• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4801 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۸ آذر

هلاله موسويان، وكيل احمدرضا جلالي‌ از آخرين وضعيت پرونده موكلش به «اعتماد» مي‌گويد

مذاكرات بين ايران و سوئد؛ آخرين راه لغو اجراي حكم اعدام

خانم موسويان! پرونده آقاي جلالي در حال حاضر در چه مرحله‌اي قرار دارد؟

در حال حاضر بيش از ۳ سال است كه راي ايشان قطعي شده و روز سه‌شنبه هفته گذشته نيز به ما اطلاع دادند كه مي‌خواهند ايشان را براي مدت يك هفته به قرنطينه بند ۲۰۹ زندان اوين انتقال دهند تا براي اجراي حكم اعدام به زندان رجايي‌شهر منتقل شوند. روز سه‌شنبه كه اين مساله را به ما اطلاع دادند من و خواهر آقاي جلالي به شعبه اول اجراي احكام زندان اوين مراجعه كرديم. آنجا با آقاي جلالي صحبت كرديم. ايشان از آنجا با خانم و خانواده‌اش در سوئد صحبت كردند و به ما گفته شد كه اين آخرين ملاقات است و ديگر ايشان حق ملاقات با كسي يا برقراري ارتباط تلفني را ندارد. فرداي آن روز مجددا به شعبه اجراي احكام مراجعه كردم و ظاهرا آقاي جلالي خواسته بودند كه من را به عنوان وكيل ملاقات كنند اما به‌ دليل همان ممنوعيتي كه توضيح دادم به ‌خاطر قرنطينه وجود دارد، اين امكان فراهم نشد. اما به هر حال ما مشغول پيگيري هستيم.

فكر مي‌كنيد كه حكم اعدام اجرا مي‌شود؟ شايعات و اخباري غيررسمي مطرح شده كه ممكن است درمورد ايشان هم تبادل زنداني صورت گيرد.

بحث تبادل درباره كساني است كه تابعيت ايران را ندارند و درنتيجه فكر مي‌كنم اين بحث به ‌لحاظ اينكه ايشان تبعه ايران هستند، منتفي باشد.

با اين اوصاف احتمالا حكم اعدام اجرا خواهد شد؟

آنچه به ما ابلاغ شده، از اين قرار است. اما ايشان تبعه كشور سوئد هم هستند و باتوجه به اينكه تابعيت كشور سوئد را دارند و همچنين به‌ لحاظ علمي شخصي برجسته و ارزنده هستند و حمايت دانشمندان، مجامع علمي و دارندگان جايزه نوبل را نيز دارند، ممكن است تغييري در روند اجراي حكم صورت گيرد. واقعيت اين است كه ديگر نمي‌شود به ‌لحاظ حقوقي چندان كاري برايش ايشان انجام داد اما به نظرم اين يك پرونده ساده حقوقي نيست و زواياي ديگري هم دارد. ممكن است مذاكراتي اتفاق بيفتد. همان‌طور كه قبلا در اخبار هم آمده، وزير امور خارجه سوئد درباره آقاي جلالي با وزير خارجه ايران صحبت كردند ولي اينكه نتيجه اين مذاكره چه بوده، هنوز جايي منعكس نشده است. بنابراين حتما راه مذاكره درباره ايشان از طريق دولت سوئد وجود دارد اما دولت سوئد طول اين مدت اقدام خاصي انجام نداده است. حالا اگر در اين يك هفته اقدام خاصي انجام دهد، نمي‌دانم اما اميدوارم كه چنين اتفاقي بيفتد.

شما از چه زماني وكالت اين پرونده را برعهده گرفتيد؟ و باتوجه به اطلاعات‌تان، اين پرونده را از منظر حقوقي چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

زماني وارد پرونده شدم كه احكام قطعي -يعني همان افساد في‌الارض از طريق جاسوسي- براي ايشان صادر شده بود.

بعد از آن چه روندي را طي كرديد؟

به ‌جز من، وكيل ديگري هم در پرونده هستند؛ آقاي دكتر ساكت. آقاي ساكت اعاده دادرسي را انجام دادند و درخواست عفو كرديم كه تاكنون به نتيجه خاصي نرسيده است. اما من در روند دادگاه حضور نداشتم. مسائل مطرح شده در دادگاه و مشكلاتي كه در روند دادرسي وجود داشته، پيش از اين ‌بارها و بارها گفته شده اما آنچه در حال حاضر با آن مواجهيم، يك حكم قطعي است كه راه‌هاي حقوقي آن -چه درست چه غلط- طي شده است؛ بنابراين به نظر من بايد از طرق ديگر در اين پرونده به نتيجه برسيم.

يعني اگر دولت سوئد موفق به انجام هماهنگي با وزارت خارجه ايران شود، به‌ لحاظ حقوقي هيچ راه ديگري پيش‌روي اين پرونده نيست؟

خير، راه ديگري كه به ‌صورت مانع از توقف اجراي حكم شود، نداريم.

تا زمان اجراي حكم و احيانا تغيير در روند پرونده، چقدر زمان داريد؟!

تا سه‌شنبه هفته آينده، بعد از آن هر زمان احتمال اجراي حكم اعدام وجود دارد.

آيا ممكن است در اين فاصله امكان ديدار مجدد با آقاي جلالي به شما داده شود؟

بله ممكن است . البته اميدوارم اجراي اين حكم انجام نشود.

چقدر احتمال دارد بدون لغو حكم اعدام، اجراي حكم به‌ صورت موقت به تعويق بيفتد؟

ممكن است اجراي حكم لغو نشود اما به تعويق بيفتد اما همه اينها بستگي دارد به مذاكراتي كه بين دولت‌ها اتفاق مي‌افتد. هر چند بعيد است اما از نظر حقوقي دستور رييس محترم قوه قضاييه يا عفو موكل مي‌تواند مانع از اجراي حكم شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون