• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4796 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲ آذر

تعطيلي در 160 شهر قرمز، ۲۰۸ شهر نارنجي و ۸۰ شهر زرد به اجرا درآمده

باران، چاشني اجراي محدوديت‌هاي كرونايي

گروه اجتماعي

ديروز و در اولين روز هفته، خيابان‌هاي تهران مثل روزهاي تعطيل بود؛ مثل روزهايي كه مردم از خستگي يك هفته كار و تلاش، به فضاي امن و آرامش خانه‌ها پناه برده‌اند تا براي آغازي دوباره، انرژي بگيرند و هفته را با حال و هوايي تازه شروع كنند. نخستين روز هفته كه مقارن با نخستين روز اجراي محدوديت‌هاي كرونايي بود با بارش باران در تهران و خيلي از شهرهاي كشور آغاز شد. با اين وصف شايد بتوان گفت ديروز از خيابان‌هاي تهران، غم مي‌باريد. آن همه مغازه تعطيل با كركره‌هاي بسته، آن هم در سومين ماه پاييز كه به اندازه كافي اندوه و دلمردگي مي‌آورد. ديروز، در خيابان‌هاي تهران كه راه مي‌رفتي، اين واقعيت را درك مي‌كردي كه «شهر» با مردمانش زنده است. 

تصميمي كه ستاد ملي مقابله با كرونا براي تعطيلي دو هفته‌اي اصناف گروه 2و 3 و 4 گرفت، تصميمي در راستاي بقاي شهروندان است. شهرونداني كه نيروي مولد شهر و كشور هستند و بايد باشند تا چرخ اقتصاد بچرخد و زندگي رونق داشته باشد. اين تصميم البته بسيار بسيار دير اتخاذ شد. تصميمي كه بايد در ارديبهشت ماه و در ادامه قرنطينه نوروزي، تداوم مي‌يافت تا امروز، سازمان ثبت احوال، ركورد روزانه فوت 482 نفر و 431 نفر و 462 نفر را در كارنامه فعاليتش ثبت نكند. حالا هم براي نتيجه‌گيري خوش‌بينانه خيلي زود است اگرچه كه به گفته سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا، اعمال محدوديت ساعتي براي فعاليت اصناف و اعمال جريمه نقدي براي متخلفان پروتكل‌هاي بهداشتي از ابتداي آبان ماه و بعد از اين هفته‌ها، در 41 شهر دچار وضعيت قرمز، نتيجه داده و شيب نزولي شيوع در اين شهرها به وزارت بهداشت گزارش شده است. 
حالا هم تعطيلي دو هفته‌اي اصناف و فعاليت‌هاي غيرضروري در بيش از 440 شهر كشور (160 شهر در وضعيت قرمز، 208 شهر در وضعيت نارنجي و 80 شهر با وضعيت زرد) و اعمال درجاتي از محدوديت تردد اجتماعي براي 79 ميليون نفر از جمعيت كشور، همزمان شده با ممنوعيت تردد خودروهاي شخصي در ساعات 9 شب تا 4 صبح در شهرهاي قرمز كه هدف هر دو تصميم، كاهش ترددهاي غيرضروري است. اصناف غيرضروري ممنوع از فعاليت شده‌اند تا مردم براي خريد غيرضروري، خيابان‌ها را شلوغ و پرخطر نكنند و خودروهاي شخصي هم از تردد شبانه منع شده‌اند كه خانواده‌ها، بعد از ساعت كاري، راهي رستوران و كافه و مهماني نشوند. ديروز مسوولان وزارت بهداشت و وزارت كشور، متفق بودند كه 50 الي 83 درصد دليل ابتلا، متوجه حضور در مهماني‌ها و تجمعات فاميلي بوده است. اما نبايد فراموش كرد صنفي كه بخواهد فعال و نسبت به احكام ستاد ملي مقابله با كرونا بي‌توجه باشد، پشت كركره‌هاي بسته هم كار خود را ادامه مي‌دهد؛ مثل بسياري از قهوه‌خانه‌ها كه هفته‌هاست با وجود تمام توصيه‌ها و تذكرها و اخطارها، در خفا مشغول به پذيرش مشتري هستند و تا امروز نه پليس و نه هيچ ضابط قضايي، حريف تخلفات گسترده قهوه‌خانه‌هاي پنهان نشده‌اند و اتحاديه اين صنف هم ظاهرا در تاييد مشترك اين پنهانكاري، ترجيح به سكوت داده كه حتما در اين زمانه، سكوت علامت رضاست. خانواده و قومي هم كه بخواهند مهماني داشته باشند، پيه جريمه 200 هزار توماني ممنوعيت ترد شبانه را به تن مي‌زنند و مهماني‌شان را هم برگزار مي‌كنند و گل مي‌گويند و گل مي‌شنفند مثل همان جماعتي كه ظرف روزهاي گذشته، با وجود هشدارهاي مكرر مسوولان نسبت به قرمز بودن بودن شرايط استان‌هاي شمالي كشور، جاده‌هاي منتهي به اين دو استان را به ترافيك سنگين رساندند و در پاسخ به ماموران پليس راهور و در واكنش به اعمال جريمه‌هاي يك ميليون توماني به دليل تردد از مبدا استان قرمز گفتند: «جريمه را مي‌پردازيم.»
قرنطينه دو هفته‌اي كه از اولين ساعات ديروز در 160 شهر قرمز، ۲۰۸ شهر نارنجي و ۸۰ شهر زرد به اجرا درآمده، حتما كم‌هزينه نخواهد بود؛ چه براي دولت و چه براي مردم. بعد از دو هفته، در صورت كاهش شدت ابتلا و فوت كرونا، همان مردمي كه توصيه‌هاي بهداشتي را مسخره مي‌كردند، با مشاهده آمار كاهش يافته از شيوع بيماري، احتمالا حالا باور خواهند كرد كه تجمعات هر چه خلوت‌تر و مراعات‌ها هر چه بيشتر، آماري كه امروز ما را به وحشت مي‌اندازد هم به عددهايي كمتر خواهد رسيد. 
بنا به آخرين گزارش وزارت بهداشت، در فاصله 30 آبان تا اول آذر سال جاري، ۴۳۱ بيمار كوويد 19 جان باخته و 12 هزار و 931 بيمار جديد هم شناسايي شدند و تعداد كل فوتي‌هاي كرونا در كشور به ۴۴ هزار و ۳۲۷ نفر و تعداد كل مبتلايان هم به ۸۴۱ هزار و ۳۰۸ نفر افزايش يافت. 

توصيه‌هايي كه مردم و دولت بايد جدي بگيرند 
ظرف روزهاي گذشته، متخصصان حوزه سلامت توصيه‌هاي مهمي ارايه داده‌اند و از جمله اينكه ديروز، مينو محرز؛ عضو كميته علمي ستاد ملي مقابله با كرونا از تمام افراد داراي علايم سرماخوردگي و مبتلايان داراي علايم خفيف كرونا خواست كه بدون اتلاف وقت، به پزشك و مراكز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته وزارت بهداشت مراجعه كرده و از حاد شدن و وخامت بيماري جلوگيري كنند. 
يكي ديگر از توصيه‌هاي مردم به خوش قولي و وفاي به عهد دولت است كه بايد جدي گرفته شود. اين توصيه هم ديروز و توسط فرمانده عمليات مديريت بيماري كرونا در كلانشهر تهران و رييس كميسيون بهداشت مجلس مطرح شد؛ ساعاتي بعد از آنكه رييس‌جمهوري، در جمع اعضاي ستاد ملي مقابله با كرونا، مصوب كرد كه تا پايان امسال، براي حدود ۳۰ ميليون نفر ماهانه ۱۰۰ هزارتومان واريز شود و براي ۱۰ ميليون خانوار هم وام يك ميليون توماني با مهلت بازپرداخت 30 ماهه منظور شود. 
به دنبال اعلام رييس‌جمهوري و در حالي كه هنوز تعداد قابل توجهي از بيكاران و خسارت‌ديدگان كرونا در ماه‌هاي آغازين امسال، موفق به دريافت بيمه بيكاري كرونا يا وام‌ها و كمك‌هاي وعده داده شده دولت نشده‌اند، عليرضا زالي؛ فرمانده عمليات مديريت بيماري كرونا در كلانشهر تهران هم از مسوولان خواست كه فرآيند پرداخت غرامت دستمزد مبتلايان كوويد ۱۹ را تسهيل كنند و حسينعلي شهرياري؛ رييس كميسيون بهداشت مجلس هم با تاكيد بر مشكلات معيشتي كارگران و شاغلان روزمزدي كه به دليل قرنطينه، مجبور به خانه‌نشيني مي‌شوند به خبرگزاري ايلنا گفت: «دولت طرح ناقصي را داده مانند اينكه نفري ۱۰۰ هزار تومان به مردم بدهد كه با يك حساب و كتاب دقيق ‌اي كاش اين مبلغ بيشتر به مردم پرداخت شود تا قرنطينه كاملي صورت گيرد چون هزينه بيماري از جيب مردم، بسيار بيشتر از هزينه قرنطينه است. بيمار كرونايي كه احتياج به بستري پيدا مي‌كند، به‌طور متوسط بايد ۹ روز در بيمارستان بستري شود كه حدود ۲۰ ميليون تومان هزينه‌اش خواهد بود و اگر اين بيمار، نيازمند بستري در ICU باشد اين هزينه شايد به ۴۰ الي ۸۰ ميليون تومان هم برسد. بنابراين، به جاي صرف هزاران هزار ميليارد تومان براي درمان مبتلايان كرونا، مي‌شود با قرنطينه كامل و مشابه همان چيزي كه در تعطيلات عيد اتفاق افتاد، زنجيره بيماري را قطع كنيم. علاوه بر اين، براي روزهاي بعد از قرنطينه بايد برنامه‌ريزي دقيق داشته باشيم، اينكه دو يا سه هفته قرنطينه كنيم و بعد از آن دوباره اتفاقات قبل تكرار شود، فايده ندارد. در اين دو هفته، بايد بازنگري در پروتكل‌ها داشته باشيم تا راهكار جديدي بعد از لغو قرنطينه اجرايي شود، چون صرف تعطيلي 2 يا 3 هفته‌اي مشاغل و صنوف و خانه‌نشيني افراد، كاري از پيش نمي‌برد و اگر نتوانيم زنجيره بيماري را قطع كنيم و روند كنوني ادامه پيدا كند شايد تلفات ما در آذر و دي به هزار الي هزار و 200 نفر برسد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون