• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4801 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۸ آذر

رييس‌جمهور ايالات‌متحده براي اولين‌بار از ترك كاخ سفيد در صورت خواست مجمع گزينندگان گفت

ميراث شوم ترامپ براي آينده امريكا

محمدحسين لطف‌الهي

 

 

دونالد ترامپ از زماني كه متوجه شد روند شمارش آرا در انتخابات سوم نوامبر عليه اوست، ادعاي تقلب را مطرح كرد و از تيم حقوقي خود خواست كه با طرح شكاياتي جلوي شمارش آرا را بگيرند. او به هوادارانش گفت دموكرات‌ها راي‌هايش را دزديده‌اند و تا آخرين لحظه براي تغيير نتايج انتخاباتي كه در آن شكست خورده خواهد جنگيد اما حالا در فاصله كمتر از دو ماه تا آغاز به كار دولت منتخب به نظر مي‌رسد آخرين لحظه‌هايي كه رييس‌جمهور امريكا وعده‌اش را داده بود در حال فرا رسيدن است؛ ترامپ همزمان با طرح ادعاهايي غيرمستند پيرامون روند برگزاري انتخابات به خبرنگاران گفته است كه اگر اعضاي كالج الكترال رقيبش را به عنوان رييس‌جمهور انتخاب كنند از كاخ سفيد خواهد رفت. رييس‌جمهور امريكا عصر روز پنجشنبه 26 نوامبر براي اولين‌بار پس از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري روبه‌روي خبرنگاران قرار گرفت تا پاسخگوي آنها باشد و به سوالاتي كه اغلب پيرامون واكنشش به شكست در انتخابات مطرح مي‌شد، پاسخ دهد. خبرنگاري از او پرسيد آيا اگر مجمع برگزينندگان يا همان كالج الكترال جو بايدن را به عنوان رييس‌جمهور برگزيند شكست را خواهد پذيرفت؟ رييس‌جمهور ايالات‌متحده در پاسخ به اين سوال انتخابات را «كاملا متقلبانه» توصيف كرد و گفت هيچ‌گاه نتيجه اين فرآيند را نخواهد پذيرفت، چراكه مبناي آن براساس تقلب بوده است. خبرنگار كه اصرار داشت دونالد ترامپ را وادار به موضع‌گيري پيرامون احتمال مقاومت او در برابر انتقال قدرت كند، سوال خود را چندين‌بار به صورت‌هاي مختلف در ميان صحبت‌هاي ترامپ تكرار كرد و اين موضوع عصبانيت شديد رييس‌جمهور امريكا را در پي داشت. ترامپ گفت: «من رييس‌جمهور امريكا هستم و تو حق نداري با يك رييس‌جمهور به اين صورت صحبت كني. هيچ‌گاه با يك رييس‌جمهور اين‌گونه صحبت نكن.» پس از اين هشدار، ترامپ از نفر بعدي خواست تا سوالش را بپرسد و خبرنگار ديگري با ادبيات متفاوت سوال قبلي را تكرار كرد. او پرسيد آيا اگر مجمع گزينندگان بايدن را انتخاب كنند، ترامپ كاخ سفيد را ترك خواهد كرد؟ رييس‌جمهور امريكا پاسخ داد كه «همه شما مي‌دانيد كه من مطمئنا اين كار را خواهم كرد.» به نوشته نيويورك تايمز، در ادامه اين نشست دونالد ترامپ به صحبت پيرامون كشف شواهدي «شوكه‌كننده» از تقلب در انتخابات پرداخت و گفت معتقد است بازنده اين انتخابات نبوده و نبايد مجمع گزينندگان بايدن را به عنوان رييس‌جمهور معرفي كنند. ترامپ در پاسخ به سوالي درباره اينكه آيا به انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۴ فكر مي‌كند، گفت كه اين انتخابات هنوز به پايان نرسيده است. او گفت هزاران راي وجود دارند كه ممكن است نتيجه را تغيير دهند. رييس‌جمهور امريكا در ادامه گفت تنها روشي كه جو بايدن ممكن است ۸۰ ميليون راي آورده باشد از طريق تقلب است. او در بخش ديگري از سخنانش گفت: «كل دنيا دارد به روند انتخاباتي ما مي‌خندد.» ترامپ در پايان با تاييد نااميدي خود نسبت تغيير در نتايج اعلام شده انتخابات تصريح كرد كه «مي‌دانم زمان به ضرر ما مي‌گذرد.» ترامپ در بخش پاياني سخنانش رسانه‌ها را به دروغگويي متهم كرد و گفت: «اگر رسانه‌ها و شركت‌هاي بزرگ در اين انتخابات صادق بودند، من با اختلاف بسيار زيادي پيروز مي‌شدم.» او سپس جمله خود را اصلاح كرد و افزود: «البته من با اختلاف بسياري زيادي پيروز شدم.»

 

چرا رسانه‌ها از صحبت ترامپ

استقبال كردند؟

سي‌ان‌ان در تحليلي پيرامون واكنش‌ها به اولين نشست خبري دونالد ترامپ پس برگزاري انتخابات نوشته است: يكي از دلايلي كه رسانه‌ها با وجود باور نداشتن به ادعاهاي ترامپ از صحبت‌هاي او استقبال كردند تنها يك جمله او بود؛ «اگر بايدن انتخاب شود كاخ سفيد را ترك مي‌كنم.» امريكا امروز در شرايطي قرار دارد كه از يك سو پاندمي كرونا به‌طور غيرقابل كنترلي پيش مي‌رود و هرروز مبتلايان بيشتري در ايالات‌متحده شناسايي مي‌شوند و از ديگر سو، دولت به جاي تلاش براي مقابله با بحران، تمام تمركز خود را بر اثبات تقلب در انتخابات معطوف كرده است. در چنين شرايطي هر واكنش مثبتي كه از يك گذار آرام به دولت بعدي خبر بدهد، براي رسانه‌ها و تحليلگران خوشحال‌كننده خواهد بود زيرا اين اميد وجود دارد كه دولت آينده اهتمام بيشتري براي حفظ جان شهروندان امريكايي داشته باشد. امي والتر، تحليلگر سياست داخلي امريكا نيز در يك گفت‌وگوي تلويزيوني اعلام كرد كه پس از هراس و نگراني زيادي كه درخصوص آينده دموكراسي در امريكا مطرح شد، حالا مي‌توان گفت ريل‌گذاري پايه‌گذاران دموكراسي در اين كشور درست بوده و ساختارهاي دموكراتيك در توانستند از آزموني سخت سربلند بيرون بيايند.

 

آسيبي كه باقي خواهد ماند

هر چند كه انتقال مسالمت‌آميز قدرت در اين دوره مي‌تواند به عنوان يك پيروزي بزرگ براي ساختارهاي دموكراسي در امريكا تلقي شود اما برخي تحليلگران معتقدند در يك ماه اخير آسيب‌هايي به دموكراسي در امريكا وارد شده كه آثار آن تا مدت‌ها باقي خواهد ماند. نشريه آتلانتيك در اين باره نوشته است: «دموكراسي امريكايي از حملات متعددي كه طي هفته‌ها بر آن وارد آمد نجات پيدا كرد؛ ما از هفته‌هايي كه طي آن رييس‌جمهور هر روز از مدارك و شواهد جديد تقلب سخن مي‌گفت، از نشست‌هاي سوررئالي كه نزديكان رييس‌جمهور برگزار مي‌كردند و از استفاده از قدرت عليه خواست مردم نجات يافتيم اما ماجرا تمام نشده است. هر چند كه ترامپ روند انتقال قدرت را آغاز كرده و از ترك كاخ سفيد در صورت خواست مجمع گزينندگان خبر داده است اما او همچنان اين انتخابات را يك تقلب گسترده مي‌خواند كه در نوع خود بدترين انتخابات در تاريخ امريكاست.» به نوشته آتلانتيك، اين رفتار رييس‌جمهور امريكا باعث بي‌اعتمادي تعداد زيادي از طرفداران او به ساختار انتخابات در امريكا شده كه اين بي‌اعتمادي همچنان پابرجا خواهد ماند و اين مهم‌ترين آسيبي است كه رفتارهاي ترامپ به ساختار دموكراسي در امريكا وارد آورده است.

اشپيگل نيز در تحليلي نوشته است كه هر چند تغييراتي در رفتار دونالد ترامپ رخ داده اما رييس‌جمهور امريكا از مخالفت خود با جو بايدن و پيروزي او در انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور دست نخواهد كشيد و در هفته‌هاي آخر حضور خود در كاخ سفيد سعي مي‌كند از راه‌هاي مختلف بر سر راه بايدن سنگلاخ ايجاد كند. اقداماتي كه مي‌تواند عواقب ناگواري براي بسياري از امريكايي‌ها داشته باشد. آري فريدمن، تحليلگري كه براي سال‌ها انتخابات امريكا را پوشش مي‌داد تاكيد دارد: «حمله ترامپ به دموكراسي در امريكا و تلاش او براي بقا مشكلي جانبي نبوده كه اكنون حل شده باشد و ما بخواهيم با خيال راحت به دولت آينده و انتخابات‌ بعدي فكر كنيم. اين مشكلي اصلي است كه باعث مي‌شود راي‌دهندگان امريكايي تا مدت‌ها با بي‌اعتمادي به پديده انتخابات بنگرند و جريان‌هايي غيردموكراتيك و انتخابات گريز با استفاده از اين فضاي به وجود آمده از سوي دونالد ترامپ و جمهوري‌خواهان امكان رشد پيدا كنند.» او مي‌افزايد: سرنوشت و آينده دموكراسي به رفتار بازندگان وابسته است و اگر بازنده‌ها رفتار مناسبي نداشته باشند، دموكراسي ضرباتي جبران‌ناپذير را متحمل خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون