• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4795 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱ آذر

چه كساني سياست امريكا در قبال غرب آسيا را تدوين مي‌كنند؟

گمانه‌زني‌ها در خصوص اعضاي تيم خاورميانه بايدن

مترجم: گلي اصغري|  بايدن و تيمش در مراحل اوليه انتخاب اعضاي دولت بعدي قرار دارند و بازار گمانه‌زني در خصوص گزينه‌هاي احتمالي داغ است. يكي از بخش‌هايي كه تركيب نفرات مسوول آن اهميت بسياري دارد، حوزه خاورميانه است. پايگاه خبري تحليلي «اكسيوس» با استفاده از منابع خود در تيم بايدن، پيش‌بيني خود از مقامات مسوول در حوزه خاورميانه در وزارت دفاع، وزارت خارجه و شوراي امنيت ملي دولت بايدن را به شرح زير منتشر كرده است: هنوز هيچ چيز قطعي نيست، اما چندين منبع در حلقه مشاوران سياست خارجي بايدن مي‌گويند به احتمال زياد، نفرات جديد همگي از ميان مقامات دولت اوباما انتخاب مي‌شوند. گروهي كه بايدن براي بررسي وضعيت وزارت خارجه منصوب كرده بود شامل سه كارشناس حوزه خاورميانه بود. اين سه نفر به احتمال زياد در دولت جديد نيز نقش خواهند داشت: 
   پونيت تالوار در دولت اوباما يكي از مشاوران ارشد در حوزه خاورميانه محسوب مي‌شد و به باز شدن باب مذاكرات هسته‌اي با ايران كمك زيادي كرد. او بعدا در دوران وزارت خارجه جان كري به عنوان دستيار وزير در امور سياسي -  نظامي منصوب شد.
 هادي عمر در دوران جان كري، معاون نماينده ويژه امريكا در فرآيند صلح اسراييل و فلسطين بود و بيشتر بر مسائل اقتصادي تمركز داشت. وي اخيرا در موسسه بروكينگز مشغول به كار شده است.
 دانا استرول در دوران وزارت دفاع رابرت گيتس و لئون پانه‌تا به عنوان مشاور خاورميانه پنتاگون فعاليت مي‌كرد. او بعدا به عنوان مشاور كميته روابط خارجي سنا در حوزه خاورميانه منصوب شد. وي اكنون در موسسه سياست خاور نزديك واشنگتن مشغول به كار است.
انتظار مي‌رود چند تن از ديگر مقامات دولت اوباما  نيز در دولت جديد مشغول به كار شوند: 
  رابرت مالي، مشاور ارشد اوباما در حوزه خاورميانه و رييس فعلي گروه بين‌المللي بحران احتمالا در دولت جديد به عنوان مذاكره‌كننده با ايران منصوب مي‌شود.
  دن شپيرو كه مدير دپارتمان خاورميانه شوراي امنيت ملي بود و شش سال به عنوان سفير امريكا در اسراييل فعاليت كرد يكي از گزينه‌ها براي تصدي مناصب مهم در واشنگتن يا خدمت مجدد به عنوان سفير است.
  تامارا كافمن ويتس كه در دوران وزارت خارجه هيلاري كلينتون معاون دستيار وزير در مسائل خاور نزديك بود، يكي از كساني است كه انتظار مي‌رود در دولت جديد در حوزه خاورميانه مشغول به كار شود.
  مارا رودمن، مدير خاورميانه در آژانس توسعه بين‌المللي امريكا در دوران اوباما و مشاور كارزار انتخاباتي بايدن در حوزه سياست خاورميانه يكي ديگر از گزينه‌هاي احتمالي است.
اسامي ديگري كه براي تصدي مناصب مهم به گوش مي‌رسد عبارتند از: 
  يان گولدنبرگ كه در تيم صلح خاورميانه جان كري فعاليت داشت و اكنون عضو مركز «امنيت جديد امريكا» است. 
  اندرو ميلر كه در دولت اوباما در شوراي امنيت ملي به عنوان كارشناس مسائل خاورميانه فعاليت داشت. 
  دنيل بنايم كه در دوران معاون اولي بايدن، مشاور او در حوزه خاورميانه بود.
در پايان بايد گفت به جز مساله ايران، در برنامه كاري بايدن، خاورميانه چندان اهميتي ندارد. با اين حال دولت جديد نيز چه بخواهد چه نخواهد مثل دولت‌هاي قبلي در مورد خاورميانه با حجم زيادي از كار روبرو خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون