• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4814 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۳ آذر

وزير صمت دستور اجراي پروژه نورد گرم شماره 2 فولاد مباركه را صادر كرد

روز پنجشنبه 20 آذر 1399، عليرضا رزم‌حسيني، وزير صنعت، معدن و تجارت كه به همراه جمعي از معاونان خود از خطوط توليد فولاد مباركه بازديد مي‌كرد، طي سخناني از وجيه‌الله جعفري رييس هيئت عامل ايميدرو خواست تا پروژه نورد گرم شماره 2 فولاد مباركه را با همكاري مديران اين شركت در كوتاه‌ترين زمان ممكن عملياتي نمايد.
وي ثبات مديريتي فولاد مباركه را يكي از توفيقات اين مجموعه دانست و با بيان اينكه هر بنگاهي كه از مديران كارآمد و باثبات برخوردار بوده از توفيقات خوبي هم بهره‌مند شده است، تصريح كرد: فولاد مباركه ازجمله سازمان‌هايي است كه با مديران شايسته پيشين و فعلي خود، ازجمله مهندس عظيميان كه سكان‌دار اين مجموعه است، با برنامه‌هايي كارآمد به ارتقاي سطح دانش، فناوري، توليد، كارايي، بهره‌وري و گسترش اين سازمان كمك و طرح‌هاي توسعه خود را به‌خوبي دنبال كرده‌اند.
رزم‌حسيني افزود: يكي از برنامه‌هاي جديد وزارت صمت تأمين سرمايه از محل بازار سرمايه است. امروز نقدينگي در كشور به 3400 هزار ميليارد تومان رسيده و پول‌هاي سرگردان در اقتصاد ايران در بازارهاي غيركارآمد در حال چرخش است؛ در اين شرايط وظيفه دولت، مديران و سياست‌گذاران در عرصه پول و ارز اين است كه نقدينگي را به سمت افزايش توليد و برنامه‌هاي توليدمحور هدايت كنند. از اين رو وزارت صمت جمع‌آوري اين سرمايه‌هاي سرگردان در بازار سرمايه و جهت‌دهي آنها به‌سوي صنايع خودروسازي، فلزات رنگي و نساجي و لوازم‌خانگي را از برنامه‌هاي اساسي خود مي‌داند. بدون شك اين اقدام رشد اقتصادي و اشتغال‌زايي را در پي خواهد داشت.
وي رفع قوانين مزاحم و بروكراسي اداري را دومين اقدام اين وزارتخانه دانست و اظهار داشت: يكي از اهداف ما در وزارتخانه اجراي اين راهبرد است و به‌طور قطع آن را اجرا خواهيم كرد و چه‌بسا ساير وزارتخانه‌ها هم در اين مسير، وزارت صمت را همراهي كنند. ما تا حد توان خود، مسير را براي مجاهدين اقتصادي، كارآفرينان و صاحبان سرمايه در حوزه اقتصاد توليدمحور و كساني كه در زمينه توانمندسازي جوامع محلي كار مي‌كنند، هموار خواهيم كرد.
وزيـــــر صـــمت از وجود كارخانه‌هاي فولادسازي، پتروشيمي و ساير توليدكنندگان داخلي به عنوان عاملي مهم در تاب‌آوري در برابر تحريم‌ها نام برد و گفت: اگرچه تحريم‌ها و مبارزه با كرونا براي دولت هزينه‌هاي زيادي داشته، اما دولت تا امروز سر پا ايستاده و عزت خود و كشور را حفظ كرده است. در چنين شرايطي بسياري از طرح‌هاي توسعه شروع و اجرا شده و به بار نشسته كه اين امر بسيار بزرگ و مهم است.
وي در همين خصوص تصريح كرد: فولاد مباركه مي‌تواند محور توسعه استان قرار بگيرد. با برنامه‌اي كه مديران در نظر دارند و برنامه پيوست اجتماعي براي شركت‌هاي نامدار و بزرگ كه تقويت‌كننده شركت‌هاي كوچك به شمار مي‌آيند، به‌راحتي كسب‌وكارها و وضعيت فرصت‌هاي شغلي خرد و شاخص‌هاي امنيتي بهبود پيدا خواهد كرد و بدين ترتيب ديگر شاهد مهاجرت روستاييان به شهرهاي بزرگ نخواهيم بود. به خاطر داشته باشيم مهاجرت سالانه 250 هزار نفر به شهرهاي بزرگ و حاشيه‌نشيني 25 ميليون نفر از جمعيت كشور اصلا زيبنده ايران نيست. امروز در روستاها اينترنت پرسرعت داريم، اما مردم اين روستاها هنوز كسب‌وكار ندارند. از اين رو چنانچه استاندار محترم اصفهان، نمايندگان ولي‌فقيه و نمايندگان محترم مجلس در اين استان همدل باشند، وزارت صمت نيز اين آمادگي را دارد كه تجار باشرافت و متدين را در جهت توسعه پايدار و متوازن در اين استان بسيج كند و به‌يقين اين امر امكان‌پذير است. وزير صمت در بخش ديگري از سخنان خود از آزاد شدن صادرات در هفته‌هاي اخير به عنوان گامي بلند در جهت توسعه واردات كالاهاي ضروري و مواد اوليه نام برد و گفت: هم‌اكنون شرايطي فراهم شده است كه به‌جاي اينكه صادركننده در دادگاه پرونده پيدا كند، در مسير تأمين كالاهاي ضروري و مواد اوليه كارخانه‌ها حركت مي‌كند. طبق تصميم شجاعانه رييس‌جمهوري در چند هفته گذشته، قرار است 8400 ميليون كالاي رسوب‌شده در گمركات كشور ترخيص شود و اين كار در حال انجام است.
وي همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاران با بيان اينكه عرضه محصولات فولادي در بورس به‌سبب حمايت از توليد بوده است، گفت: بر اساس شيوه‌نامه ابلاغي ستاد اقتصادي دولت، تمامي محصولات فولادي بايد در بورس كالا عرضه شوند و از مازاد آن صادرات صورت گيرد.
عليرضا رزم‌حسيني همچنين تصريح كرد: هدف از ابلاغ اين شيوه‌نامه تقويت توليد بوده است تا عرضه و تقاضاي محصول در بورس كالا به‌صورت شفاف انجام گيرد. استفاده از اين روش و شيوه‌نامه باعث تعادل قيمت‌ها خواهد شد. وي افزود: در سند فولادي كشور با تعامل تشكل‌هاي بخش خصوصي، سهميه‌بندي‌ها انجام شده و هيچ محدوديتي در صادرات وجود ندارد و با اين روش صادرات نيز مي‌تواند انجام گيرد. رزم‌حسيني يكي از اهداف بازديد خود و هيئت همراه را راه‌اندازي و آغاز جدي فعاليت‌هاي مربوط به طرح توسعه خط نورد گرم شماره2 فولاد مباركه خواند و ادامه داد: طرح‌هاي توسعه‌اي اين شركت با سرمايه‌گذاري نزديك به يك ميليارد يورو و 30 هزار ميليارد تومان در دست اجراست كه يك سرمايه‌گذاري بسيار خوب است. وي با بيان اينكه صنعت فولاد كشور در رفع تحريم‌ها و تأمين مواد اوليه كارخانه‌هاي مرتبط نقش مهمي ايفا كرده است، ادامه داد: صنعت فولاد كشور علاوه‌بر تأمين نيازهاي داخلي، بخش مهمي از محصولات خود را صادر كرده و براي كشور در مقطع حساس كنوني ارزآوري داشته است. وزير صمت با اعلام اين مطلب كه در اين وزارتخانه بالغ‌بر 100 هزار ميليارد تومان پروژه اقتصادي در حوزه صنعت و معدن تدوين شده است گفت: براي تأمين مالي اين پروژه‌ها با همكاري خوب وزارت اقتصاد و سازمان بورس، از بازار سرمايه كمك مي‌گيريم تا به بانك‌ها فشار وارد نشود و مردم هم مي‌توانند با مشاركت در اين پروژه‌ها به‌طور مستقيم در توليد شركت كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون