• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4795 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱ آذر

آخرين رييس جمهور

نوشته فرهاد والي

در نتيجه نشريه زرد و عامه‌پسند نشنال اينكواير عكس و چت خصوصي وي و معشوقه‌اش را منتشر كرد. همسر وي نيز از وي طلاق گرفت و 35 ميليارد دلار به عنوان نيمي از ثروت به او رسيد و جف بزوس به رابطه با لورن سانچز معشوقه‌اش ادامه داد. دونالد ترامپ بارها به آمازون اخطار داد و به خاطر هزينه پست به آنها فشار آورد. 

 بنيامين نتانياهو و سارا نتانياهو
( Benjamin Netanyahu)
وقتي دونالد ترامپ بر سر كار آمد، 10 سال از دو دوره نخست‌وزيري بنيامين نتانياهو مي‌گذشت. نتانياهو به عنوان رهبر حزبي تندرو كه با هر توافقي با فلسطيني‌ها مخالف است، البته دوست داشت در دفتر نخست‌وزيري باقي بماند، اما مشكل فقط اين نبود؛ مشكل بزرگ‌تر اين بود كه هم بنيامين نتانياهو و هم همسرش سارا درست يك روز پس از پايان نخست‌وزيري بي‌بي بايد به ‌خاطر چندين پرونده فساد مالي به زندان مي‌رفت و تا پايان عمرش را در زندان مي‌گذراند، نه فقط بنيامين نتانياهو بلكه سارا، همسرش هم به اندازه‌اي پرونده فساد مالي داشت كه او نيز سال‌هاي باقيمانده عمرش را بايد در زندان مي‌گذراند. 
همه به ياد مي‌آورند وقتي دونالد ترامپ از عربستان به اسراييل رفت، به افرادي كه در مراسم استقبال او شركت كرده بودند، گفت: «من دارم از خاورميانه مي‌آيم»، خيلي از آدم‌ها سعي كردند جلوي خنديدن خودشان را بگيرند، رييس‌جمهور جديد امريكا نمي‌دانست كه اسراييل هم بخشي از خاورميانه است. بله، اسراييل هم بخشي از خاورميانه است؛ با اين تفاوت كه اگر در هركدام از كشورهاي خاورميانه يك نخست‌وزير يا وزير يا راننده وزير اگر دزدي و اختلاس كند، معمولا قاضي جرات نمي‌كند به او اعتراض كند، اما در اسراييل خيلي طبيعي است كه رييس‌جمهور يا نخست‌وزير به خاطر خلاف قانوني‌اش به زندان برود. اين موضوع بي‌بي را نگران مي‌كرد. 
بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليكود، مردي كه براي نرفتن خودش و زنش به زندان به خاطر خلاف‌هاي قانوني، حاضر شد كل خاورميانه را به آتش بكشد. او و گروهي مهاجران ارتودوكس يهودي روسي10 سال است كه با هر حقه‌بازي كوشش كردند تا مانع روي كار آمدن نيروهاي معتدل و ضدجنگ و ميانه‌رو در اسراييل شوند. نتانياهو و بن سلمان دو دشمن بزرگ با هم متحد شدند تا با كمك روسيه، امريكا را به عنوان متحد اصلي و كلاسيك‌شان كه تحت حكومت اوباما منافع امريكا را قرباني اسراييل و عربستان نمي‌كرد، به وسيله ترامپ نابود كنند و از شر يك وضعيت معتدل در خاورميانه راحت  شوند. 
بنيامين نتانياهو، يك سال پس از تشكيل اسراييل در 1948 در اين كشور به ‌دنيا آمده است. او نخستين و تنها نخست‌وزير اسراييل است كه در اسراييل به دنيا آمده است. او دو بار (1999- 1996) و (2009-2020) جمعا 14 سال نخست‌وزير اسراييل بوده است. در واقع او به اندازه داويد بن گوريون، اولين نخست‌وزير اسراييل كه 14 سال نخست‌وزير بود، اين سمت را در اختيار داشته است. نتانياهو معروف به بي‌بي رهبر حزب راستگراي ليكود است؛ وي در سال 2005 در اعتراض به طرح خروج شهرك‌نشينان اسراييلي از نوار غزه از پست خود در وزارت دارايي استعفا داد. مادرش زيلا و پدرش پرفسور بن‌ زيون نتانياهو است. او در اورشليم بزرگ شده و خانواده او در فاصله سال‌هاي 1956 تا 1958 و 1963 تا 1967 در امريكا زندگي مي‌كردند، يعني او در فاصله سني 8 تا 10 سالگي و 15 تا 19 سالگي در امريكا سكونت داشته است.
او در سال 1967 به اسراييل برگشت و به عضويت در يگان تكاوري ويژه ستاد كل فرهاندهي و عمليات ارتش اسراييل (يگان ساپرت متكل) پيوست و در سال 1972 به امريكا برگشت و تحصيلات خود را در موسسه فناوري ماساچوست آغاز كرد. وي در 1973 براي شركت در جنگ يوم كيپور كه توسط مصر، سوريه و اردن آغاز شده بود، به اسراييل بازگشت و به نيروهاي جنگنده كانال سوئز و ارتفاعات جولان پيوست. پس از پايان جنگ به بوستون بازگشت و كارشناسي خود را در رشته معماري و كارشناسي ارشد خود را در مديريت اجرايي دريافت كرد و همچنين به تحصيل در رشته علوم سياسي در هاروارد پرداخت. 
او در هاروارد با همسر اولش ميريام ملاقات و ازدواج كرد و فرزند اولش « نوعا» به دنيا آمد. او همزمان به كار در يك موسسه غيردولتي مالي و يك موسسه دولتي اطلاعاتي براي اسراييل مي‌پرداخت. برادرش يوناتان نتانياهو در چهارم جولاي 1976 ميلادي در جريان عمليات انتبه، آزادسازي مسافران اسراييلي كه توسط چريك‌هاي فلسطيني كه با حمايت عيدي امين به اوگاندا برده شده بودند، تنها افسر اسراييلي بود كه كشته شد و به همين خاطر يوناتان نتانياهو از «قهرمانان ملي» اسراييل به ‌شمار مي‌رود. روزنامه يديعوت آحارانوت در پيوست ويژه خود بخش‌هايي از زندگينامه نتانياهو را منتشر كرد؛ بخش‌هايي كه قرار بود در كتابي بعدا منتشر شود. 

 دختري كه بايد پنهان شود
بن كسپيت، نويسنده اين كتاب نوشته است:  «رسانه‌هاي اسراييلي هميشه وقتي از فرزندان نتانياهو حرف مي‌زنند از يايير و افنير پسران نتانياهو و سارا حرف مي‌زنند، در حالي كه نتانياهو دختري 43 ساله به نام نوعا دارد كه هيچ‌كس از او حرف نمي‌زند. نوعا شرايط مالي خوبي نداشت، بعد از ازدواج به يك زن متعصب از گروه حاريديم تبديل شد. گروه حاريديم گروهي از يهوديان هستند كه معتقدند سرانجام بايد همه يهوديان در فلسطين جمع شوند. نتانياهو هرگز از نوعا حرف نمي‌زند و ديدار آنها به دور از چشم سارا صورت مي‌گيرد. گفته مي‌شود حتي فرزندان نوعا نمي‌دانند پدربزرگ‌شان نخست‌وزير اسراييل است. نزديكان نتانياهو سعي مي‌كنند هرگز نام همسر سابق او را نياورند، دختر او دچار بيماري رواني است و مادرش هميشه در اين مورد سكوت كرده است. 
بن كسپيت نوشته است كه نتانياهو پشت اعتراضات و تظاهرات عليه اسحاق رابين بود و بعد از امضاي توافقنامه اسلو با فلسطينيان توسط رابين، عليه او شعارهايي مانند «رابين خائن» مي‌داد. به خاطر همين تظاهرات تند ليكود عليه اسحاق رابين بود كه رييس وقت شاباك (اداره امنيت داخلي اسراييل) نتانياهو را احضار كرد و از وي خواست اوضاع را آرام كند. در آن روزها ليكود به طور دايمي عليه رابين سخنراني مي‌كرد و نتانياهو به عنوان سخنران رابين را به نقض سنت‌ها و ارزش‌هاي اسراييل متهم مي‌كرد. رابين نيز نتانياهو را يكي از عوامل تحريك مردم خوانده بود. شاباك به اطلاعاتي دست يافت كه نشان مي‌داد تهديداتي عليه جان اسحاق رابين وجود دارد، ولي نتانياهو عليه اين تظاهرات كار جدي انجام نداد و با خاخام‌هاي اسراييل كه مردم را عليه رابين تحريك مي‌كردند روبرو نشد، عليه آنها كاري نكرد. 
بن كسپيت نكات ديگري را هم در مورد نتانياهو نوشته است: اينكه او هميشه دچار توهم شنود به‌خصوص توسط امريكايي‌هاست و به همين دليل جلسات خودش را در مقر موساد برگزار مي‌كند. او علاقه زيادي دارد كه در چهره يك قهرمان ظاهر شود. او جزو اسراييلي‌هايي است كه معتقد به «عدم معامله با تروريست‌ها» هستند، اما زماني كه به خاطر وضعيت بد اقتصادي با تظاهرات گسترده مردم مواجه بود، براي اينكه محبوبيت به دست بياورد، در مورد «گلعاد شليط» كه توسط حماس چند سال اسير بود، با حماس كه آنها را تروريست مي‌دانست، معامله كرد كه با گليعاد عكس يادگاري بگيرد. نتانياهو و ايهود باراك بر سر عكسي كه مي‌خواستند با گليعاد شليط بگيرند، رقابت داشتند؛ از طرف ديگر هواپيمايي كه بالاي آسمان بود و گليعاد شليط در آن در حالت بيهوشي بود، آنقدر در آسمان ماند تا او به هوش بيايد كه وقتي بر زمين نشست، نتانياهو با او عكس بگيرد. 

 آيلت شاكد خوبروي و ساراي حسود
يكي از نكات بسيار مهم در مورد وضعيت بنيامين نتانياهو و سارا نتانياهو موقعيت متزلزل هر دو نفر آنهاست. هر دو پرونده مالي اختلاس دارند و در صورت از دست دادن قدرت بايد به زندان بروند. رفتن به زندان رييس‌جمهور يا نخست‌وزير در اسراييل برخلاف بقيه خاورميانه يك واقعيت طبيعي و موضوعي عادي است، اما در اسراييل امروز اين موضوع كمي بيشتر از عادي است. اين موضوع در حال حاضر با آيلت شاكد، وزير دادگستري اسراييل رابطه دارد؛ زني 46 ساله، فوق‌العاده زيبا، فوق‌العاده باهوش، به شكلي دردناك راستگرا و بي‌رحم. او معتقد است: «بچه‌هاي فلسطيني‌ها مثل بچه افعي هستند، وقتي خانه آنها را خراب مي‌كنيد حتما بايد اين كوچولوها را بكشيد.» او اين جمله را كه نوشته يك نويسنده اسراييلي بود در پست فيس‌بوك خودش گذاشت، فرداي آن روز در جريان درگيري يك كودك فلسطيني كشته شد. شاكد گفت: من نويسنده آن مطلب نيستم، آن را منتشر كردم. 
آيلت شاكد از پدر و مادري عراقي به دنيا آمده است، پدر و مادرش در سال 1955 از عراق نخست به ايران و سپس به اسراييل مهاجرت كردند و او در اسراييل به دنيا آمد. او يك دختر و پسر دارد و همسرش خلبان اف - 16 است. شاكد به ارتش اسراييل ملحق شد و در گردان 12 تيپ نيروهاي ويژه موسوم به گولاني فعاليت مي‌كرد. اما تحصيلاتش را در زمينه مهندسي برق و رايانه ادامه داد و سپس مدير بازاريابي شاخه اسراييلي تگزاس اينسترومنتسس امريكا شد. شركتي كه دفترش در دالاس تگزاس بود. تخصص او در بازاريابي مواد نيمه هادي (نيمه رسانا) و فناوري رايانه بود. آيلت شاكد در فاصله سال‌هاي 2006 تا 2008 وقتي 30 ساله بود، رييس دفتر بنيامين نتانياهو بود. 
آيلت شاكد در دفتر بنيامين نتانياهو با نفتالي بنت رهبر حزب خانه يهودي آشنا شد و آنها جنبشي به نام « ييسراييلي شيلي» يعني خانه اسراييل تاسيس كردند. اين كمپين دو شاخه افراطي را به هم پيوند زد، شاخه افراطي راست سكولار به رهبري شاكد و شاخه راست‌گراي افراطي ديني به نمايندگي بنت. وجه مشترك اين دو تا همين بود كه سارا نتانياهو نمي‌خواست ريخت نحس آنها را ببيند، او از ديدن شاكد زيباروي متنفر بود، حتي نتانياهو حق نداشت اسم او را جلوي سارا بياورد. «روني مانا» بازرگان اسراييلي و دوست نزديك نتانياهو در يك گفت‌وگوي مطبوعاتي پرده از راز اين نفرت برداشت و گفت: «سارا نظارت شديدي بر هر نشست يا ديداري دارد كه بين شوهرش و آيلت شاكد برگزار مي‌شود. اگر چه شاكد، وزير دادگستري است و بايد با نخست‌وزير ديدارهاي مرتب داشته باشد.» شايد به همين دليل نشنال‌پست كانادا نوشته است: «نتانياهو با شاكد دست نمي‌دهد و روبوسي نمي‌كند.» اينكه اول تخم مرغ بوده يا اول مرغ، مشكلي را حل نمي‌كند، چون سارا نتانياهو و بنيامين نتانياهو هر دو پرونده‌هايي مبني بر دريافت پول بدون مجوز رسمي و اختلاس و فساد مالي دارند و از قضا مسوول رسيدگي به اين موضوع دختر زيباي جوان عميقا معتقدي به نام آيلت شاكد است. دختري كه در موردش جو اوكانر در نشنال پست 15 مه ‌2015 نوشته است: «اين سياستمدار تازه كار زن، در فاصله كوتاهي به صداي افراط‌گرايي و خطرناك اسراييل تبديل شد. او در نظر بعضي‌ها زيبا، جوان و سكولار است اما نظرات نژادپرستانه و خشن خود را خيلي بلند و بي‌پرده فرياد مي‌زند.» «جوزف باريتكي» وزير اسبق اسراييلي درباره آيلت شاكد در اظهاراتي طعنه آميز و هشداردهنده به راديو «داروم»  اسراييل گفت: «او جدا زيباست؛ شبيه زنان آلمان نازي.»، چپ‌هاي اسراييلي از انتخاب او براي تصدي وزارت دادگستري خشمگين بودند و «ناشمن شاي» رهبر حزب «اتحاد صهيونيستي» گفت: « دادن پست وزير دادگستري به شاكد مثل اين است كه به يك آتش‌نشان مشعل بدهيد و از او بخواهيد آتش را خاموش كند.» او چنين شناخته مي‌شود: زني كه وزير نتانياهو است اما سارا، همسر نخست‌وزير به‌ شدت از او بيزار است و نمي‌گذارد «بي‌بي» (نتانياهو) به او نزديك شود يا با او در يك پرواز باشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون