• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4801 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۸ آذر

ديه‌گو آرماندو مارادونا در سن 60 ‌سالگي درگذشت

قلب فوتبال ايستاد

گروه ورزش

 

ساعت ۱۲ ظهر روز ۲۵ نوامبر در شهر كوچك تيگره قلب ديه‌گو مارادونا از حركت ايستاد. بين ساعت ۱۳ تا ۱۴ پزشكاني كه سر رسيده‌ بودند اعلام كردند عمليات احيا ناموفق بوده. همين حوالي بود كه اعضاي خانواده مارادونا خبر در‌گذشت اسطوره فوتبال دنيا را به اطلاع عموم رساندند. مارادونا در سن ۶۰ سالگي از دنيا رفت. علت مرگ ايست قلبي اعلام شد. گفته مي‌شود آخرين جملات او اين بود: «خسته‌ام. مي‌روم بخوابم.»
ديه‌گو آرماندو مارادونا در تاريخ ۳۰ اكتبر ۱۹۶۰ در لانوس و در خانواده‌اي فقير به دنيا آمد. ديه‌گو خيلي زود استعداد فوتبالي‌اش را ثابت كرد و به تيم‌هاي بزرگ آرژانتين راه يافت. او بعد از پوشيدن پيراهن بوكاجونيورز در كشورش راهي اسپانيا و تيم بارسلونا شد. مارادونا بعد از يك فصل بازي با پيراهن آبي‌اناري در اقدامي عجيب راهي ايتاليا و تيم سطح پايين ناپولي شد. 
به اعتقاد بسياري از كارشناسان مارادونا بهترين دوران فوتبالش را در اين تيم ايتاليايي سپري كرد. ناپولي با حضور مارادونا براي نخستين‌بار در تاريخ باشگاهش عنوان قهرماني سري‌آ را به دست آورد و فراتر از آن غرور را به مردم شهر جنوبي ناپل برگرداند. مارادونا آن‌قدر در ناپل محبوب شد كه تصاويرش بر ديواره‌هاي شهر نقش بست و مردم او را در حد خدا پرستيدند. او همزمان در تيم ملي آرژانتين نيز درخشيد و آلبي سلسته موفق شد با رهبري مارادونا جام جهاني ۱۹۸۶ را فتح كند. بهترين نمايش مارادونا در آن جام دبل مقابل انگلستان در مرحله يك‌چهارم نهايي بود. مارادونا در آن بازي دو گل تاريخي زد؛ يكي با دست كه به گل «دست خدا» معروف شد و ديگري «گل قرن» كه با پشت‌سرگذاشتن هشت بازيكن حريف به ثمر رسيد. اهميت آن برد براي مردم آرژانتين كه سه سال قبل در جنگ با انگلستان بر سر جزاير فالكند تحقير شده بودند حياتي بود. 
مارادونا بعد از جام جهاني ۱۹۹۰ ايتاليا دچار مشكلاتي شد و كم‌كم از بهترين فرمش فاصله گرفت. يكي از دلايلش علاقه او به جدايي از ناپولي بود. علاقه‌اي كه با مخالفت مديران ناپولي و مردم شهر ناپل مواجه شد و مارادونا مجبور شد در تيم ناپولي بماند. يكي از مشكلاتي كه مارادونا با مردم ناپل و ايتاليا پيدا كرد گلزني او مقابل تيم ميزبان در مرحله نيمه نهايي بود. ديه‌گو همچنين مشكلاتي با سران فيفا پيدا كرد. او معتقد بود در فينال جام جهاني ۱۹۹۰ به آلمان غربي كمك غير فوتبالي شده است.
در جام جهاني ۱۹۹۴ مارادونا به دليل استفاده از ماده نيروزا از جام جهاني اخراج شد و اين نقطه مهم سراشيبي سقوط او بود هرچند او هرگز آن اتهام را نپذيرفت. در ايتاليا مارادونا به دليل استفاده از موادمخدر ۱۵ ماه محروم شد. او بعد از محروميت راهي سويا و سپس راهي كشورش آرژانتين شد و درنهايت در ۳۷ سالگي با پيراهن بوكاجونيورز از فوتبال خداحافظي كرد. او با آمار ۶۸۰ بازي، ۳۴۶ گل، ۲۴۰ پاس گل، بردن ۱۰ جام و انجام ۹۱ بازي ملي كفش‌هايش را آويخت. مارادونا چند سال بعد به حرفه مربيگري روي آورد اما هرگز نتوانست به اندازه دوران بازي‌اش موفق باشد. 
آغشته شدن به مواد‌مخدر و مشروبات الكلي در كنار موضع‌گيري‌هاي سياسي‌ و حمايت علني‌اش از جريان‌هاي چپ منطقه و جهان در تركيب با نبوغ فوتبالي‌ مارادونا را به چهره‌اي ويژه در جهان فوتبال تبديل كرد. در بسياري از نظرسنجي‌هاي دنياي فوتبال مارادونا به عنوان بزرگ‌ترين فوتباليست تاريخ انتخاب شده است. البته دوگانه مارادونا-‌پله هيچ‌گاه دست از سر او برنداشت. همان‌طوركه خودش هرگز نتوانست بي‌خيال زندگي ناسالمش شود.  اهميت مارادونا در كشور آرژانتين به قدري است كه كليسايي در اين كشور تاسيس شده و در آن مردم به پرستش نمادين اين فوق‌ستاره مشغولند. در آن مراسم ازدواج برگزار مي‌كنند و غسل تعميد مي‌دهند. براي پذيرفته شدن در اين كليسا افراد بايد صحنه گل دست خداي مارادونا را بازسازي كنند. از زندگي اين اسطوره آرژانتيني چندين فيلم مستند ساخته شده از‌جمله «مارادونا به روايت كاستاريكا» به كارگرداني امير كاستاريكا و «مارادونا» به كارگرداني آصف كاپاديا. 
ستاره سابق فوتبال جهان در سال‌آخر زندگي هدايت جيمناسيا لاپلاتا را در كشورش برعهده داشت اما به‌دليل بيماري در چند ماه گذشته از تيم دور بود. او چندي پيش به خاطر مشكل مغزي در بيمارستان بستري شد و عملش نيز موفقيت‌آميز بود. او در منزل شخصي‌اش همراه با فرزندان و داماد و وكيلش زندگي مي‌كرد و يك پرستار نيز مواظب او بود. روز چهارشنبه مارادونا به دليل خستگي به خواب رفت اما ديگر هرگز بيدار نشد. 
بعد از مرگ مارادونا بسياري از چهره‌هاي ورزشي و سياسي معروف پيام تسليت فرستادند. چندين ميليون نفر از مردم آرژانتين در تشييع جنازه بزرگ‌ترين قهرمان زندگي‌شان حاضر شدند و رييس‌جمهور اين كشور سه روز عزاي عمومي اعلام كرد. در ناپل مردم به خيابان‌ها ريختند و ناباورانه به سوگ نشستند. چراغ‌هاي استاديوم سن‌پائولو به احترام ديه‌گو تا صبح روشن ماند. استاديومي كه نامش از اين پس به سن‌پائولو ديه‌گو مارادونا تغيير خواهد كرد. تابوت ديه‌گو مارادونا كه با پرچم و لباس شماره ۱۰ آرژانتين پوشانده شده بود بعد از تشييع باشكوه در ساختمان كاخ رياست‌جمهوري آرژانتين به خاك سپرده شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون