقابت‌پذيري اقتصادي آن تلاش نماييم. تاكنون توجه به فناوري‌هاي همگرا محدود به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بوده است. اما نصر فراگير، همانطور كه در بيانيه نگرش، رويكردها و برنامه‌هاي خود تاكيد كرده، صنعتي‌سازي و تجاري‌سازي محصولات و خدمات همگرا را نيز مورد توجه خود قرار داده و براي تحقق آن چابكي به خرج مي‌دهد.  سازمان نظام صنفي پويا و هوشيار اين تغييرات را درك مي‌كند، در ترويج صحيح آن سهيم است، براي شكل‌گيري قوانين و آيين‌نامه‌ها به صحيح‌ترين شكل ممكن توان مي‌گذارد و زمينه‌ساز توسعه بازار و افزايش جذب نخبگان همگرا و به تبع آن ايجاد اشتغال پايدار به بهترين شكل آن است.
كشاورزي هوشمند، حمل و نقل هوشمند، پزشكي و سلامت هوشمند، توليد و مديريت انرژي هوشمند، شهر هوشمند و شهروند هوشمند و انقلاب صنعتي چهارم و پنجم بر شانه‌هاي فعالين فناوري اطلاعات و ارتباطات خواهد ايستاد. اين مهم كارآفريني 30 درصدي در بدنه صنف و 40 درصدي در ساير صنايع را زمينه‌سازي خواهد كرد. توجه دقيق به فناوري‌هاي همگرا نه تنها از مهاجرت نخبگان ما جلوگيري خواهد كرد، بلكه افق دستيابي به بازارهاي جديد جهاني را نيز در برابر ما خواهد گشود. تاكيد ويژه بر تحول ديجيتال در حوزه‌هاي ديگر كسب‌وكاري، از طريق همكاري با اتحاديه‌هاي صنفي، با هدف بهينه‌سازي عرضه و تقاضا و تقويت برنامه‌هاي حمايت از تبادل و توسعه دانش فناوري، در رويدادهاي نمايشگاهي و همايش‌ها و كنفرانس‌ها، يا تشويق و تسهيل شبكه‌سازي و به اشتراك‌گذاري توانمندي‌ها، قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي فناورانه زيست بوم ديجيتال كشور، نشان از توجه نمايندگان نصرفراگير به اين مهم دارد.
اطمينان داريم كه آينده فاوا با نگاهي جامع و انديشمندانه تصميم‌گيران و تصميم‌سازان اين صنعت، آينده‌اي روشن، پر از بركت، شاداب و اميدواركننده خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون