• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4801 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۸ آذر

هشداري از جنس «در برابر آينده»

نسرين ضميري

دهه هفتاد سريالي علمي-تخيلي از شبكه دوم سيما پخش مي‌شد و علاقه‌مندان زيادي هم داشت به نام «در برابر آينده» يا آ‌ن‌گونه كه در ايران ناميده مي‌شد «روزنامه‌اي براي فردا». ‌گري هابسون قهرمان داستان، در شهر شيكاگوي امريكا زندگي مي‌كرد هر روز صبح نسخه‌اي از روزنامه شيكاگو سان‌تايمز را دريافت مي‌كرد كه يك روز قبل از چاپ و ظاهرا به وسيله يك گربه به دستش مي‌رسيد. او با اطلاع از وقوع رويدادهاي غم‌انگيز و حوادث مرگبار سعي مي‌كرد مانع شكل‌گيري آنها شود. اين روزنامه را چرا و چه كسي برايش مي‌فرستاد مشخص نبود، اما ‌گري هابسون سعي مي‌كرد از اين موقعيت براي كمك به انسان‌ها استفاده كند. داستان علمي - تخيلي بر پايه اين ايده اصلي قرار داشت كه اگر انسان از وقايع آينده با خبر باشد چه مي‌كند؟ 
در هفته دوم تعطيلي‌ها و محدوديت‌هاي فراگير به سر مي‌بريم، ممنوعيت‌هايي كه بنا به گفته مديران مقابله با بحران كرونا با هدف كاهش جان باختن و مبتلا شدن عده بيشتري از مردم برقرار شده است. در اين برهه از زمان و در دنياي واقعي هيچ گربه‌اي وجود ندارد تا براي ما روزنامه‌اي بياورد و ما را از وقايع آينده باخبر كند تا چاره‌انديشي كنيم. اما مي‌توانيم بر اساس تحليل نتايجي كه تاكنون و پس از ماه‌ها تجربه‌اندوزي به دست آمده، پيش‌بيني‌هايي نسبتا نزديك به واقعيت داشته باشيم. چنانچه بپذيريم تعطيلات و محدوديت‌هاي اخير بر پايه داده‌هاي به دست آمده از مبتلايان به كوويد-19 بوده و عنوان مي‌شود بيش از 50 درصد موارد ابتلا ناشي از دورهمي‌هاي خانوادگي بوده، پس ‌بايد تمام توان خود را به كار ببريم تا حتي‌الامكان از تجمعات و دورهمي‌هاي خانوادگي و دوستانه ممانعت به عمل آيد. روزهاي آينده برگزاري «شب يلدا» يا شب چله را در پيش داريم. شب يلدا يكي از كهن‌ترين جشن‌ها و مناسبت‌هاي ايرانيان است كه در بلند‌ترين شب سال دور هم جمع مي‌شوند و از اهميت بالايي براي ايرانيان برخوردار است. برگزاري اين جشن و سردي هوا در بيشتر نقاط كشور مي‌تواند كانون‌هايي براي شيوع و گسترش كرونا باشد و تمام زحمات و خسارت‌هاي ناشي از تعطيلي‌ها و محدوديت‌ها را نه تنها هدر دهد، بلكه بيش از پيش مرگبار كند.
فوري‌ترين اقدام مي‌تواند اين باشد كه از هم‌اكنون براي دورهمي‌هاي شب يلدا آماده بوده و هشدارهاي لازم به مردم داده شود. اگر اين امكان وجود داشته باشد، ممنوعيت تردد در شب مذكور تشديد شود. اقدام ديگر برنامه‌ريزي رسانه ملي براي پخش برنامه‌هاي سرگرم‌كننده و جذاب ويژه اين شب است. رسانه ملي با داشتن چندين شبكه سراسري و شبكه‌هاي استاني قادر است برنامه‌هاي شاد و متنوعي براي تمامي گروه‌هاي مردم اعم از فيلم، سرگرمي، طنز، ورزشي و... تدارك ببيند؛ مانند ويژه برنامه‌ شب‌هاي احيا در ماه مبارك رمضان. يكي ديگر از موضوعاتي كه ‌بايد به آن توجه و براي آن برنامه داشت، خريدهاي اقلام مورد نياز مردم براي شب يلداست. شيوه تهيه و توزيع اقلام مورد نظر به گونه‌اي باشد كه شاهد تجمع و تشكيل صف نباشيم. دير اقدام كنيد محتكران و سوءاستفاده‌كنندگان در كمينند. با نگاهي به تقويم پس از شب يلدا تا پايان زمستان مناسبت‌هاي ديگري هم وجود دارد كه همگي مستعد تجمع هستند. از هم‌اكنون با آمادگي و برنامه‌ريزي مي‌توانيم از اين روزهاي سخت و دشوار آخرين زمستان قرن عبور كنيم. 
روانشناس سازماني

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون