• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4796 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲ آذر

چند مجموعه نمايشي در صف تعطيلي هميشگي ايستاده‌اند

سالن تئاتر «شانو» به پايان راه رسيد

گروه هنر و ادبيات

 

قطب‌الدين صادقي با اشاره به ناچيز بودن بودجه فرهنگ به خصوص تئاتر از تعطيلي تماشاخانه «شانو» به دليل مشكلات اقتصادي و حمايت نكردن از حوزه تئاتر در شرايط بحران كرونا خبر داد. اين كارگردان، مدرس و پژوهشگر تئاتر درباره وضعيت نامناسب بودجه فرهنگ به خصوص تئاتر در سال‌هاي گذشته و اولويت‌بندي نامناسبي كه در ميزان تخصيص بودجه وجود دارد به مهر گفت: نكته اساسي اين است كه تمام شعارهايي كه در مملكت داده مي‌شود، شعارهاي فرهنگي است؛ فرهنگ اسلامي، فرهنگ هزاران ساله ايراني، فرهنگ شرقي و … اما در عمل براي تحقق، توسعه و دفاع از اين «فرهنگ» هيچ گامي برنمي‌دارند. متاسفانه دروغگويي اولين ايرادي است كه در كشور ما در زمينه توجه به مسائل فرهنگي وجود دارد حتي متوليان امر كه مي‌گويند انقلاب ما انقلاب فرهنگي بوده اما در زمينه اختصاص بودجه به اين حوزه كوتاهي مي‌كنند.
او ادامه داد: به ياد دارم زماني بودجه فرهنگ ۸دهم درصد از بودجه عمومي كشور را تشكيل مي‌داد و حتي اين بودجه به يك درصد هم نمي‌رسيد كه البته اين‌طور كه مي‌گويند الان اين بودجه به ۱.۵ درصد رسيده است. از همين مقدار تنها ۱۶ درصد آن دست وزارت ارشاد را مي‌گيرد و ۸۴ درصد ديگر صرف سازمان‌ها و موسسات موازي مي‌شود؛ اين اتفاق فاجعه‌آميز است. متاسفانه كساني كه اين بودجه را مصوب مي‌كنند به هيچ‌كس پاسخگو نيستند و اين‌طور است كه همه گلايه‌ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خواهد بود. اين كار در نهايت بي‌انصافي است و اين نوع تقسيم‌بندي و تخصيص بودجه اصلا قابل دفاع نيست.
صادقي درباره سهم ناچيز تئاتر از اين بودجه فرهنگي بيان كرد: مساله بعدي سهم بسيار ناچيز تئاتر از اين بودجه است در حالي كه با بحراني هم كه پيش آمده است بايد بيشتر از گذشته براي جبران مشكلات هنرمندان بكوشند. اين روزها همه هنرمندان دچار فقر و بيكاري و بيماري و بلاتكليفي هستند. خود من تا چند روز آينده رسما تماشاخانه «شانو» را تعطيل مي‌كنم چون ۹ ماه است كه حتي به اندازه يك ماه هم درآمد نداشتم. ماهي ۳۰ ميليون تومان بايد اجاره ملك بپردازم و تا امروز هرچه پس‌انداز داشته‌ام را براي كرايه سالن پرداختم و بعد از آن هم از ديگران قرض كرده‌ام اما ديگر منبعي ندارم تا به اتكاي آن از ديگران پول قرض بگيرم و تنها راهي كه دارم تعطيلي تماشاخانه است.
او افزود: به دنبال انباري مي‌گردم كه وسايل سالن را به آنجا انتقال دهم و اعلام كنم، اشتباه كرده‌ام كه اصلا اين سالن را باز كردم. متاسفانه از لحاظ روحي، فكري و عاطفي ويران شده‌ام و هيچ تمركزي روي كارم ندارم.
اين پژوهشگر و مدرس تئاتر يادآور شد: نمي‌گويم كه وضعيت عرصه‌هاي ديگر در اين شرايط مناسب است اما مي‌دانم كه وضعيت فرهنگ و هنر فاجعه است. متاسفانه دولت به اصطلاح خود را به تغافل زده است و اصلا به فكر وضعيت فرهنگ و هنر نيست. هنرمندان ما از لحاظ اقتصادي و رواني نابود شده‌اند و هيچ‌كس هم جوابگو نيست.
كارگردان «سحوري» با اشاره به ناآشنا بودن كميسيون فرهنگي مجلس به امور فرهنگي بيان كرد: متاسفانه هيچ‌كدام از اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس در دوره‌هاي مختلف آشنا به فرهنگ و هنر نبوده‌اند و حتي اگر يك فرد فرهنگي در اين كميسيون حضور داشت، مي‌توانست از فرهنگ مملكت دفاع كند اما متاسفانه هيچ‌كدام نسبت مستقيم و حتي غيرمستقيم با عرصه فرهنگ ندارند. كساني كه از صد كيلومتري فرهنگ و هنر عبور نكرده‌اند، يك تئاتر يا فيلم نديده‌اند و حتي يك كتاب در اين زمينه تاليف نكرده‌اند چگونه مي‌توانند تشخيص دهند نيازهاي فرهنگ و هنر چيست.
صادقي در پايان درباره مشاوره دادن اهالي فرهنگ و هنر به كميسيون فرهنگي مجلس گفت: ما كه نمي‌توانيم به صورت شخصي به مجلس برويم و به كميسيون فرهنگي مشاوره بدهيم. آنها بايد از ما براي مشاوره و تعامل دعوت كنند چون اين رابطه دوسويه است و بايد توام با احترام و تعامل متقابل باشد اما آنها اصلا ما را نمي‌بينند و من واقعا متاسفم كه اين وضعيت در جريان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون