• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4802 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۹ آذر

آشتي امريكا با مسلمانان در دولت بايدن

محمدجواد موسوي‌زاده

ايالات متحده امريكا كشوري است كه با تنوع نژادي، مذهبي و مليت‌هاي گوناگون شناخته مي‌شود. در اين بين مسلمانان يكي از اقليت‌هايي هستند كه ناظران سياسي هيچگاه نقش آنها را در سطح ايالتي و ملي اين كشور ناديده نگرفته‌اند. از اين رو نقش مسلمانان در انتخابات و رويدادهاي سياسي امريكا از دو جهت اهميت بسيار دارد. يكي تعداد راي‌دهندگان و ديگري نقش شخصيت‌هاي برجسته مسلمان در اين كشور كه بر روي جامعه مسلمان تاثير مي‌گذارند. در اين بين آراي مسلمانان در اين كشور همواره با نوع نگاه سياستمداران به مساله مهاجرت مرتبط بوده است. زيرا اكثريت شهروندان مسلمان امريكا يا از كشورهاي ديگر خود را به سرزمين فرصت‌ها رسانده‌اند يا اينكه پدر و مادر يا پدربزرگ و مادربزرگ آنها مهاجر بوده‌اند. به غير از موضوع مهاجرت، موضوع احترام سياستمداران به اديان و اسلام در تصميم‌گيري‌هاي انتخاباتي آنها همواره نقش داشته است. 
در سال‌هاي اخير بسياري از مسلمانان امريكا به دليل فرمان اجرايي منع ورود مسلمانان به كشور و به رسميت شناختن اورشليم به عنوان پايتخت اسراييل از رييس‌جمهور ترامپ نااميد و ناراضي شدند. از همين رو مسلمانان اين كشور در انتخابات اخير براي به دست آوردن فرصت‌هاي برابر براي مسلمانان و عدم محدوديت به كانديداي حزب دموكرات جوبايدن متمايل شدند. 
همانطور كه در بالا نيز اشاره شد، امريكا كشوري متنوع است كه قدرت، ثروت و امتيازاتش بين مليت‌هاي مختلف با نژادهاي رنگارنگ و اديان گوناگون تقسيم شده است و قانون اساسي اين كشور بر حفاظت از افراد و آزادي افراد تاكيد كرده است. از اين رو بسياري از اقليت‌ها در اين كشور زندگي مي‌كنند كه در اين بين مسلمانان نيز از گروه‌هاي تاثيرگذار هستند. 3.45 ميليون مسلمان معادل 1.1 درصد كل جمعيت امريكا مطابق اعلام موسسه «پيو» در سال 2017 در اين كشور زندگي مي‌كنند. بنابراين تاثيرگذاري اين بخش از جمعيت بر انتخابات‌ها را نمي‌توان انكار كرد آن هم در حالي كه برخي ايالات‌هاي سرنوشت‌ساز در انتخابات امريكا گهگاه با اختلاف آراي كم بين كانديداها مي‌تواند نتيجه آراي آن ايالت را مشخص نمايد.
بسياري از مسلمانان شناخته شده امريكا در اين سال‌ها با رييس‌جمهور ترامپ مخالفت كرده‌اند. براي مثال «بلاحديد» مدل معروف امريكايي چندي پيش در تظاهراتي ضد اقدام ترامپ در خصوص ايجاد ممنوعيت سفر مسلمانان و ورود پناهندگان 7 كشور مسلمان شركت كرد. نفر بعدي فريد زكريا روزنامه‌نگار معروف برجسته امريكايي از مخالفان سرسخت ترامپ بوده است. او در شبكه سي‌ان‌ان گفت: ترامپ اعلام آغاز به كار كمپين انتخاباتي خود را با فحاشي به مكزيكي‌ها همراه كرد. او پيشنهاد تعطيلي كامل مرزها با ملت‌هاي همسايه را براي تمام مسلمانان جهان داده است. در سراسر كمپين ترامپ ادبيات او در مقابل خارجي‌ها و مسلمانان توهين‌آميز بود. نمونه بعدي فرهانا خرا است. او مدير اجرايي گروه مدافع حقوق مسلمانان در امريكا است. او عليه سياست‌هاي ترامپ نسبت به اديان و مسلمانان مبارزه كرده است. به گزارش الجزيره او گفت: ميليون‌ها امريكايي امروز به خاطر فرمان اجرايي منع سفر مسلمانان از خانواده خود جدا شده‌اند و تنها مانده‌اند. پدر و مادرها و خانواده‌هايي كه نمي‌توانند بعد از مدت‌ها با هم ملاقات كنند. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هايي كه بخشي از رويدادهاي اجتماعي و زندگي خود را به اين واسطه از دست مي‌دهند. 
به‌طور كلي مسلمانان امريكا همواره بين دو حزب اصلي اين كشور از لحاظ فرهنگي و موضوعات مهاجرتي به دموكرات‌ها نزديك‌تر بوده‌اند. بر اساس گزارش شوراي روابط اسلامي امريكايي در سال 2016 سه‌چهارم جمعيت مسلمانان امريكا به هيلاري كلينتون راي دادند و دو سوم از آنها شايستگي ترامپ را براي داشتن سمت رييس‌جمهوري تاييد نكرده‌اند. همچنين 69 درصد از آنها در انتخابات اخير، آراي خود را براي جو بايدن نامزد دموكرات به صندوق راي ريختند در حالي كه تنها 17 درصد از آنها از ترامپ حمايت كردند.  موضوع چالش‌برانگيز ديگر در اين زمينه در 6 دسامبر 2017 اتفاق افتاد. زماني كه ترامپ اورشليم را به عنوان پايتخت يهودي شناخت و سفارت امريكا را از تل‌آويو به اين شهر كه سر آن مناقشه وجود دارد، منتقل كرد. اين اقدام با خشم مسلمانان همراه گرديد كه اين امر موجب تظاهرات اعتراضي در كشورهاي مختلفي شد و مسلمانان را نسبت به ترامپ دلسرد كرد. همچنين ممنوعيت سفر براي مسلمانان بر آزادي سفر بسياري از مسلمانان از كشورهايي همچون ايران، ليبي، سومالي، سوريه و يمن تاثير گذاشت و تمام اين اقدامات در حالي رخ داد كه حزب دموكرات با آنها مخالفت مي‌كرد. جو بايدن رييس‌جمهور منتخب اين روزهاي امريكا در جريان مبارزات انتخاباتي قول داد كه مشكلات مسلمانان را حل كند و گفت در اولين روز از رياست‌جمهوري فرمان لغو محدوديت سفر مسلمانان را صادر مي‌كند. او همچنين گفت كه كابينه او شبيه به امريكا واقعي خواهد بود و مسلمانان امريكايي مي‌توانند در هر رده‌اي از دولت او حضور پيدا كنند. در نتيجه بسياري از مسلمانان اين كشور در جريان انتخابات اخير به ويژه در ايالات كليدي همچون ميشيگان و مينه‌سوتا به نفع جو بايدن قدم برداشتند و هم‌اكنون از بايدن انتظار دارند تا به تعهدات خود پايبند باشد. آنها اميدوارند كه امريكا به شكل سابق خود برگردد. جايي كه براي مسلمانان محدوديت و توهيني در كار نيست. 
منبع: «فارن پاليسي نيوز»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون